رشد مثبت سرمایه مجوزهای صادره بخش صنعت و معدن نسبت به سال 98

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار خود را در زمینه تعداد مجوزهای صادره و میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی 3 ماهه نخست 99 منتشر کرده و ضمن مقایسه آن با مدت مشابه در سال قبل مشاهده می‌کنیم که در بخش سرمایه گذاری در صنعت و معدن با رشد مثبت نسبت به سال قبل روبرو هستیم.

به گزارش ایراسین، بر پایه جداول آماری وزارت صمت، به طور کلی تعداد مجوزهای صادره سه ماه اول ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش صنعت به این شکل بوده است که جواز تاسیس صادرشده در سه ماهه اول ۹۸ ۵۹۱۱ فقره بوده و این عدد در سال ۹۹ به ۷۳۷۳ تغییر کرده و رشد 24.7 درصدی داشته است. در بخش پروانه بهره‌برداری نیز طی سه ماهه نخست۹۸ نیز ۱۳۶۲ فقره مجوز صادر شده و در مدت مشابه سال ۹۹ این عدد به ۱۱۵۸ فقره رسیده که با رشد منفی ۱۵ درصدی مواجه شده است.

در بخش معدن نیز مجوز صادره برای پروانه اکتشاف طی سه ماهه اول ۹۸ ، ۲۳۹ فقره بوده است و این عدد در ۳ ماهه نخست 99 ، 205 مورد رسیده و با رشد منفی ۱۴.۲ درصدی همراه شده است. در اینجا باید دید که دلایل کاهش تعداد پروانه های اکتشافی صادرشده چیست؟ آیا به خاطر بروکراسی های اداری یا مشکلات به وجود آمده از سوی سازمانهای ذی ربط همچون محیط زیست و منابع طبیعی بوده است؟

 یکی دیگر از بخش های مربوط به حوزه معدن در خصوص صدور گواهی کشف است که طی بهاره98، 112 فقره به ثبت رسیده و در بهار ۹۹ به ۱۲۶ فقره افزایش یافته و با رشد ۴.۱ درصدی همراه شده است.

همچنین یکی دیگر از بخش هایی که برای رشد و توسعه بخش صنعت و معدن بسیار مهم است در خصوص پژوهش فنی و مهندسی تحقیق و توسعه است؛ در این زمینه شاهد بودیم طی سه ماهه اول ۹۹ جواز خدمات فنی و مهندسی ۶۲ فقره صادرشده و طی همین مدت در سال ۹۹ ، ۵۷ فقره جواز خدمات فنی و مهندسی صادر گردیده که این مورد نیز با رشد منفی ۸.۱ درصدی همراه گشته است.

 پروانه فنی و مهندسی یکی دیگر از مواردی است که طی بهاره ۹۸ ، 33 فقره و طی بهاره ۹۹ ۲۶ فقره صادر گردیده و با رشد منفی ۲۱.۲ درصدی همراه شده است، همچنین طی مدت یاد شده جواز تاسیس مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی در در سه ماهه اول ۹۸ تنها یک مورد بوده و در مدت مشابه امسال پروانه ای صادر نشده است.گواهی تحقیق و توسعه نیز در بهار ۹۸ به تعداد ۶۷فقره و در بهار ۹۹ نیز ۲۴فقره صادر شده و رشد منفی ۶۴.۲درصدی داشته است.

پروانه تحقیق و توسعه نیز در ۳ماهه اول ۹۸ به تعداد ۳۵فقره و مدت مشابه امسال ۳۰فقره صادر شده و رشد منفی ۱۴.۳درصدی داشته است.

میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بهار 98-99

در ادامه گزارش نگاهی بر سرمایه مجوزهای صادرشده در ۳ماهه سال ۹۹ نسبت به ۹۸ نیز داریم:
در بخش صنعت برای جواز تاسیس طی مدت ۳ماه اول ۹۸ رقمی بالغ بر ۵۷۰۸۲۴.۵میلیارد ریال و در مدت مشابه ۹۹ نیز ۷۸۴۰۲۵میلیارد ریال ثبت شده که رشد ۳۷.۳درصدی داشته است. همچنین پروانه بهره برداری برای بخش صنعت نیز طی مدت ۳ماهه ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۱۱۱۸۷۴.۴میلیارد ریال و ۲۲۶۱۳۱.۸میلیارد ریال بوده و رشد ۱۰۲.۱درصدی داشته است.

در بخش معدن نیز سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف در بهار ۹۸ به میزان ۲۰۱.۳میلیارد ریال بوده و در بهار ۹۹ به ۲۱۱.۸میلیارد ریال رسیده و رشد ۵.۲درصدی داشته است. لازم به ذکر است رشد سرمایه‌گذاری در مدت مزبور مذکور سال جاری به دلیل صدور پروانه بهره‌برداری مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳۶۲هزار میلیارد ریال است.

در خصوص وضعیت طرح‌های صنعتی معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی نیز باید گفت که در ۳ ماهه نخست ۹۹ شاهد بودیم که ۱۸ مورد ثبت شده و این در حالی است که طی سه ماهه ۹۸، 23 مورد بوده و با رشد منفی 21.7درصدی همراه شده است. همچنین میزان حجم سرمایه به کل سرمایه‌گذاری خارجی در سه ماهه اول ۹۸ به میزان ۵۵۲.۸میلیون دلار بوده و در بهار ۹۹ به ۴۱۷.۳میلیون دلار رسیده و رشد منفی ۲۴.۵درصدی داشته است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =