کره حیوانی

درحالی از ابتدای شهریور ماه سال جاری زمزمه‌های افزایش قیمت کره به دلیل حذف ارز دولتی به گوش می‌رسید که کمیاب شدنش در بازار مهر تایید براین خبر زد و نهایتا کره کمیاب و اکنون با نرخ‌های جدیدی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایراسین، اواسط تابستان امسال بود که براساس سیاست‌های ارزی بانک مرکزی روند اختصاص ارز دولتی یا همان 4200 تومانی به برخی از کالاهای وارداتی سیر نزولی به خود گرفت و بخش عمده‌ای از این اقلام مشمول دریافت ارز دولتی نبودند که کره یکی از اقلام مورد نظر به اتکاء افزایش توان تولیدی داخلی بود.

این رویکرد در نگاه اول بسیار مناسب و قابل توجه بود که به جای خروج ارز از کشورمان برای تهیه این کالا اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با اتکاء به تولیدکنندگان داخلی مواد مورد نیازمان را تامین کنیم، اما دیری نپایید که روند افزایشی قیمت کره آنهم به میزان 100 درصد و همچنین کمیاب شدنش این سئوال را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کرد که آیا واقعا تولید به اندازه نیاز کشور است؟

تغییر قیمت کره در یک هفته آنقدر قابل توجه بود که مصرف‌کنندگان برای خرید یک بسته کره صد گرمی که قبلا حدود 4200 تومان  قیمت داشت  یکباره 8000 هزارتومان پرداختند که این جهش قیمتی نه تنها عامل نگرانی مصرف‌کنندگان خانگی شد بلکه به نوعی صنایع وابسته مثل شیرینی و شکلات و بیسکوییت را هم نگران کرد.

ذخایر قبلی تمام شد

رضا باکری، دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به آمارهای موجود کره‌ حیوانی وارداتی که با ارز 4200 تومانی به کشور رسیده بود تا اواسط تابستان کفاف بازار را می‌داد که این امر نیز اتفاق افتاد.

باکری در ادامه افزود: با اتمام ذخایر انبارها کاهش عرضه دربازار کمبود ایجاد و قیمت‌ها دستخوش تغییرات شد، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت‌های تولیدی داخلی کره تولید ایران را با قیمتی کمتر از بازارهای جهانی با نرخ محاسباتی دلار عرضه کردند که این امر از ابتدای شهریور ماه آغاز شده است.

دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی درباره قیمت کره داخلی به خبرنگار ما گفت: براساس مجوزها و دستورالعمل‌هایی که صادر شده است قیمت کره تولید ایران 35 درصد کمتر از نرخ کره در بازار بین المللی با محاسبه نرخ دلار آزاد است، بنابراین پیش بینی می‌کنیم علاوه بر رفع کمبودهای فعلی در آینده نزدیک قیمت‌ها نیز متعادل و منطقی شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: با صدور مجوزهای مربوط به توزیع کره‌های داخلی و تایید قیمت‌های مورد نظر به زودی تمام نیاز بازار تامین می‌شود و هیچ کمبودی در این بخش نخواهیم داشت.

تامین نیاز داخل با کره ایرانی فعلا مقدور نیست

اظهار نظر دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی مبنی بر تامین نیاز بازار در هفته‌های آینده درست زمانی مطرح شده که اخبار کمبود نهاده‌های خوراک دامی در بخش کشاورزی هموار در صدر اخبار قرار داشت، تاجایی که برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کردند به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت قابل توجه آنها احتمالا در برخی از محصولات دام، طیور و آبزیان درگیر کاهش تولید خواهیم شد.

علی وقف‌چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن نیازهای واقعی دامپروری‌ها برای تولید شیر در کشور می‌بینیم اصولا خوراک و آب کافی تعیین کننده میزان تولید شیر خام در سراسر ایران است که امروز از نظر هر دو بخش درگیر مسایلی هستم که دامپروران نمی‌توانند تمام نیاز خود را تامین کنند.

وقف‌چی در ادامه افزود: به همین دلیل احتمال اینکه کاهش تولید شیر داشته باشیم منطقی است و به همین ترتیب سایر محصولات و فرآورده‌های جانبی هم با سیر نزولی تولید روبرو خواهند شد که باید برای آنها برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولان ارایه شود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنطور که آمارها نشان می‌دهد تقریبا 11 میلیون تن شیر خام در سراسر ایران تولید می‌شود که از این میزان تقریبا شش و نیم میلیون تن مستقیم در بازار با درصد چربی مختلف عرضه و مصرف می‌شود بنابراین با یک حساب سرانگشتی کمتر از 5 میلیون تن شیرخام در کشور داریم که باید برای سایر فرآورده‌ها از آن استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به میزان مصرف کره در ایران به خبرنگار ما گفت: بازهم مراجعه به آمارهای موجود نشان می‌دهد در سراسر ایران و بخش‌های مختلف تولیدی روزانه به چیزی نزدیک به 100 تن کره حیوانی نیاز داریم که اگر آن را در طول سال ضرب کنیم با رقمی معادل 36 میلیون و پانصد هزار تن کره روبرو هستیم. یعنی رقمی که باید امروز از طریق تولیدات داخلی تامین کنیم.

وقف‌چی معتقد است با درنظر گرفتن روند تولید شیرخام و البته نیاز سایر بخش‌های تولید فرآورده‌های لبنی مثل پنیر، شیر خشک و .... در کنار کره مورد نیاز با مدنظر قراردادن مانده شیر خام موجود در بازار پس از مصرف تازه‌خوری امکان تامین همه نیاز بازار با تولیدات داخلی در آینده نزدیک نیست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: البته این پایان ماجرا نیست که کره با روند افزایشی قیمت و البته کمیاب شدن رفته رفته از سفره‌های مردم دور می‌شود بلکه صنایع وابسته مثل شیرینی و شکلات، بیسکوییت و برخی مواد خوراکی دیکر که به کره حیوانی نیاز مبرم دارند نیز با مشکلات تولید مواجه شده و در چرخه نگران کننده‌ای از افزایش قیمت و کمبود تولید گرفتار خواهد شد.

وی تاکید کرد: تکیه به توان داخلی و ممانعت از خروج ارز از کشورمان امری بسیار منطقی و البته اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است اما همانطور که بارها اعلام کرده‌ام باید براساس آمار دقیق گام برداریم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم چون در بسیاری از موارد امکان دسترسی به نتایج مثبت آنهم در کوتاه مدت نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =