بانک اطلاعاتی

یکی از بنیان‌گذاران سامانه صبا (صنایع بالادستی ایران) گفت: صبا یک سامانه جامع اطلاعاتی است که اطلاعات مختلف صنایع را به روش‌های مختلف که ثبت اختراع آن نیز از اداره مالکیت صنعتی گرفته شده جمع‌آوری می‌کند. در واقع این سامانه مشکل اصلی صنایع و معادن کشور که نبود اطلاعات جامع است را رفع می‌کند.

محمود قدیری در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: کاربران سامانه صبا که حدود ۲۵هزار نفر هستند و هر روز به تعداد آن اضافه می‌شود اطلاعات را پایش می‌کنند و نتایج پایش آنها صحت سنجی شده و در سامانه بارگزاری می‌شود. این اطلاعات شامل وضعیت ظرفیت اسمی و میزان تولید مجتمع‌ها، پیمانکاران، مشاوران، تامین‌کنندگان و کارفرمایانی است که به نحوی در صنعت دخیل هستند.

به گفته وی، همه این اطلاعات از دل پروژه‌های صنعتی بیرون آمده و اعضای سامانه نیز با نگاه پروژه ای به وضعیت اطلاعات نگاه می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود تا زیرساخت لازم در صنعت برای سرمایه گذاری و توسعه ایجاد شود؛ چراکه پتانسیل لازم برای این موضوع وجود دارد.

قدیری ادامه داد: بین افرادی که در سامانه صبا ثبت‌نام می‌کنند ارتباط ایجاد می‌شود که همان اتصال صنعت و دانشگاه با یکدیگر است که با استفاده از دانش گذشته و دانش امروز حاصل می گردد. همچنین قابلیت های فراوانی در سیستم های اطلاعاتی وجود دارد که هنوز جای کار بسیار روی آن وجود دارد.

وی گفت: ما برای اولین بار در صنعت ایران این فعالیت را آغاز کردیم و به واسطه آن قابلیت‌های بسیاری ایجاد خواهد شد. در واقع گروه استارت آپی ما نیز جزو استارتاپ های برگزیده جشنواره اینوماین ۲ بوده و هم اکنون در مرکز ایمینو که یک مرکز رشد صنعتی تخصصی می تواند به رشد فعالیت های صبا که مبنای تصمیم‌گیری صنایع کشور هستند آمار قابل درست و اتکاء دهد، کمک برساند.

به گفته قدیری تلاش بر این است تا این سیستم را با جذب کاربرها، کارفرمایان و شرکت‌های پیمانکار، مشاوران و تامین‌کنندگان در صنعت توسعه دهیم. چراکه امروزه یکی از مشکلات و چالشهای اصلی در صنعت عدم اطلاعات کافی به خصوص در صنایع بالادستی ایران بوده که نشانه های آن از دهه‌های گذشته همچنان وجود دارد و باعث خسارت های جبران ناپذیر شده است.

وی ادامه داد: برای مثال در صنعت فولاد کشور، پروژه‌هایی در سال‌های گذشته تعریف شده اند که برخی از آنها هیچ گونه توجیه نداشتند و دلیل اصلی آن نبود اطلاعات و عدم آشنایی با وضعیت جغرافیایی مجتمع های صنعتی، نبود اطلاعات در خصوص محصولات خاص و ... بوده است. اما اکنون این دست از اطلاعات در سامانه صبا در حال تهیه است و امیدواریم که سرمایه‌گذاران از ان استقابل کنند و با استفاده از این اطلاعات نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش موردنظر صنعتی خود اقدام کنند.

به گفته قدیری، در سامانه صبا زنجیره صنایع پیش بینی شده و نیاز است تا نگاه مثبتی به این موضوع داشته باشیم ، زیرا کاری جدید و نوپا در ایران است و نیاز دارد تا مدیران نگاه حمایتی به آن داشته باشند.

به عقیده وی، در شرایط فعلی لازم است تا نگاه مثبت به بسترهای آی‌تی در صنایع ایران که تشنه آن هستند وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =