مرغ

درحالی قیمت انواع نهاده‌های خوراک دام و طیور روند افزایشی به خود گرفته که همه مسئولان خبر از مدیریت و کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک می‌دهند؛ اما به دلیل کمبود این کالای مهم و ضروری برای تولید انواع محصولات پروتئینی کارشناسان پیش بینی کرده‌اند در صورت ادامه این روند قطعه زنجیره تولید از هم گسسته خواهد شد.

به گزارش ایراسین؛ از ابتدای تابستان امسال سیاست‌های بانک مرکزی درباره تخصیص ارز و همچنین برخی نوسان‌های قیمتی در بازار آزاد این اسکناس خارجی باعث شده تا قیمت انواع نهاده خوراک دام و طیور روند صعودی قیمت بالایی را تجربه کنند تاجایی که اکنون نسبت به سال قبل در همین زمان قیمت نهاده‌های خوراک دامی در مجموع تقریبا رشدی معادل 200 درصد را تجربه کرده است.

به عنوان مثال هفته گذشته قیمت ذرت دامی در محدوده قیمتی 3500 تومان معامله شد و ریز مغزی‌ها هم تقریبا نسب به سال قبل 400 درصد گرانتر به خریداران تحویل داده شده و نهایتا سویا که مصرف بالایی هم در میان نهاده‌های خوراک دام دارد در حدود 15 هزار تومان برای دامداران و پرورش‌دهندگان طیور فاکتور شده است.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان معتقدند روند افزایشی قیمت نهاده‌های تولید در صنایع مختلف بخصوص صنایع غذایی عاملی است که محصول نهایی با قیمت بالاتری به دست مشتری برسد و اگر توان و قدرت خرید مردم را محاسبه کنیم می‌بینیم رفته رفته تقاضا کاهش یافته و زنجیره تولید از بخش تقاضا گسسته می‌شود و نهایتا تولید کننده مجبور به تعطیلی واحد تولیدی خواهد بود.

شاهد مثال این افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا را می‌توان در قیمت مرغ و تخم مرغ کامل ملاحظه کرد که آمارها نشان می‌دهد درست زمانی که گوشت مرغ جایگزین گوشت قرمز شده بود امروز به دلیل رسیدن قیمت گوشت مرغ در محدوده کیلویی 30 هزار تومان این ماده پروتئینی هم رفته رفته از سبد غذایی دهک‌های پایین جامعه حذف شده  است.

این درحالی است که در پی این روند تخم مرغ که به دلیل پروتئین مناسب جایگزین گوشت بود نیز با رسیدن به قیمت شانه‌ای حدود 27 هزار تومان با کاهش تقاضای 10 درصدی طی پانزده روز گذشته روبرو شده است و نکته نهایی روند فزاینده آگهی‌های فروش واحدهای تولیدی مرغ گوشتی یا تخم‌مرغ است که حکایت از خروج سرمایه از این بخش تولیدی کشورمان دارد.

مرغداری روی کاغذ اداره نمی‌شود

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره افزایش قیمت، به خبرنگار ما گفت: آنالیزهای قیمتی درزمینه تولید هرکیلوگرم گوشت مرغ  نشان دهنده آن است که امروز با درنظر گرفتن قیمت نهاده‌های تولید بیش از 14500 تومان تولید کننده هزینه می‌کند.

اسدالله‌نژاد در ادامه افزود: این درحالی استکه متاسفانه مسئولان مربوطه با علم بر نرخ و قیمت نهاده‌های تولید و حتی در اختیار داشتن آنالیزهای قیمتی بازهم قیمت را 10500 تومان تعیین کرده‌اند چون اعداد و ارقام را روی کاغذ جمع و تفریق می‌کنند نه اینکه در سالن مرغداری دودوتا چهارتا را تجربه کرده باشند.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور تاکید کرد به هیچ عنوان تولید را در کشورمان نمی‌توانیم کاغذی اداره کنیم درحالی که باید واقعیت را قبول کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم و راهکار ارایه کنیم.

این مقام صنفی معتقد است امروز قیمت سویا که حدود 15500 تومان فروخته می‌شود از قیمت یک کیلوگرم مرغ گرانتر است حالا چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشت مرغ با نرخی پایین تر فروخته شود.

به گفته وی این روند حاصلی جز خروج تولیدکنندگان از چرخه فعالیت تجاری ندارد و متاسفانه این روند در برخی موارد آغاز شده که می‌تواند نهایتا وابستگی به واردات را برای کشور به ارمغان آورد.

اسدالله‌نژاد درباره قیمت مصوب نهاده‌های تولید با ارز 4200 تومانی به خبرنگار ما گفت: نباید اطلاعات اشتباه به مردم بدهیم تولیدکنندگان مرغ در کشور حداکثر یک سوم نیاز خوراک دام خود را با این رقم دریافت می‌کند و باید 70 درصد باقی نیاز خود را از بازار آزاد با نرخ‌های نجومی خریداری کنند.

نوسان قیمت نهاده‌ها بلای جان تولید شده است

در همین حال، احد آزادی‌خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرنگار ما گفت: اصولا قیمت نهاده‌های تولید در هر صنعتی تعیین کننده نهایی قیمت تمام شده است، به همین دلیل اگر دولت توان مدیریت و کنترل قیمت نهاده‌ها را داشته باشد قطعا قیمت مرغ و تخم مرغ هم منطقی و متعادل خواهد شد.

آزادی‌خواه در ادامه افزود: بررسی‌هایی که در کارگروه ویژه‌ای به همین منظور انجام شد نشان داد که بیش از 60 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مربوط به نرخ نهاده‌ها یا خوراک دام است بنابراین اگر این بخش کوچکترین نوسانی داشته باشد اثرگذاری بسیار بزرگی در قیمت محصول نهایی خواهد داشت.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است التهاب ایجاد شده در بازار به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد که نهایتا با سوء مدیریت و  سودجویی گروهی خاص اکنون به بحران تبدیل شده است و باید در این زمینه منطقی و دقیق برنامه‌ریزی کنیم؛ چون درصورت خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید قطعا با مشکلات بیشتری روبرو می‌شویم.

آزادی‌خواه معتقد است نوسان‌های قیمتی در بخش نهاده‌های تولید، فعالان این صنعت را ناتوان در برنامه‌ریزی جهت تولید و اداره امور اقتصادی خود کرده که نهایتا باعث کناره‌گیری این گروه از تولید می‌شود و نشانه‌هایی اکنون از این اتفاق مشهود است؛ آمارهایی در اختیار داریم که برخی تولیدکنندگان از خرید جوجه گوشتی خودداری می‌کنند، چون نمی‌دانند آیا خوراک برای پرورش آنها به دست می‌آورند یا خیر؟

آنالیزهای قیمتی عمق فاجعه را نشان می‌دهد

این درحالی است که مجتبی‌ هنرورنیا، یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در استان مازندران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: وقتی صحبت از گرانی مرغ و تخم‌مرغ می‌کنیم بسیاری از مصرف‌کنندگان براین باورند که تولیدکنندگان گران فروشی می‌کنند درحالی که نگاه دقیق به آنالیزهای قیمتی عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

هنرورنیا در ادامه افزود: تولید گوشت مرغ در بخش‌های مختلف همچون همه صنایع هزینه‌های متفاوتی دارد که از خرید جوجه یکروزه با هزینه حمل و بیمه با رقمی معادل 3000 تومان برای هر عدد جوجه آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: بعد از آن نوبت به تامین خوراک می‌رسد که با سن پرنده کاملا ارتباط دارد، اما بطور متوسط برای تولید مرغ گوشتی با وزن 2500 گرم و ضریب تبدیل 2 و درصد مرگ ایده‌آل 6 درصد؛ چیزی حدود 5 کیلوگرم خوراک دام در یک دوره پرورش نیاز داریم که نرخ‌های امروز رقمی قابل توجه است.

این تولید کننده مرغ گوشتی به خبرنگار ما گفت: یک پرنده در دوره پرورش روزانه تقریبا 100 تا 110 گرم خوراک نیاز دارد و در یک دوره تولید باید رقمی معادل 4 هزار تومان را برای هرکیلوگرم گوشت درنظر داشته باشیم که قیمت دارو هم به آن افزوده می‌شود.

هنرورنیا معتقد است نکته اصلی اینجاست که وقتی مرغ برای کشتار ارسال می‌شود هزینه کشتارگاه و افت لاشه به قیمت کلی که چیزی حدود 600 تومان است اضافه می‌شود و اگر هزینه انرژی و حقوق پرسنل را هم برای تولید چیزی حدود 1700 تومان مدنظر داشته باشیم.

این تولید کننده به خبرنگار ما گفت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد هرکیلوگرم مرغ گوشتی برای تولید کنندگان 15000 تا 16000 تومان هزینه دارد و باید از خودمان بپرسیم چطور تولید کننده می‌تواند آن را زیر قیمت تمام شده بفروشد؟

وی تصریح کرد: این اتفاق و البته نوسان‌های قیمتی در یک سال و نیم گذشته که نهایتا به تعیین قیمت‌های دستوری و سیاست‌های وارداتی روبرو شده باعث خروج تعداد زیادی از تولیدکنندگان از چرخه تولید شده است و این روند عاملی در کاهش تولید خواهد شد.

به گفته هنرورنیا روند افزایشی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در روزهای اخیر نیز دقیقا نتیجه چنین اتفاقی بود که اگر رسیدگی نشود در ماه‌های آینده مشکلات عمده‌تری به اقتصاد کشورمان تحمیل می‌کند.

این تولید کننده معتقد است در شرایط فعلی مرغداری‌ها و تولیدی‌هایی که وابسته به نهادها یا ارگان‌های دولتی هستند همه امکانات را در اختیار دارند و اتفاقا دسترسی به نهاده‌های مورد نیازشان با نرخ مصوب دارند که با درنظر گرفتن اتفاق خروج بخش خصوصی واقعی از تولید پیش بینی می‌شود کلا این شرکت‌های دولتی یا خصولتی‌ها در آینده انحصار تولید را در اختیار داشته باشند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =