گوشت

درحالی قیمت گوشت قرمز در بازار طی ماه‌های گذشته فراز و فرودهایی قابل توجه داشت که رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور معتقد است با مدیریت و اجرای حمایت‌های دولتی تا پایان سال جاری علاوه بر تامین کل نیاز کشور می‌توانیم صادرکننده گوشت در منطقه باشیم.

به گزارش ایراسین، منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به بهبود شرایط تولید در کشور گفت: امسال خوشبختانه با درنظر گرفتن عوامل مختلف میزان تولید در کشور بسیار خوب بوده و برآوردها نشان می‌دهد هیچ نیازی به واردات گوشت قرمز برای مدیریت بازار نیست.

پوریان همچنین در ادامه تاکید کرد: در سال جهش تولید اگر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه از تولیدکنندگان دام کشور حمایت واقعی داشته باشند مازاد تولید به اندازه‌ای است که می‌توانیم صادرات منطقی و رقابتی با کشورهای مطرح مثل برزیل در منطقه منطقه داشته باشیم.

وی با اشاره به کمبود برخی نهاده‌های خوراک دام اظهار کرد: این کمبودها مستقیم در شرایط تولید اثرگذاری داشته بنابراین مسئولان باید با استفاده از اطلاعات و آمارهای موجود یعنی نیاز بازار بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که هیچ وقفه‌ای در عرضه نهاده‌های خوراک دام نداشته باشیم هرچند بعضا با مدیریت می‌توانیم بسیاری از این نهاده‌ها را داخل کشور تولید و در اختیار پرورش دهندگان دام و طیور قرار دهیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به قرارداد منعقد شده برای تحویل گوشت به دولت تاکید کرد: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار تحویل گوشت قرمز با قیمت کیلویی 60 هزار تومان آغاز شد و در مراحل مختلف با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید اکنون تحویل گوشت قرمز با قیمت 72500 تومان در نیمه تیرماه را به ثبت رسانده‌ایم.

وی به خبرنگار ما گفت: میزان تحویل گوشت به شرکت پشتیبانی 1500 تن به صورت پنج تکه بوده که نشان از ظرفیت بالای تولید داخل کشور است و اگر حمایت‌های لازم مثل خرید تضمینی از تولیدکنندگان صورت گیرد، هیچ نیازی به واردات گوشت قرمز از کشورهای دیگر نداریم.

پوریان قیمت تمام شده گوشت قرمز وارداتی را برای دولت با محاسبه نرخ دلار فعلی 83 تا 84 هزار تومان اعلام کرد و افزود: حمایت از تولیدکنندگان داخلی آنهم در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به معنی ممانعت از خروج ارز از کشور و البته کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار است به همین دلیل همانطور که تاکنون سازمان‌ها و نهادهای مختلف حمایت کرده‌اند اگر در آینده نیز مدیریت شده عمل کنیم؛ تا پایان سال می‌توانیم گوشت با کیفیت ایرانی را با ارزش افزوده بالا در بازار بین‌المللی عرضه کنیم.

به گفته وی ارزش افزوده واقعی در صادرات گوشت به جای دام زنده علاوه بر قیمت محصول باقی ماندن محصولات جانبی مثل پوست، روده و ... داخل کشور است که می‌تواند در صنایع پایین دستی و وابسته کاربرد قابل توجهی داشته و ارزش افزوده مضاعفی به اقتصاد کشورمان هدیه دهد.

وی معتد است صادرات دام زنده عین خام فروشی است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اگر بتوانیم صادرات گوشت بااستانداردهای بین‌المللی را به نام کشورمان ثبت کنیم علاوه بر اشتغالزایی عاملی در رونق صادرات غیرنفتی کشورمان خواهیم بود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور به خبرنگار ماگفت: برای تولید هر یک تن گوشت قرمز تقریبا 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند که این مهم نشان می‌دهد باید به سمت حذف خام فروشی یا همان صادرات دام زنده برویم تا علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تامین نیاز داخلی در بازارهای خارجی نیز محصول با کیفیت ایران را عرضه کنیم.

پوریان تصریح کرد: واردات گوشت آنهم در شرایطی که تولیدکنندگان پتانسیل بالایی دارند به معنی سرکوب تولید داخلی و حذف مشاغل به نفع خارجی‌هاست و هرچه بتوانیم چرخه تولید را حمایت کنیم در واقع بازارهای خارجی بیشتری برای خودمان ایجاد می‌کنیم  چون قیمت تمام شده این محصول در کشور و البته محصولات صادراتی را پایین‌تر خواهیم آورد.

وی درباره قیمت صادراتی گوشت قرمز ایران در بازارهای بین المللی نیز به خبرنگار ما گفت: هم اکنون گوشت قرمز با کیفیت ایرانی با استانداردهای مورد نظر در بازارهای خارجی تقریبا 5.1 (پنج و یک دهم) دلار عرضه می‌شود درحالی که گوشت برزیلی 4.5 (چهار و نیم) دلار فروخته می‌شود. اما همانطور که اشاره شد در صورت حمایت و افزایش روند تولید قطعا قیمت محصولات ایران می‌تواند با قیمت گوشت برزیلی رقابت قابل توجهی داشته باشد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز اشاره و تاکید کرد: برخی از سیاست‌های این نهاد مالی مناسب حمایت از تولید کنندگان نیست و عاملی در مقابل تولید و صادرات شناخته می‌شود. به عنوان مثال همین موضوع  بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

وی در ادامه افزود: میزان صادرات دام به خارج از مرزها – بازار کشورهای همسایه – در پنج ماه ابتدای سال جاری 40 تن بوده که در آن زمان صادرکنندگان هیچ تعهدی برای بازگرداندن ارز نداشتند و براساس مصوبه به ازای هر دو کیلو واردات گوشت یک کیلو گرم دام زنده صادر می‌کردند، بنابراین ارزی درکار نبوده که به کشور بازگردد.

پوریان معتقد است شفاف‌سازی در این زمینه دقیقا عین حمایت از تولید است و بانک مرکزی نباید مصوبه بازگشت ارز به داخل کشور را عطف به ماسبق کند. چون خلاف قانون است؛ ضمن اینکه بیشتر مبادلات صادرکنندگان با درنظر گرفتن مشکلات بانکی به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا به صورت ریالی بوده است و بطور کلی ارزی نیست که صادرکنندگان به داخل کشور بازگردانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =