بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: در صورتی که نرخ ارز از سوی بانک مرکزی کنترل شده و به بازار نیمایی نیز نزدیک شود می‌توان شاهد ریزش قیمت طلا تا کمتر از 900 هزار تومان نیز بود و در نهایت باعث بهبود شرایط خرید و فروش در آن خواهیم شد.

ابراهیم محمد ولی در گفت و گو با "ایراسین" با بیان این مطلب در خصوص نواسانات به وجود آمده در بازار طلا و سکه کشور در ادامه افزود: در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمتی در بازار طلا، تنها خرید و فروش سکه و طلای خام در بازار انجام می‌شود و بازار مصنوعات طلا همچنان در رکود باقیمانده است.

وی ادامه داد: قیمت طلا در ایران به بازار ارز و اونس جهانی بستگی دارد و در صورتی‌ که بانک مرکزی بازار ارز را به سمت آرامش برده و ثبات قیمتی در این بازار به وجود آورد، بر روی قیمت طلا نیز اثرگذار خواهد بود.چرا که باید طبق قیمتی که برای بازار ارز تعیین می‌شود و همچنین بهای اونس جهانی طلا، قیمت در بازار تعیین گردد.

وی افزود: حال اگر قیمت طلا طی چند روز گذشته کاهشی بود و حتی به زیر یک میلیون تومان نیز رسید به این دلیل بوده که نرخ ارز به پایین‌ترین قیمت خود در مدت گذشته رسیده است؛ اگر این روند ادامه دار باشد و بتوان ثباتی در قیمت ارز ایجاد و از آن حمایت کرد، قیمت طلا در این نوسانات کاهش می‌یابد اما در غیر این صورت بر عدم کنترل نرخ ارز و از سوی دیگر قیمت اونس جهانی که آن نیز روند افزایشی به خود گرفته می توان انتظار کاهش نرخ ارز نرخ طلا را داشت.

به عقیده وی بازار باید تا جای کنترل شود که قیمت طلا و سکه را به پایین‌ترین قیمت خود برساند تا امکان قدرت خرید و تصمیم گیری برای فعالیت در این بازار گرفته شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در ادامه به دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا نیز اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا نیز در جهان و سیاست‌گذاری‌های اشتباه در جهان باعث بالا رفتن نرخ اونس جهانی طلا شده است. چراکه درصدی از این افزایش قیمت جهانی به دلیل این است که خیلی از افراد در سراسر جهان طلا را به عنوان سرمایه در خانه و کشور خود نگهداری می‌کنند زیرا طلا بهترین چیزیست که تبدیل به نقدینگی شدن آن راحت است، بنابراین همه این موارد قیمت طلا و سکه اثرگذار است.

وی ادامه داد: حال اگر فرض کنیم که قیمت ارز در بازار کنترل شده و به ارز نیمایی نزدیک شود می‌توان شاهد کاهش قیمت به زیر یک میلیون تومان و حتی زیر ۹۰۰ هزار تومان نیز بود. در مقابل در صورتی که نرخ اونس جهانی طلا روی ۲۰۰۰ دلار باقی بماند، باعث به وجود آمدن برخی مشکلات اقتصادی و دادوستد نیز برای کشورهای خارجی نیز خواهد شد.

به گفته محمدولی، طلا اکنون به عنوان پشتوانه اقتصادی است و دولت ها آن را در خزانه خود نگهداری می‌کنند؛ امیدواریم به جایی برسیم که ثبات قیمتی در جهان ایجاد شود.

وی افزود: هر زمانی که نوسانات کاهشی باشد تقریباً نسبت به افزایش درصد از خرید و فروش کاهش می‌یابد اما زمانی که نوسانات افزایشی باشد خرید و فروش نیز بیشتر روی طلای آبشده و سکه است و در حال حاضر نیز در ایران بیشتر خرید و فروش سکه و طلای خام انجام می‌شود و هنوز اتفاقی که منجر به رونق گرفتن در بازار خرید و فروش مصنوعات گردد رخ نداده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =