• ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
  • کد خبر: 7112
  • readingTime: ۲ دقیقه
فروسیلیس

روز گذشته جلسه‌ای بین نمایندگان شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با تولیدکنندگان فروسیلیس به منظور تعیین قیمت این محصول برگزار شد.

به گزارش ایراسین، این جلسه که به درخواست فولادسازان برای تعیین تکلیف قیمت فروسیلیس در بازار داخلی و رفع مشکلات ناشی از تامین این ماده برگزار شد، پیشنهادات قیمتی برای فروسیلس نیز مطرح گردید. به این ترتیب که فولادسازان پیشنهاد فرموله کردن قیمت فروسیلیس بر مبنای درصدی از قیمت متال بولتن یا شمش خوزستان را اعلام کردند و در مقابل نیز تولیدکنندگان فروسیلیس نیز قیمت‌گذاری بر اساس قیمت ریالی از طرف انجمن فروسیلیس و ابلاغ آن به فولادسازان را خواستار شدند.

در اینجا لازم است تا نگاهی به اتفاقات رخ داد در بازار فروسیلیس طی چند ماه گذشته داشته باشیم. فروسیلیس که به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در صنایع فولادسازی به شمار می آید طی ماه‌های گذشته همچون دیگر عناصر زنجیره تولید فولاد(کنسانتره و گندله) مشکلات بسیاری را برای فولادسازان ایجاد کرده است. چراکه تولید این ماده به صورت انحصاری در اختیار تعداد اندکی از شرکت‌های تولیدکننده بوده و همین موضوع نیز سبب شده تا آنها رفتاری متفاوت داشته باشند و قیمت فروسیلیس تولیدی خود را به صورت تصاعدی افزایش دهند.

از سوی دیگر عرضه قطره چکانی این محصول به مصرف کنندگان نیز یکی دیگر از اقدامات این تولیدکنندگان است تا فولادسازان را مجبور سازد برای تامین نیاز خود به فروسیلیس و جلوگیری از متوقف شدن فعالیت تولید، به هر قیمتی که از سوی آنها اعلام می‌شود، محصول را خریداری کنند. این موارد در حالی مطرح می شود که به گفته یکی از مدیران شرکت‌های تولیدکننده فروسیلیس، تولید این ماده 160درصد نیاز داخلی است و امکان تامین نیاز صنایع داخلی در کشور کاملا وجود دارد.

از سوی دیگر می‌بینیم کشورهایی همچون ترکیه که به یکی از فولادسازان قوی تبدیل شده از مشتریان فروسیلیس ایران است، اما در شرایط فعلی که امکان صادرات به بیشتر کشورها از سوی ایران به دلیل تحریم‌های بین المللی و شیوع کرونا میسر نیست، دلیل تغییرات قیمتی این محصول و عرضه قطره چکانی آن در بازار و اضطرار فولادسازان داخلی چیست؟ آیا باید ضرر حاصل از کم شدن صادرات این تولیدکنندگان از جیب فولادسازان پرداخت شود؟

این موارد در حالی مطرح می شود که چندی پیش 5 مدیرعامل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولادی طی نامه ای به معاونت معدنی وزارت صمت از شرایط بحرانی برای تامین این ماده معدنی و افزایش 143درصدی قیمت فروسیلیس در بازار داخلی خبر داده و خواستار رسیدگی به شرایط شده بودند و جلسه یاد شده نیز به همین منظور برگزار شده است.

به نظر می رسد در صورتی که نظارت بر تعیین قیمت و عرضه فروسیلیس در بازار داخلی صورت نگیرد، انحصار به وجود آمده از سوی تولیدکنندگان این محصول بیشتر شده و بازگرداندن شرایط به حالت عادی دور از ذهن خواهد شد.

موضوع قیمت‌گذاری در ایران برای کنترل و تنظیم بازار که مدتی است برای زنجیره فولاد یعنی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در دستور کار قرار گرفته و اکنون بعد از گذشت 6 ماه هنوز تکلیف این ماجرا مشخص نشده و تنها دلالان از آن سود برده اند. چراکه از عرضه محصول در بازار خودداری می‌کنند یا با قیمت‌های خیلی بالا محصول را به فروش می‌رسانند و یا اینکه به سمت صادرات این مواد مورد نیاز صنایع فولادی در داخل کشور حرکت کرده اند. بنابراین به نظر می‌رسد که باید وضعیت قیمت‌گذاری برای فروسیلیس هرچه زودتر روشن شود تا سرنوشتی همچون قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله دچار نشود و گره‌های تولید در صنعت فولاد را بیشتر نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =