رییس اتحادیه طلاوجواهر تهران

بازار طلا و سکه طی چند روز گذشته با نوسانات قیمتی قابل توجهی مواجه شده؛ به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، شرایط به وجود آمده ناشی از تقاضای غیرمنطقی برای خرید طلای آب شده و سکه در بازار، همچنین معامله گران طلا در قالب اتاق‌هایی در فضای مجازی است که منجر به افزایش بی رویه قیمت طلا و سکه در بازار شده است.

ابراهیم محمدولی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: متاسفانه شرایط به وجود آمده در بازار طلای کشور در این روزها، سختی‌های بسیاری را برای صنعت طلا و جواهر ایجاد کرده که منجر به رکود در صنعت شده است؛ در واقع بخش عمده ای از این شرایط ناشی از نوع تقاضا از بازار بزرگ طلا است.

به گفته وی، افزایش نرخ طلا در کشور وابسته به چند عامل مختلف است. نخست نوسانات به وجود آمده در بازار ارز است که طبیعتا روی قیمت اثرگذار بوده، دوم تغییرات قیمت انس جهانی طلا و مورد سوم نیز تقاضاهای غیر منطقی و غیر اصولی در بازار طلاست. زیرا امروزه شاهدیم که بسیاری از افراد که به دنبال بخش مناسبی برای سرمایه گذاری و رسیدن به سود بوده اند، بازار طلا را انتخاب کرده و با خرید سکه و طلای آبشده منجر به بالا رفتن قیمت طلا شده اند. اما ای کاش این نوع از سرمایه گذاری در خرید مصنوعات طلا انجام می‌شد تا  تولید و داد و ستد در کل بازار رونق می‌گرفت.

محمدولی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر نرخ طلا و سکه را در این روزها، فعالیت اتاقهایی دانست که در فضای مجازی ب را انجه معامله می پردازند و باعث تغییرات در قیمت طلا می‌شوند. برای مثال روز جمعه که بازار و صنعت طلا در کل ایران تعطیل است چرا باید نرخ طلا افزایش پیدا کند؟ جز اینکه اتاق‌های معاملاتی این کار را انجام دادند؛ این در حالیست که ما نمیتوانیم مانعی برای فعالیت‌های این چنینی باشیم اما باید یک چارچوب، آیین نامه و اهرمی برای کنترل آن باید وجود داشته باشد. برای مثال زمانی که یک واحد صنفی که جواز کسب دارد خطایی دارد اتحادیه و دیگر سازمان‌ها با آن برخورد می کنند اما این نوع از نظارت و رسیدگی برای فضای مجازی وجود ندارد ؛ بنابراین نیاز است تا زیرساخت و بستر مناسب همچنین نظارت بر فعالیت آنها وجود داشته باشد تا بازار دچار مشکل نشود.

به گفته وی، در حال حاضر ارگانی که می‌تواند بر این موضوع نظارت داشته باشد و اوضاع را سامان دهد وزارت صمت و پلیس فتا است که با اطلاعات و اهرم هایی که در اختیار دارد این موارد را بررسی کرده و شرایط را سامان دهی کنند.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با شرایط به وجود آمده نمی توان شرایط را پیش بینی کرد اما اگر همین روند ادامه پیدا کند نمی‌توان به تغییر شرایط و به ثبات رسیدن قیمت طلا امیدوار بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =