• ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
  • کد خبر: 7870
  • readingTime: ۱ دقیقه
چین-امریکا

جریان‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده و چین با افزایش تنش‌های دو جانبه به پایین‌ترین سطح خود در 9 سال گذشته رسید.

به گزارش ایراسین، رویترز در یک گزارش تحقیقاتی نوشته است: سرمایه‌گذاری بین ایالات متحده و چین در نیمه اول سال 2020 به پایین‌ترین حد خود در 9 سال گذشته رسیده است.

طبق آمار گروه consultancy Rhodium و کمیته ملی روابط ایالات‌متحده، هر دو کشور سرمایه‌گذاری مستقیم خود را که توسط شرکت‌ها و جریان‌های سرمایه ای مخاطره‌آمیز انجام می‌دادند در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن امسال نسبت به سال قبل به ۱۰.۹ میلیارد دلار کاهش داده اند.

در این گزارش آمده است که حتی بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بعید است جریانات تجاری چین و امریکا در سال جاری بهبود یابد، زیرا نگرانی‌های سیستمی باعث احتیاط در سرمایه‌گذاری چین در فناوری نوین شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز با استناد به خطرات مربوط به امنیت ملی که توسط شرکت های فن آوری چینی ایجاد شده، اقدامات خود را برای شرکت های چینی تشدید کرده تا آنها با احتیاط بیشتر و بسیار آهسته در این مسیر قدم بگذارند.

این موضوع شامل قرار دادن غول مخابراتی Huawei Technologies Co Ltd در لیست سیاه تجارت امریکاست، همچنین تهدید به اقدام مشابه برای Semiconductor Manufacturing International Corp و مالک TikTok ByteDance برای واگذاری برنامه ویدیویی کوتاه است.

در این گزارش آمده است: "در زمان افزایش ناراحتی از ادغام فناوری ایالات متحده و چین، شرکتهای چینی فعال در ایالات متحده و همچنین شرکت‌های آمریکایی فعال در چین ممکن است مجبور به واگذاری شوند."

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین در نیمه اول 31درصد کاهش یافته و به 4.1 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایالات متحده 38درصد افزایش یافته و به 4.7 میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است جنگ تجاری میان چین و امریکا که از سال 2018 آغاز شد، در زمینه‌های مختلف صنعت و فناوری نمود بیشتری داشت. چراکه امریکا با اعمال تعرفه‌های بالا برای فلزاتی همچون فولاد و آلومینیوم و صنایع هایتک و فناوری در جهت حمایت از صنایع داخلی خود بر آمده و این موضوع منجر به تحولات بزرگی در این بخشها در سطوح جهانی گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =