مهرداد اکبریان

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: قیمت‌گذاری زنجیره فولادفعلا متوقف شده و به نظر می رسد با مشخص شدن وضعیت تصدی‌گری وزارت صنعت، معدن و تجارت مجددا این پرونده به جریان بیافتد و باز هم سر میز مذاکره برای اصلاح قیمت‌گذاری دور هم جمع شویم.

مهرداد اکبریان در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: موضوع قیمت‌گذاری زنجیره فولاد که موضوع بسیار مهمی است در ماه‌های گذشته بررسی مورد بررسی های بسیار قرار گرفته است. اهمیت این مضوع در تنظیم بازار نیز مشهود است به گونه‌ای که قیمت‌گذاری منصفانه همواره به عنوان یکی از راهکارها برای آن بوده است.  

وی اظهار کرد: قیمت سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در ایران از قیمت جهانی دور بوده و این درحالیست که هزینه‌های صرف شده برای تولید محصول نهایی بسیار بالاست.

به گفته اکبریان یکی از راهکارهایی که می‌تواند روند صادرات سنگ آهن و کنسانتره و... را به صورت خودکار متوقف کند، اصلاح قیمت‌گذاری در داخل کشور است. زیرا اینگونه تولیدات داخلی از سنگ آهن تا گندله تولیدی در کشور به مصرف فولادسازان داخلی خواهد رسید و به نفع کشور نیز خواهد بود.

رییس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: دولت روی موضوع قیمت‌گذاری زنجیره فولاد وقت بسیاری گذاشت و جلسات متعددی نیز برای آن برگزار کرد اما زمانی که داشت به نتیجه می‌رسید به دلایل مختلف همچون بحث تفکیک وزارت صنعت و معدن از تجارت و تغییر وزیر سبب شد تا مسئولان وزارتخانه تصمیم‌گیری آنی و عاجل راجع به قیمت‌گذاری انجام ندهند. اکنون نیز با توجه به اینکه مجلس با جداشدن وزارت صنعت و معدن از بازرگانی مخالفت کرده و مدت زمان اندکی نیز برای معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت باقیمانده، به نظر می‌رسد در هفته آینده شرایط تغییر کند و مجددا این پرونده به جریان بیافتد.

به عقیده اکبریان، دولت باید از هر روشی که ممکن است قیمت‌گذاری منصفانه را انجام دهد. زیرا اختلاف قیمتی و توزیع سود در زنجیره برای میان مدت و بلند مدت خسارت بزرگی به زنجیره فولاد خواهد زد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام موجود، توسعه بخش معدن به دلیل سختگیری‌های موجود، ظرف یکسال‌ونیم گذشته کاهش پیدا کرده است .

رییس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه اظهار داشت: به نظر می رسد دولت با هر وزیری که برای وزارت صمت انتخاب شود، باید روی موضوع قیمتگذاری توجه داشته باشد، زیرا اصلاح قیمت‌گذاری زنجیره اجتناب ناپذیر است و تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد مجددا باید پای میز مذاکره با یکدیگر بنشینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =