کوروش شعبانی

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران معتقد است ورود علوم نوین و تحقیقات به روز به بخش معدن و صنایع معدنی امروزه به شدت مورد نیاز بوده و جای خالی آن احساس می‌شود. این درحالیست که ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی است و تنها نمی‌توان به مباحث علمی و تئوری‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسنده کرد.

کوروش شعبانی در گفت وگو با ایراسین در این زمینه با اشاره به یکی از اقدامات صورت گرفته در بخش استحصال موادمعدنی می‌گوید: برای استحصال عناصر نادرخاکی که سال‌های بسیاری است تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی روی آن صورت گرفته، تاکنون به یک تکنیک مشخص و قابل قبول برای تولید دست پیدا نکرده‌ایم. در صورتی که بسیاری از کشورهای پیشرو توانسته اند به تولید این محصول بپردازند.

وی افزود: این درحالیست که در ایران با وجود اینکه به صورت موازی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ایمیدرو و انرژی اتمی روی REEها که همان عناصر نادر خاکی هستند فعالیت انجام شده، بعد از سال‌ها نتیجه ای حاصل نشده است. بنابراین لازم است تا شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی به ویژه جوانان نخبه که به علوم روز آشنا هستند در جهت آوردن روش‌های نوین برای بهینه‌سازی و استحصال مواد معدنی کشور حرکت کنند، اما این اتفاق در کشور به اندازه توان و ظرفیت معدنی بزرگ ایران انجام نشده است.

به گفته شعبانی، درصورتی که فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی تنها در دانشگاه و به صورت تئوری انجام شود در نهایت نتیجه دلخواه و مثبتی را به همراه نخواهد داشت. زیرا همواره تئوری‌های علمی در کنار انجام پژوهش و تحقیقات عملیاتی منجر به نتیجه شده و می‌توان با استناد بر آن یک فعالیت معدنکاری یا استحصال فرآوری و .... در بخش معدن و صنایع معدنی را به پیش برد.

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران ادامه داد: گاها دیده شده است برخی از پروژه‌هایی زمین‌شناسی و مطالعاتی که به دانشگاه سپرده شده راه به جایی نبرده و در نهایت ماحصل کار نیز بدون کارایی بوده است. البته باید اشاره کرد که در این میان دانشجویان و دانش آموختگانی نیز وجود دارند که با کمک دانش روز و همچنین انجام پژوهش‌های عملی در این مسیر با موفقیت حرکت کرده اند.

به عقیده وی، نوع فعالیت زمین‌شناسی و معدنی که منجر به تولید مواد اولیه می‌شود یک کار عملیاتی و تجربه محور است و صرفا با مباحث تئوریک و غیر عملیاتی نمی‌توان به حداکثر توان رسید. در نتیجه ایجاد مراکز علمی فناوری و همچنین پیشنهاد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان که در آن صورت اجرایی و عملیاتی و کارگاهی انجام شود را می‌توان مطرح کرد. به این شکل که دانشجویان و استادان فعال ونخبه و علاقه مند کار اجرایی و تجربی را هدف خود بگذارند و در این مسیر از تجربیات موجود در کشورهای پیشرفته نیز استفاده کنند.

به گفته شعبانی، ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی است و تنها نمی‌توان به مباحث علمی و تئوری‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسنده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =