تالار پشتی

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره بحث تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی کشور که امروز به مشکلاتی برخورده است اظهار کرد: صادرات به عنوان یک اصل برای ما به حساب می آید. اما زمانی که صادرات به صورت غیرقانونی انجام می‌شود دولت با توجه به سازوکار و ابزاری که در اختیار دارد جلوی آن را بگیرد.

عزت الله اکبری تالارپشتی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: هر اندازه تولیدات صادرات محور شود و آن را صادرات را پایور کنیم هردو بخش پابرجا می‌ماند،  اما تولیدی که صادرات نداشته باشد با افول روبرو می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید باید در کنار صادرات انجام شود تاکید کرد: حال اینکه چه چیزی صادر شود نیز مهم است. زیرا اگر مواد خام موجود در کشور صادر شود به ضرر منافع ملی است و ارزش افزوده کمی نیز حاصل می شود. بنابراین باید مواد اولیه را در چند مرحله فرآوری کرد.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: زیرا از این طریق منجر به اشتغالزایی بسیار بالایی می شود؛ همچنین می توان با بومی سازی دانش در فرآوری محصولات قدمی دیگر در جهت توسعه صنعت و اقتصاد کشور برداشت و در نهایت به صادرات محصول نهایی با ارزش افزوده بالا پرداخت. در واقع این چرخه ایده‌آل برای کشور و مجلس است.

به گزارش ایراسین، امروزه تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی به یکی از چالش‌های اصلی تبدیل شده است. این در حالیست که دلالان با قدرت زیاد در بازار محصولات فولادی همچون کنسانتره کنترل بازار را بدست گرفته اند و بعضا صادرات این محصول را بر فروش داخلی آن ارجح می دانند.

به نظر می رسد تعیین تکلیف وزارت صمت و مشخص شدن وزیر مربوطه برای این بخش می‌تواند به بسیاری از مشکلات به وجود آمده در بازارهای مختلف از جمله فولاد پایان دهد.چراکه نبود نظارت صحیح و عدم رسیدگی به مشکلات به وجود آمده همگی ناشی از عدم نظارت دستگاه های بزرگ و اصلی این بخش بزرگ است .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =