کشتی آرای

درحالی که هر قطعه سکه طلا در بازار تهران روز گذشته مرز قیمتی دوازده میلیون و پانصد هزار تومان را شکست، بسیاری از فعالان بازار و همچنین صاحبان سرمایه متعجب از این روند صعودی در بازار طلا چشم به آینده دوخته‌اند.

به گزارش ایراسین، درحالی که هر قطعه سکه طلا در بازار تهران روز گذشته مرز قیمتی دوازده میلیون و پانصد هزار تومان را شکست، بسیاری از فعالان بازار و همچنین صاحبان سرمایه متعجب از این روند صعودی در بازار طلا چشم به آینده دوخته‌اند.اما اگر کمی از موضوع فعالیت‌های حرفه‌ای و همچنین ثبت سرمایه‌های مختلف این بازار فاصله بگیریم کاملا مشخص است که مردم عادی و دارندگان سرمایه‌های خرد نیز در این میانه امکان تصمیم‌گیری خود را از دست داده و نگران از فرآیند حفظ سرمایه‌هایشان هستند.

در این زمینه برای روشن شدن واقعیت آینده بازار فلز زرد رنگ محبوب در سراسر دهکده جهانی گفت‌وگویی با محمد کشتی‌آرا نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:

  • روند صعودی قیمت‌ها را منطقی ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ به این سئوال بستگی به تعبیر از واژه منطق دارد، اما باید اینطور پاسخ بدهم که اصولا هر افزایش قیمتی در بازار برپایه و اساس اتفاقی خاص شکل می‌گیرد که این اتفاق می‌تواند کمبود عرضه یا افزایش تقاضا در بخش‌های مختلف باشد. در بازار طلا و فلزات گرانبها نیز دقیقا همین روند حاکم است. اما بازار فعلی ایران یک تفاوت فاحش دارد و آنهم کاهش ارزش پول ملی به دلایل مختلف است و همین امر روند افزایشی قیمت‌ها را تسریع کرده چون هرکسی که اندک سرمایه‌ای در اختیار دارد به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود رفته و در بخشی سرمایه گذاری می‌کند که معمولا طلا اولین گزینه است.

  • شما به عنوان یک فعال حرفه‌ای در بازار طلا شرایط تقاضای خرید مردم برای طلا هم اکنون را منطقی می‌دانید؟

اجازه دهید به این نکته اشاره کنم که اصولا بکارگیری سرمایه‌ از سوی مالک آن برای فعالیت قانونی تجاری کاملا امری خصوصی است که هیچ کس نمی‌تواند درباره آن اظهار نظر کند بنابراین من نمی‌توانیم بگویم که خرید طلا از سوی مردم منطقی است یا خیر؟ اما به‌طور کلی می‌توانیم بگویم که اینکه باید شرایط بگونه‌ای باشد که سرمایه‌های خرد موجود در جامعه به سمت تولید هدایت شود نه اینکه تبدیل به کالایی در پستوی خانه‌ها . این اتفاق باعث فریز شدن سرمایه‌ها شده و هیچ امتیازی برای کلان اقتصاد کشور نیست.

  • اثر چسبندگی دلار به بازار طلا واقعی است یا این روند فقط جنبه روانی دارد؟

این اثرکاملا واقعی است و هیچ خبری از جنبه روانی در آن نیست، به این دلیل که اصولا قیمت طلای خام در بازار براساس نرخ دلار بازار ایران و اونس جهانی طلا محاسبه می‌شود بنابراین هرتغییری در این دو مستقیم در قیمت طلا در بازار ایران اثرگذار است. به همین دلیل درشرایط فعلی که نرخ دلار افزایش یافته کاملا منطقی است که قیمت طلا هم در بازار افزایش داشته باشد. البته در این میان رفتارهای هیجانی هم دخیل است و بعضا می‌تواند دردسر ساز باشد. این هیجان‌ها می‌تواند حباب قیمتی را ایجاد کند.

  • در این زمینه لطفا بیشتر توضیح دهید.

ببینید منظور از حباب یعنی قیمتی که شما برای یک کالا می‌پردازید با ارزش واقعی آن فاصله دارد. به عنوان مثال ارزش ذاتی یک قطعه سکه مثلا امروز 11 میلیون تومان است اما شما اگر قصد خرید داشته باشید باید برای تهیه آن یازده و میلیون پانصد هزار تومان بپردازید. این تفاوت قیمتی حباب قیمتی است که در اثر روند صعودی تقاضا یا انتظار بازار ایجاد می‌شود.

  • پیش بینی شما از آینده بازار طلا چیست؟

من بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردم، پیش بینی درباره آینده طلا غیرممکن است چون عوامل بسیار متعددی در تعیین قیمت طلا دخیل هستند که در ایران این عوامل کمی بیشتر و البته غیرقابل پیش‌بینی‌تر؛ بنابراین اینکه بگویم مثلا فردا طلا ده هزار تومان گران می‌شود یا قیمت آن نصف خواهد شد به هیچ عنوان ممکن نیست. بخصوص اینکه اکنون شرایط بازار امکان پیش بینی از یک ساعت آینده را هم نمی‌دهد. اما یک نکته نباید فراموش شود و آن شرایط اقتصاد جهانی به دلیل همه‌گیری کرونا و در عین حال جنگ تجاری چین و آمریکا که می‌تواند تعیین کننده باشد.

  • با درنظر گرفتن روند افزایشی قیمت‌ها اکنون سرمایه‌گذاری روی طلا منطقی است؟

پاسخ به این سئوال را بایدصاحبان سرمایه با توجه به انگیزه خودشان بدهند؛ موردی که باید مخاطبان شما مدنظر داشته باشند این است که سرمایه‌گذاری فعالان صنفی یا حرفه‌ای‌ها کاملا متفاوت است و نمی‌توانیم نسخه‌ای واحد برای هر دو مدنظر داشته باشیم. بنابراین آن گروه از هموطنان که هیچ سررشته‌ای از روند و نحوه سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند و کاملا سنتی قصد خرید طلا به عنوان سرمایه دارند باید درنظر داشته باشند هرگز طلا در کوتاه مدت سودآوری مناسبی برای آنها نخواهد داشت و باید برای این منظور برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند. از این رو حتی اگر فردی اکنون وارد بازار شده و مقداری طلا خریداری کند قطعا در آینده منافع اقتصادی آن را تجربه می‌کند چون فلز طلا در جهان محدود است و ارزش آن در طول زمان سیر صعودی دارد.

  • بعضا توصیه شده برای سرمایه‌گذاری طلای دست دوم یا آبشده خرید کنند، در این زمینه توصیه شما چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید، ببینید این موارد نکته‌ای برای سوء استفاده گروهی در بازار شده که نباید هموطنان به آن توجه داشته باشند چون اصولا فروش طلای دست دوم غیرقانونی است و طلای آبشده هم چیزی نیست که در دسترس همگان باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم از مصنوعات ساخته شده و از کسبه با سابقه و خوشنام خرید کنند و به این مواردی که بعضا توصیه شده از سوی دیگران کاملا بی‌توجه چون حتی اگر یک درصد گرفتار سوء استفاده شوند سرمایه‌ آنها کلا از دست می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =