اقتصاد

یکی از موضوعاتی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و پیش بینی‌های زیادی برای آن مطرح می‌شود گشایش اقتصادی است که قول آن از طرف رییس جمهور به مردم داده و گفته شده قرار است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود. این در حالیست که گفته می شود با کمک سرمایه مردم این اتفاق رخ خواهد داد؛ پس دولت باید در ابتدا اعتماد مردم را به خود جلب کند.

به گزارش ایراسین، یکی از پیش‌بینی‌ها درخصوص گشایش اقتصادی، فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت است. به این شکل که دولت نفت دو سال آتی را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت به مردم می‌کند. حال سوال اینجاست که اجرای این طرح در شرایط فعلی که با رکود و بحران اقتصادی روبرو هستیم تا چه حد مورد اعتماد مردم قرار خواهد گرفت؟

یک کارشناس اقتصادی در این زمینه به "ایراسین" می گوید: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، کمک بسیار خوبی برای دولت خواهد بود، اما در ابتدای امر دولت باید اعتماد لازم را در مردم برای قول‌هایی که می‌دهد، جلب کند. زیرا مردم در قبال قول‌های دولت تنها یکسری در اصطلاح کاغذ یا همان اوراق را در اختیار خواهند داشت و انتظار دارند که دولت در 2 سال آینده آن را تسویه کند.

مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب در ادامه افزود: این اعتمادسازی می‌تواند از طریق بانک‌ها ایجاد شود؛ یعنی دولت باید بانک‌ها را در مقابل مردم متعهد کند. زیرا عموم جامعه سال‌هاست که به بانک‌های معتبر اعتماد کرده و در مقابل سپرده سرمایه‌گذاریشان، سود به توافق رسیده را دریافت کرده اند. بنابراین اگر از طریق بانک‌ها این اوراق فروخته شده و نقدینگی مردم از این طریق جذب شود طرح موثری خواهد بود. در واقع باید این اعتماد ایجاد شود که دولت در قولی که به مردم می‌دهد وفادار و پایبند است.

یکی از مواردی که در خصوص بازگرداندن سرمایه مردم آن هم بر اساس نرخ روز ارز در سال آینده وجود دارد، تغییرات قیمتی دلار است. وی در این زمینه اظهار کرد: طی 40 سال گذشته شاهد بودیم که نرخ ارز زمانی که افزایش می‌یابد، نباید انتظار داشت که مجددا ارزانتر شود. البته بارها نیز شاهد این موضوع بودیم که مسئولان دولتی قول دادند که نرخ ارز را کنترل کنند اما این امر امکان پذیر نیست و بازار حرف دستوری را قبول نمی‌کند. البته در شرایط فعلی نرخ دلار حباب وار بوده و قیمت واقعی ارز بین 17 تا 18هزار تومان است. از سوی دیگر با توجه به تورم جهانی و تورم داخلی نرخ ارز همواره با افزایش روبرو خواهد بود.  

شکوهی رازی ادامه داد: یکی از نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد درخصوص این است که سرنوشتی همچون یارانه ها برای این موضوع به وجود نیاید. زیرا در زمانی که یارانه 45 هزار تومانی برای افراد در نظر گرفته شد، با احتساب دلار هزارتومانی، هر فرد 45 دلار یارانه دریافت می کرد اما در شرایط فعلی این یارانه به 2 دلار هم نمی‌رسد. بنابراین باید دید سودی که برای این اوراق سلف ارزی در نظر گرفته می‌شود به چه صورت مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی ، فارغ از دولت‌هایی که سرکار می‌آیند، موسسات مالی و بانک‌ها باید وارد این کار شده و تضمینی برای مردم از طریق بانکها ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =