خالصی

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران درباره کاربرد متالورژی در ایران در حوزه معدن و فرآوری گفت: ژئومتالورژی در مقیاس‌های مختلف قابل اجراست و ما در ایران باید با نگاه متالورژیکی بخش اکتشاف را به پیش برریم و نتایج تاثیرگذار آن را مشاهده کنیم.

 محمدرضا خالصی با بیان این مطلب به ایراسین گفت: بعضی اوقات برای کارهای ابتدایی همچون شناخت کانسنگ و مراحل فرآوری و تولید محصول استفاده می‌شود و گاهی اوقات نیز در مراحل بالاتر برای شناسایی بافت کانسار، وارد کردن اطلاعات بافت کانسنگ، کمی کردن اطلاعات زون‌های مختلف کانسار و بلوک‌های آن از نظر فرآوری استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد که در واقع کل زنجیره ارزش افزوده در بخش معدن است و جامعه اطلاعاتی این بخش را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت تعاریف مختلفی از ژئومتالورژی در سطوح مختلف وجود دارد که برخی از آن در ایران انجام شده و از برخی جهات نیز می‌توان گفت در زمینه ژئومتالورژی هیچ اقدامی در بخش معدن و تولید مواد معدنی در کشور صورت نگرفته است.  

به گفته وی، ما از سطوح بالاتر از متالورژی استفاده نمی کنیم. برای مثال با استفاده از این روش بعد از انجام اکتشاف می‌توان اشراف کامل به کانسنگ داشت. از طرفی دیگر با استفاده از ژئومتالورژی می‌توان ماده معدنی را از نظر زمین شناسی و اکتشاف مورد بررسی قرار داد؛ همچنین در زمان استخراج با آگاهی کامل از اینکه کدام زون‌ها راحت تر استخراج می‌شوند و از نظر خواص فیزیکی پایداری بهتری دارند نیز همه با کمک ژئومتالورژی ممکن می شود.

خالصی ادامه داد: زمانی که همه این اطلاعات را داشته باشیم و بدانیم ماده معدنی بعد از استخراج در فرایند فرآوری چه رفتارهایی خواهد داشت و در نهایت محصولاتی که تولید می‌شود چگونه خواهد بود، نتیجه بسیار خوبی از فعالیت معدنکاری و فرآوری بدست خواهیم آورد. اما این درحالیست که اکنون این دست از اقدامات به وسیله ژئومتالورژی در ایران صورت نمی گیرد و اکتشافات آن قدر به مرحله جزئیات نمی‌رسد که بتوان داده‌های ژئومتالورژیکی از آنها بدست آورد و از آنها در طراحی کارخانه‌ها استفاده کرد.

به گفته دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران، اگر بخواهیم در سطوح پایین تر متالورژی را مد نظر قرار دهیم، می‌توان گفت کارهایی که در ایران انجام می‌شود بیشتر در سطح مطالعاتی و تحقیقاتی است و با عملیاتی کردن آن نسبت به دیگر کشورهای پیشرو در جهان فاصله داریم. البته بخشی از این فاصله به دلیل تجهیزات مورد نیاز برای آنالیز و اندازه گیری‌های خاص است. مهمترین تجهیزاتی که برای ارتباط دادن بین کانسنگ و فرآوری کانسنگ لازم است تجهیزات اندازه گیری مثل KEM SCAN است که در ایران وجود ندارد و به چالش برانگیز است اما در مقیاس تحقیقاتی یکسری اقدامات انجام می‌شود تا خلاهای این بخشها پر شود.

به گفته خالصی، به نظر می رسد در صورتی که بتوان در سطوح بالا از ژئو متالورژیکی نیز استفاده کرد آثار بسیار زیادی را در بخش تولید مواد معدنی کشور و همچنین اکتشافات خواهد داشت چیزی که شاید در ذهن مدیران کشور نیز امکان پذیر نباشد. زیرا در برخی از مجموعه های دولتی و خصوصی یک پله عقب هستیم از اینکه نمونه هایی که در مرحله اکتشاف بدست می آید کار مطالعاتی و بررسی آن کانسنگ از جهات مختلف همچون فرآروی آن انجام نمی‌شود، در نتیجه بعد از صرف هزینه های گزاف برای اکتشاف و استخراج آن ماده معدنی مشخص می شود که این ماده قابل استحصال و فرآوری نیست.

وی ادامه داد: این درحالیست که می‌توان با نگاه متالورژیکی فعالیت‌های اکتشافی را به پیش برد و از همان ابتدا تست فرآوری را تک تک نمونه ها انجام داد و خروجی کار و محصولی که می‌توان از آن تولید کرد را مشخص کرده و بر آن اساس برنامه‌ریزی برای ادامه اکتشاف، طراحی استخراجی و طراحی کارخانه را انجام داد. زیرا در این صورت نتیجه کار کاملا متفاوت و در مقیاس کلان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در واقع با کمک این روش می‌توان به بازگشت سرمایه و میزان پولی که معدن یا کارخانه تولید می‌کند را می توان با کمک این روش مشخص کرد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =