• ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
  • کد خبر: 7276
  • readingTime: ۱۰ دقیقه
پلی اکریل1

خبرها حاکی از آن است که باری دیگر چرخ‌های پلی اکریل بزرگ‌ترین ، تولیدکنندگان نخ و الیاف پلی‌استر و همچنین تنها تولیدکننده الیاف آکریلیک کشور به گردش درآمده است.کارخانه‌ای که در اواخر سال ۱۳۹۵ اعلام ورشکستگی کرده بود وتقریبا یک سال بعدازآن توانست با حمایت کارگران، تلاش مدیران مجموعه و با ارائه تسهیلات، فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر بگیرد و اکنون امید می‌رود به‌زودی تولید این کارخانه به ظرفیت کامل برسد.

به گزارش ایراسین شرکت پلی‌اکریل ،یکی از مجتمع‌های صنعتی ایران در استان اصفهان است. این شرکت ،در سال 1353 تأسیس و با بهره‌برداری از کارخانه آن در سال 1357 محصولاتش شامل الیاف آکریلیک و نخ و الیاف پلی‌استر تأمین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع نساجی و فرش کشورمان شد. که با تأمین مواد اولیه حدود ۴۰۰ واحد نساجی، بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف کشور شناخته می‌شود و در منطقه خاورمیانه تقریباً حرف اول را می‌زند.

اما چنین مجموعه مقتدری ، در چند سال گذشته گرفتار مشکلات فراوانی چون تعطیلی برخی از خطوط تولید ، ناتوانی درتامین مواد اولیه  و مهم‌تر از همه بیکاری کارکنانش شده بود. کارخانه‌ای که روزگاری  بزرگ‌ترین تولیدکنندگان  نخ و الیاف پلی‌استر، فرش، پوشاک، پتو و فاستونی ،نوار، الیاف آکریلیک، تا پس پلی‌استر و چیپس پلی‌استر و الیاف شیشه در صنایع ریسندگی، بافندگی بود اما عواملی مانند واردات محصولات مشابه ، نبود مواد اولیه ، مدیریت نادرست و... آن را دچار بحرانی عمیق کرد .

و آنچه درمیان این مشکلات ، محسوس‌تر به نظر می رسید خروج کارگران این کارخانه از محل کارشان البته به‌طور موقتی بود .و اعتراضات پی‌درپی این کارکنان در طی این سال‌ها باعث آن شد که مقامات استانی و کشوری با عزمی جدی برای رفع بحران این کارخانه اقدام کنند. وبه تدریج با بکار افتادن خطوط تولید ،کارگران هم به عرصه فعالیت خود بازگشتند به‌طوری‌که امروز گفته می‌شود همه کارکنان پلی اکریل بازگشت داشته‌اند.

حال موضوع قابل بحث فعلی ،پرداخت معوقات این کارگران است ضمن آنکه تکلیف مالکیت وسهامداران این کارخانه نیز می‌بایست روشن شود.

مسئولان ، پیگیر مشکلات پلی اکریل هستند

گفتنی است مشکلات پلی اکریل  از آنجایی شروع شد که تولید شرکت به‌واسطه برخی معضلات ازجمله هزینه‌های متورم، نرخ‌گذاری دستوری داخل شرکت، تأمین مالی پرهزینه و سوء مدیریت ،زیان‌ده شد و این روند ادامه یافت تا جایی که زیان انباشته شرکت از چند برابر سرمایه اسمی شرکت نیز فراتر رفت و دراین‌بین حتی تغییر مالکیت و تغییرات عمده در هیئت‌مدیره و تعویض چندباره مدیرعامل نیز مؤثر واقع نشد و شیب زیانباری پلی‌اکریل در طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات رکود تشدید شد.

  سرانجام با تند شدن شمارش نفس‌های شرکت پلی‌اکریل دولت برای احیای این کارخانه ۵۰ ساله با استقرار هیئت اجرایی، مستقیماً وارد عمل شد و در مقطعی شرکت ، با حمایت‌هایی ، توانست خود را دریابد و چرخ تولیداتش را راه مجدد اندازی کند. اما همچنان پس از گذشت سال‌ها مواردی چون بلاتکلیفی مدیریتی ، تحریم‌ها ، نبود نقدینگی و... مشکلاتی را برای این شرکت فراهم آورده است که  ارگان های مربوطه هرکدام به‌نوعی درصدد رفع این موانع هستند.

پیش‌تر،عباس رضایی استاندار اصفهان در رابطه با این کارخانه گفته بود : هم‌وغم ما بر نگه‌داشتن و فعال‌سازی به معنای واقعی پلی اکریل ،این مجموعه تولیدی عظیم است.

به گفته این مسئول بسیاری از واحدهای تولیدی زیرمجموعه این کارخانه که به تولیدات کارخانه پلی اکریل نیاز دارند باید به معنای واقعی فعال‌سازی شوند، ازاین‌رو کمیته ویژه‌ای برای فعال نگه‌داشتن و فعال‌سازی بیشتر این کارخانه تشکیل شد.

همچنین به گفته حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، با دستور استاندار اصفهان در سال گذشته گروه ویژه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات پلی‌اکریل در استانداری تشکیل شد تا تصمیم‌هایی برای رفع آن‌ها و برنامه‌ریزی برای حداکثر بهره‌وری از کارخانه گرفته شود.

وی بابیان اینکه هیئت‌مدیره قبلی این شرکت دارای مسائل حقوقی بود و دستگاه قضایی استان به این موضوع ورود پیدا کرد، می افزاید: با توجه به در پیش بودن برگزاری مجمع عمومی این شرکت، گروه ویژه پلی‌اکریل در استانداری در سال جاری اقدام به معرفی هیئت‌مدیره منتخب برای این شرکت از بین باتجربه‌ترین نیروهای استان کرد تا بهترین آن‌ها پس از رأی‌گیری در مجمع عمومی مشخص شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ازجمله دغدغه‌های مربوط به پلی اکریل را پرداخت بدهی‌های عظیم آن و برگرداندن کارخانه به حالت عادی و فعال کردن همه خطوط تولیدی عنوان می‌کند و می‌گوید: در گروه ویژه پلی‌اکریل همه این مسائل بررسی شد و تلاش می‌شود تمهیداتی در نظر گرفته شود تا کارگران با طیب خاطر به کار خود مشغول باشند و حقوق صاحبان و سهامداران شرکت نیز حفظ شود.

این مسئول تصریح می‌کند :گروه ویژه پلی‌اکریل، زیرمجموعه کارگروه اقدام و زیر نظر شورای تأمین استان اصفهان است، ومسوولیت تأمین امنیت و پیشرفت استان به عهده شورای تأمین است و اگر اعضای این شورا احساس کنند که مجموعه‌ای با کارکرد نادرست برخی افراد با مشکل روبه‌رو می‌شود و ممکن است امنیت و توسعه استان در معرض خطر قرار گیرد به آن موضوع ورود پیدا می‌کنند.

همچنین ایرج موفق رئیس سازمان صمت اصفهان دراین‌باره می‌گوید: مشکل اصلی این کارخانه چندگانگی در تصمیم‌گیری‌ها است. وضعیت پلی‌اکریل در ستاد حمایت از صنایع مطرح‌شده و قرار است این مجموعه به‌سوی مدیریت یکپارچه سوق داده شود. با توجه به برخی محدودیت‌ها این کارخانه حتی کارت بازرگانی ندارد و برای ثبت سفارش مواد اولیه موردنیاز خود با تأیید و مسئولیت ما ثبت سفارش کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز ضمن تشکر از توجه قوه قضاییه به واحدهای تولیدی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستند تا در جهت فعال شدن این واحد تولیدی کمک کند.

او بیان می‌کند : یکی از رویکردهای مهم قوه قضاییه حمایت از تولید و کارآفرینی است و یکی از مأموریت‌ها و اولویت‌های سازمان بازرسی کل کشور با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است و این کارخانه که ماده اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی را تأمین می‌کند، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

و می‌افزاید :سازمان بازرسی علل به وجود آمدن مشکلات این کارخانه را از ابتدا یعنی از مرحله واگذاری اولیه بررسی و ریشه‌یابی می‌کند و اگر عدم انجام وظایف مسئولین در هر مقطع زمانی، باعث ایجاد مشکلات این کارخانه شده باشد، با اقدام قانونی سازمان مواجه خواهند شد و در ادامه هم به دنبال ارائه راهکار و پیشنهاد برای برون‌رفت کارخانه از وضعیت فعلی آن هستیم.

بدهی‌های شرکت به قوت خود باقی است

علی شفیعی پور رئیس هیئت اجرایی شرکت پلی اکریل دراین‌باره به ایراسین می‌گوید: از مهم‌ترین مشکلات فعلی شرکت پلی اکریل عبارت‌اند از بلاتکلیفی مالکیت شرکت ، تأمین نقدینگی و موانع موجودی که برای واردات مواد اولیه آکریلیک وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند :این کارخانه  دارای 2 بخش پلی‌استرواکریلیک است که  خطوط پلی استرآن  تقریباً با ظرفیت کامل در حال فعالیت‌اند به این دلیل که تأمین مواد اولیه این بخش از طریق تولیدات داخلی است اما ازآنجاکه تأمین مواد اولیه آکریلیک وابسته به واردات است با ظرفیت کاملی فعالیت ندارد چون فقط چند کشور محدود تولیدکننده مواد موردنیاز خطوط آکریلیک هستند و تهیه آن بسیار دشوار است  .و در رابطه با پرداخت بدهی‌های شرکت می‌گوید : باوجود حمایت‌هایی که از سوی نهادهای مختلف چون استانداری ، تأمین اجتماعی ،سازمان حمایت از صنایع و مقامات قضایی نسبت به این شرکت انجام گرفت همچنان بدهی‌های شرکت به قوت خود باقی است و البته این مسئله مرتبط با هیئت‌مدیره این مجموعه است.

در ادامه این مسئول در رابطه با با تأثیر تحریم‌ها وگرانی ارزبر فعالیت کارخانه بیان می‌کند: به دلیل تحریم‌ها برای واردات مواد اولیه با مشکل زیادی روبرو هستیم از طرفی گرانی ارز باعث شده است که مواد موردنیاز تولید باقیمت بالاتری به دست ما برسد وقطعا این موضوع بر نرخ نهایی محصولات ما تأثیرگذار است.

وی در رابطه با تأثیر ویروس کرونا بر فعالیت کارکنان تصریح می‌کند: خوشبختانه کرونا مانعی برای فعالیت شرکت نبود و با تدابیر کامل ،تأمین نیازها و رعایت پروتکل بهداشت بدون هیچ وقفه‌ای فعالیت ادامه داشته است حتی بخش دی ام تی پس از چند سال برای نخستین مرتبه موفق به تولید دی ام تی جامد و صادرات این محصول شد. (کارخانه دی ام تی یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پلی اکریل و تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز خط تولید پلی استر است.)

همه کارگران بازگشته‌اند

همان‌طور که اشاره شد آنچه در میان این مشکلات پلی اکریل ، قابل‌توجه‌تر بود تعدیل کارگران این کارخانه بود که با وعده مسئولان وامید به بازگشت دوباره ، دچار مشکلاتی شدند وهر از چند گاهی خبری از اعتراضات آن‌ها منتشر و هر بار هم وعده‌ای جدید به آن‌ها داده می‌شد.در پاییز سال ۹۵ بود که  تعدادی از کارگران پلی اکریل در اعتراض به تداوم پرداخت نشدن حقوق خود در محل کارخانه، مقابل استانداری و ... تجمع کردند، و نسبت به پرداخت نشدن ۶ ماهه حقوق خود معترض شدند.

پس‌ازآن در فروردین ۹۶ و پس از بارها تجمع و اعتراض ، با انتشار نامه شرکت پلی اکریل اصفهان در مورد لزوم معرفی کارگران و نیروی کار شرکت به بیمه بیکاری به مدت ۶ ماه و تا زمان راه‌اندازی خط تولید شرکت، بیش از ۲ هزار نفر از کارکنان آمادگی خود را برای استفاده از این بیمه اعلام کردند که تنها نیمی از آن‌ها زیرپوشش قرار گرفتند.و البته اعتراضاتی دیگر هم به وجود آمد .تا آنکه سرانجام با حمایت ارگان‌هایی پلی اکریل اواسط سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر گرفت وبه مرور زمان توانست ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا جایی که  این روزها با شرایط نسبتاً خوبی در حال فعالیت است.و البته هم‌اکنون گفته می‌شود همه کارگران بازگشت داشته‌اند.این‌چنین که  در حال حاضر نزدیک به 2 هزار کارگر مشغول به کار هستند؛ که بنا به گفته خودشان سال گذشته برای چند ماه کارگران پلی اکریل به بیمه بیکاری معرفی شدند اما با بازگشایی مجدد کارخانه به سرکار بازگشتند.دستمزدها را به‌موقع می‌گیرند؛ اما از زمان قبل از تعطیلی موقت کارخانه، مقداری معوقات مزدی وجود دارد.

در رابطه با شرایط فعلی کارخانه و کارکنان این شرکت ،علیرضا خرمی عضو شورای اسلامی کارخانه پلی اکریل اصفهان در گفتگو با ایراسین بیان می‌کند :فعلاً کارخانه در شرایط خوبی قرار دارد و اگر مواد اولیه موردنیاز هم به دست ما برسد شرایط بسیار بهتر خواهد شد. چون بخش آکریلیک یک،به دلیل نبود مواد اولیه  فعالیتی ندارد و آکریلیک 2هم با یک خط کار می‌کند. به گفته این مسئول نیاز مواد اولیه خطوط آکریلیک به‌طور ماهانه 4 هزار و500 تن است که ماهانه 500 تا هزار تن در اختیارداریم و این میزان بسیار کمتر از نیاز واقعی برای تولید کامل است.

وی در رابطه با وضعیت کارگران و دریافت حقوق و معوقاتشان می‌گوید: همه کارکنان بازگشت به کار داشته‌اند و در بخش‌های مختلف مشغول شده‌اند. و هرماه هم حقوق خود را دریافت می‌کنند اما معوقات سال 95 خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

خرمی تأکید می‌کند: فعلاً درخواست ما از مسئولان حمایت بیشتر برای رساندن خطوط پلی اکریل به ظرفیت کامل تولید است  .همچنین معوقات سال 95 تعیین تکلیف شود چه‌بسا صبر و انتظار این زحمت کشان در دوران تعطیلی کارخانه و تحمل چندین ماه عدم دریافت حقوق، نقش بسزایی در رفع مشکلات کارخانه داشت. واقعیت آن است که پذیرفتن دریافت بیمه بیکاری توسط کارگران در برهه‌ای از زمان موجب آن شد که کارخانه نفسی تازه کند و بتواند دوباره فعالیت خود را از سر گیرد. به‌طوری‌که با حمایت‌ها و تلاش هیئت اجرایی و مدیران مجموعه و با تلاش و ازخودگذشتگی کارگران رونق و شکوفایی در حال بازگشت به کارخانه است.

انتظارات سهامداران پلی اکریل

بحث دیگری که در رابطه با پلی اکریل وجود دارد به آینده سهامداران این شرکت مربوط می‌شود .با توجه به اینکه شرکت  در شرایط موجود نمی‌تواند به‌طور مستقل برای خرید ماده اولیه خط تولید آکریلیک، اقدام کند و می‌بایست با یک سرمایه‌گذار، قرارداد ببندد، از طرفی هم سهامداران شرکت انتظار دارند که این قرارداد به‌گونه‌ای تنظیم شود تا حداکثر منافع را برای پلی‌اکریل به همراه داشته باشد.

دراین باره مسعود رضا نژاد فهادان، نماینده سهامداران شرکت پلی‌اکریل ایران معتقد است شفافیت، تقسیم عادلانه سود خالص و در نظر گرفتن درصد معقول برای شرکت پلی‌اکریل و ضمانت‌نامه جهت اجرای تعهدات سرمایه‌گذار از مواردی است که در عقد این قراردادها باید در نظر گرفته شود.

به گفته این مسئول هیئت‌مدیره جدید پلی‌اکریل با حکم شورای تأمین استان اصفهان جایگزین هیئت‌مدیره قبلی شد، و انتظار سهامداران این است افرادی که انتخاب می‌شوند دارای توانمندی، تعهد و روحیه جهادی و مقیم و ساکن اصفهان باشند.همچنین  فروش محصولات تولیدی با نرخ‌های مصوب انجمن نساجی، انتخاب افراد اصلح در شرکت‌های زیرمجموعه، پیگیری افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و حسابرسی گزارش‌ها مالی سابق با قید فوریت با توجه به زیان انباشته این شرکت از دیگر انتظارات سهامداران است.

رضا نژاد تأکید می‌کند:  از دیگر موضوعات مهم مرتبط با این شرکت ، مالکیت آن است  که بر اساس آخرین اطلاعات، مسئولان در حال تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =