صنعت چین

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هفته گذشته در جلسه هیات دولت اعلام کرد دوشنبه آینده گشایشی قابل توجه در اقتصاد کشورمان ایجاد می‌شود. پس از انتشار این خبر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره این گشایش انجام شد و واکنش‌های متفاوتی در این زمینه شکل گرفت.

به گزارش ایراسین، حسن روحانی، درحالی صحبت از گشایش اقتصادی کشورمان می‌کند که نوسان‌های اخیر در نرخ ارز و همچنین روند صعودی نرخ تورم مشکلاتی برای جامعه ایجاد کرده و مصرف کننده و تولید کننده را با چالشی جدی روبرو کرده است.

در این زمینه ایجاد رکود تورمی زیر سایه روند صعودی قیمت‌ها به نوعی طبقه متوسط رو به پایین جامعه را هدف گرفته و تولید کنندگان به دلیل نبود مشتری رفته رفته دخل و خرجشان از تراز خارج شد و حجم تعدیل نیرو در بخش تولیدی کشور بالا رفت.

به همین دلیل کارشناسان و فعالان اقتصادی پس از انتشار صحبت‌های حسن روحانی و البته معاونان وی درباره گشایش این هفته فارغ از هرگونه گمانه زنی که قرار است مثلا FATF پذیرفته شود یا اینکه بخش دیگری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود؛ یکصدا به این نکته اشاره کردند که اقتصاد کشورمان اکنون درگیر بی‌ثباتی شده و تنها راهکار مدیریت شرایط فعلی القاء ثبات به بخش تولید است.

شتاب‌زده نتیجه‌گیری نکنیم

محمدرضا نجفی منش،  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: اینکه مسئولان درباره آینده اقتصاد امید بخشی می‌کنند در نفس خود مناسب است اما تجربه نشان داده انتشار اینگونه اخبار شتاب‌زده در چهارسال اخیر بیشتر مشکلاتی به اقتصاد تحمیل کرده تا گره گشا باشد.

نجفی‌منش در ادامه افزود: هیچ تولید کننده‌ای نیست که از بهبود شرایط خشنود نباشد اما بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی امروز براین باورند که بی‌ثباتی و عدم امکان برنامه‌ریزی برای آینده بلای جان کسب و کارشان شده است. به همین دلیل بد نیست ثبات به اقتصاد القاء شود تا اینکه خبر گشایش بدهیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است، انتشار اخباری از این دست می‌تواند انتظارات را بالا برده و در نهایت همانطور که در هنگام انعقاد قراردادهای خودرویی دیدیم با کارشکنی خارجی‌ها تمام رشته‌ها پنبه شود، از این‌رو شاید بهتر باشد با اصلاح دستورالعمل‌های خلق‌الساعه ثابت اقتصادی و قابلیت برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

ثبات بهترین نسخه برای جهش تولید است

در همین حال، عباس آرگون؛ نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ضمن اشاره به نوسان‌های اقتصادی از ابتدای سال 97 به بعد به خبرنگار ما گفت: براساس اصول اقتصادی تولید و فعالیت‌های اقتصادی زیر سایه ثبات قوانین و قدرت برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی شکل می‌گیرد، اما متاسفانه تقریبا 4 سال است که هیچ ثباتی در امور اقتصادی نیست و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی نمی‌توانند حتی برای یک روز بعد خود برنامه‌ریزی کنند.

آرگون در ادامه افزود: انتشار وعده‌هایی از جمله گشایش اقتصادی یا کاهش نرخ ارز شاید به نوعی برای فعالان اقتصادی بی‌معنا شده چون نکته‌ای که برای این گروه مهم است برنامه‌ریزی برای آینده بوده و اگر امکان برنامه‌ریزی نداشته باشند مثلا هرچه نرخ ارز هم کاهش داشته باشد نمی‌توانند فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: جریان تولید یا فعالیت اقتصادی نیازمند برنامه‌ریزی به‌صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است بنابراین اگر شرایط اقتصادی حتی با ارزان‌ترین نرخ پول داشته باشیم اما نتوانیم در این سه بخش برنامه‌ریزی کنیم هیچ فعالیت تولیدی یا بازرگانی شکل نخواهد گرفت.

به گفته نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران امروز یک تولید کننده برنامه‌ریزی کرده برای تولید یک کالا و براساس مواد اولیه مورد نیازش و قیمت‌های فعلی سرمایه تخصیص داده یا یک وارد کننده براساس بازار فعلی اقدام به ثبت سفارش کرده حالا چطور انتظارداریم وقتی این برنامه تحقق یافت یکباره با کاهش نرخ ارز این تولید کننده یا وارد کننده قادر به ادامه راه باشد؟

آرگون به خبرنگار ما گفت: یک اقتصاد پویا زیر سایه ثبات قوانین شکل خواهد گرفت به این دلیل که بازیگران این بازار می‌توانند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کرده و به سمت اهدافی که تعیین کرده‌اند حرکت کنند، اما امروز اقتصاد تک محصولی ما نه در شرایط نرخ ارز ارزان قیمت راه‌بجایی برده نه در شرایط گرانی دلار چون هیچ ثباتی در کلان موضوع نیست.

بی‌ثباتی مسیر خروج سرمایه‌ها را هموار کرده است

از سوی دیگر سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به خبرنگار ما گفت: انتشار اخبار امید بخش به بخش تولید و کلان جامعه بسیار ستودنی است اما فراموش نکنیم که اقتصاد کاملا همانند یک موجود زنده و هوشمند عمل می‌کند و رشد اقتصادی یا جهش تولید زیر سایه ثبات محقق می‌شود.

سهل‌آبادی در ادامه افزود: تقریبا در یک دهه گذشته همواره مسئولان از حمایت از تولید سخن گفته‌اند و در جلسات مختلف خبرهایی منتشر می‌شود اما در واقعیت بازار نتیجه‌ای تجربه شده است را همه می‌بینیم که نه به تحریم‌ها بلکه به سوء مدیریت و عدم ثبات مرتبط است.

وی تاکید کرد: ثابت برای تولید و اقتصاد موتور محرکی است که اگر نادیده گرفته شود به هیچ عنوان نمی‌توانیم سرمایه‌ها را یکجا زمینگیر کنیم دقیقا اتفاقی که اکنون برای بخش تولید کشورمان افتاده است و به دلیل عدم ثبات‌ در اقتصاد و قوانین دست و پاگیر یا خلق‌الساعه بسیاری از سرمایه‌های بخش تولید اکنون در بخش غیرمولد ارام گرفته و تولید زمینگیر شده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به سیاست‌های ارزی در چند سال اخیر به خبرنگار ما گفت: نمونه‌ای بارز ای اثرات منفی عدم ثبات در قوانین را در بخش‌نامه‌های ارزی از ابتدای سال 96 می‌بینیم که چه به روز تولید و اقتصاد کشورمان آورده فقط به این خاطر که فعالان عرصه اقتصاد و تولید کنندگان نمی‌توانند هیچ آینده‌ای برای کارشان ترسیم کنند.

سهل‌آبادی معتقد است حالا که قرار است خبر خوشی برای اقتصاد کشورمان منتشر شود بد نیست این خبر خوش درباره ثبات در قوانین و شرایط باشد فارغ از اینکه دلار ارزان می‌شود یا گران چون تولید کننده حتی با نرخ دلار گران اگر ثابت اقتصادی داشته باشد بازهم می‌تواند برنامه‌ریزی کند اما وقتی نوسان در این زمینه داشته باشیم هیچ فعالیت تجاری منطقی و قابل دفاع نیست که انتظار توسعه یا جهش تولید داشته باشیم.

به گفته وی اصولا سرمایه فرار است و در شرایطی که احساس امنیت و ثبات نداشته باشد بدون هیچ تردید به سمت امنیت و ثبات حرکت می‌کند و به همین دلیل است که در یک دهه گذشته روند سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافته و فرار سرمایه‌ها ثبت شده است، چون هیچ آرامشی در بازار ایران برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و فعالان نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند.

نوسان بلای جان تولید است

از سوی دیگر رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوسان‌های اقتصادی در سه سال گذشته به خبرنگار ما گفت: یکی از بدترین اتفاق‌ها در اقتصاد و تولید یک کشور بی ثابتی است که متاسفانه اکنون در ایران تجربه می‌کنیم و همین امر باعث از بین رفتن قدرت برنامه‌ریزی برای مسئولان و البته تولید کنندگان شده است.

پدیدار در ادامه افزود: ناتوانی در ترسیم افق‌های اقتصادی برای تولید کنندگان آنها را وادار به تصمیم‌گیری‌های خاص کرده و بعضا می‌بینیم قیمت کالاها در بازار منطقی نیست چون تولید کننده نمی‌داند اگر امروز محصولی را فروخت آیا می‌تواند دوباره تولید کند یا خیر؟ و در عین حال قدرت برنامه‌ریزی درست و موفق را از مسئولان نیز رفته است.

وی تاکید کرد: ناتوانی یا رفتارهای هیجانی تولیدکنندگان و البته مردم در بازار باعث شکل‌گیری تقاضای کاذب می‌شود که تمام معادلات برنامه‌ریزی‌های دولتی را زیر سئوال برده و بی‌اثر می‌کند که شاهد مثال آن را در بازار ارز می‌بینیم به مجرد اینکه نرخ ارز با مدیریت دولت کاهش می‌یابد صفوف طولانی خرید خانگی دوباره تنش به بازار القاء می‌کند و روند افزایشی قیمت آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این اتفاق در اقتصاد ایران موج‌های متفاوتی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که در بلند مدت ریشه تولید را خشکانده و تنها سفته بازی را رونق می‌دهد که دقیقا مخالف سیاست‌های کلان و افق‌های تعیین شده برای اقتصاد کشورمان است و باید مسئولان توجه داشته باشند که بجای القاء هیجان در بازار یا ایجاد شوک‌های مختلف فقط و فقط به فکر ایجاد ثابت و آرامش باشند.

پدیدار به خبرنگار ما گفت: انتشار اینگونه اخبار موجی از انتظار در بازار و بخش تولید ایجاد می‌کند که همین امر مشکلات را بیشتر می‌کند تا اینکه برطرف کند به عنوان درباره قیمت خودرو در سال 97 همه مسئولان اعلام می‌کردند خودرو قرار است ارزان شود و خریداران واقعی منتظر این اتفاق بودند بنابراین بازار به رکود رفت و صنعت خودرو با مشکل مواجه شد که دوباره دولت پا درمیانی کرد و با ارایه تسهیلات مردم را تشویق به خرید کرد تا بلکه چرخ صنعت خودرو به حرکت درآید که دیدیم نتیجه چه شد، بنابراین بجای اینکه هیجان به بازار القاء کنیم یا انتظارهای بی‌مورد ایجاد کنیم بهتر است فقط و فقط به فکر القاء ثبات و تجربه آن توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =