صادرات فولاد

درحالی براساس آخرین فهرست منتشر شده از سوی آمریکا تجارت برخی فلزات با ایران ممنوع اعلام شده است که  اغلب کارشناسان براین باورند این تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی داشته و اثرگذاری بالایی در روند بازار و تولید نخواهد داشت.

به گزارش ایراسین، دولت آمریکا در تازه‌ترین سیاست خصمانه خود علیه اقتصاد کشورمان تجارت 22 فلز را با ایران ممنوع اعلام کرد تا براین اساس بتواند به بهانه کاربرد نظامی این فلزات مشکلات اقتصادی بیشتری را به روند تولید کشورمان تحمیل کند.

در بیانیه‌ای که از سوی آمریکا منتشر شده تجارت آلومینیوم ۳۱۹، آلومینیوم ۱۱۰۰، آلومینیوم ۲۲۵، آلومینیوم ۶۰۶۱، آلومینیوم ۶۰۶۳، آلومینیوم ۶۰۸۲، آلومینیوم ۷۰۷۵، آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C63600، اکسید آلومینیوم، فولاد ۳۰۲، فولاد ۴۱۳۰، فولاد ضدزنگ ۳۲۱، فولاد ضدزنگ ۳۱۶، فولاد A877، فولاد A228، فولاد Cr6-52100، فولاد ماراجینگ ۳۵۰، فولاد ماراجینگ ۳۰۰، مس بریلیم، UNS C37000- CuZn38Pb1، مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد با کشورمان ممنوع اعلام شده است.

فرصتی برای صنعت فولاد

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به بررسی‌های اخیر درباره صنعت و بازار فولاد خوشبختانه اطلاعات دقیق و کاملی از این صنعت به دست آمده است که بیانگر توانمندی‌ها و سطوح مختلف فعالیت آن است.

نیکزاد با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا نیز افزود: از ابتدای انقلاب تا امروز آمریکایی‌ها به دنبال ضربه‌زدن به کشورمان با تحریم‌های یکجانبه و خصمانه بوده‌اند که خوشبختانه تا امروز به مقصود خود نرسیده و همواره ایران راه پیشرفت و توسعه را درپیش گرفته است.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: در صنعت فولادی هم که اکنون دوباره مورد تحریم قرار گرفته توانمندی‌هایی داریم که می‌توانیم براساس آنها نه تنها نیازهای داخلی بلکه به فکر صادرات محصولات فولاد به کشورهای همسایه باشیم.

وی با اشاره به شرکت‌هایی همچون فولاد آلیاژی و فولاد مبارکه و ذوب آهن، فولاد خوزستان و سایر شرکت‌های فلزی که اغلب آنها در منطقه سرآمد هستند به خبرنگار ما گفت: ایران در زمینه فولاد و بسیاری از فلزات پایه که در صنایع تولیدی کاربرد زیادی دارند به همت متخصصان دستاوردهای قابل توجهی داشته که امروز به اتکای آنها می‌توانیم این تحریم‌ها را نیز بی‌اثر کنیم.

نیکزاد معتقد است ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و صنایع کشور می‌تواند خودکفایی و تولیدات با ارزش افزوده بالاتری برای اقتصاد کشورمان به ارمغان آورد که اکنون تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد موقعیت را فراهم کرده است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به آبدیده شدن صنایع فلزی ایران از تحریم‌های گذشته اظهار کرد: اگرچه صنایع ما در فهرست تحریم‌های اخیر آمریکا می‌توانند برای بی‌اثرکردن این شیطنت نیز راهکارهایی یافته و براساس آن اقدام کنند اما نکته اینجاست که امروز می‌توانیم بیشتر به تقویت صنایع پایین دستی آنها فکر کنیم و زمینه تولیدات نهایی را فراهم کنیم.  به عنوان مثال در صنعت نفت و گاز، ساختمان، پتروشیمی، صنایع غذایی و لوازم خانگی یا خودروسازی .

نیکزاد با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در کشور و استفاده از شرکت‌های داخلی به این منظور تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای در این صنایع نیازمند استفاده از فلزات با شرایط ویژه است که می‌توانیم حتی اگر صادراتی برای محصولات فولادی یا سایر فلزات نداشتیم در این بخش از تولیدات استفاده کنیم و به جای خام فروشی محصولات نهایی را روانه بازار کنیم.

وی به خبرنگار ما گفت: بررسی‌هایی که انجام شده برخی از مواد اولیه‌ای که صنایع پایین دستی فولاد یا سایر فلزات نیاز دارند اکنون وارداتی است که اتفاقا تولید و تامین آنها فناوری خیلی پیچیده‌ای نداشته و به سادگی می‌توانیم آن را به داخل کشور وارد و بومی سازی کنیم که در این زمینه می‌توان به لوله‌های بدون درز اشاره کرد.

تکمیل زنجیره تولید برگ برنده ایران

در همین حال سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه گفت: آمریکایی‌ها از اوایل دهه 90 شمسی با اعمال تحریم‌هایی تلاش کردند صنایع فلزی ایران را تحت تاثیر قرار دهند که با توجه به توانمندی و مزیت‌های رقابتی فولاد ایران نتیجه آنطور که پیش‌بینی کرده بودند نشد.

حسین‌کیا، در ادامه افزود: اصولا ایران با انرژی ارزان‌قیمتی که در اختیار دارد درکنار موقعیت جغرافیایی و مرزهای مشترک با کشورهای عمدتا مصرف‌کننده فولاد و از همه مهم‌تر متخصصین توانسته تجارت فولاد و فلزات دیگر را مدیریت کند، اما در شرایط اخیر می‌توانیم با استفاده از زنجیره تولید کالاهای تکمیلی ارزش افزوده بالاتر برای ایران ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: همانطور که قبلا اشاره شد امتیازات فولادی ایران به‌گونه‌ای است که تقریبا تمامی خریداران بخصوص همسایه‌های کشورمان نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند، اما نکته اینجاست که اصولا اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تعیین کننده است.

وی به خبرنگار ما گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این زمینه می‌تواند فرصتی برای صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر یا کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه از خارج از کشور باشد که می‌توانیم از شرایط فعلی از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

حسینی‌کیا با اشاره به تحقیقات اخیر مجلس در صنعت فولاد تصریح کرد: در ایامی که مجلس مشغول بررسی صنعت فولاد و فروش آن در بازار داخلی بود متوجه شدیم که فرصت‌های بسیاری در اختیار داریم که با مدیریت آن می‌توانیم نه تنها قیمت محصولات فلزی که مواد اولیه بسیاری از صنایع هستند را مدیریت کنیم بلکه بازار تقاضایی منطقی با توجه به حجم تولید باشیم. به عنوان مثال رونق صنعت مسکن در آینده نزدیک و البته تامین نیازهای صنعت خودرو که می‌تواند بخش عمده‌ای از تولید صنایع فلزی را به خود اختصاص دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقداست با درنظر گرفتن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همچنین بسترهای موجود کشور می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بیشتر حجم تولیدات صنایع بالادستی در بخش فلزی برای تامین مواد اولیه داخلی بکار برده شوند و با تولید محصولات با فناوری‌های خاص و کیفیت‌های بالا بازارهای خارجی را هم پوشش دهیم؛ چون تقاضا برای فولاد با کیفیت و ارزان قیمت ایرانی نسبت به سایر کشورها همیشه وجود دارد.

بخش خصوصی پاشنه آشیل بی‌اثر کردن تحریم‌ها

از سوی دیگر علیرضا حائری، کارشناس ارشد مسائل صنعتی به خبرنگار ما گفت: واقعیت امر درباره تحریم‌های اخیر آمریکا نسبت به صنایع فلزی این است که این سیاست آمریکا اگرچه می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند اما در نهایت صنعت و بخصوص صنایع فلزی را مختل نخواهد کرد.

حائری در ادامه افزود: با درنظر گرفتن کارشکنی‌های گذشته آمریکا علیه اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف دریافتیم که اراده و تخصص در کشورمان می‌تواند اثرات این کارشکنی‌ها را کاهش دهد فقط اگر بروکراسی اداری را کاهش دهیم و راه را برای آنها هموار کنیم.

این کارشناس ارشد مسائل صنعتی معتقد است از ابتدای انقلاب تا کنون بخش خصوصی در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشته و تلاش کرده تا چرخ اقتصاد را در شرایط کارشکنی‌های غرب و شرق علیه ایران در حرکت باشد، بنابراین اکنون هم باید قبول کنیم پاشنه آشیل موفقیت همین بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی به خوبی می‌دانند که چطور با خریداران کالا و محصولاتشان ارتباط بگیرند و در راستای تکمیل پروسه تجارت اقدام کنند اما می‌بینیم بعضا قوانین خلق‌الساعه و غیر کارشناسان کارشان را مختل می‌کند و ناخواسته بسیاری از بازرگانان باسابقه و شناخته شده را در ردیف متهم قرار می‌دهد.

به گفته حائری باید بپذیریم بخش خصوصی واقعی در سایه آرامش می‌تواند با حداقل هزینه و اثرگذاری تحریم‌ها را برای اقتصاد ایران بی‌اثر کند اگر به این بخش میدان دهیم و اجازه دهیم فعالیت قانونی داشته باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای صنعت نساجی، فولادسازی و البته نفت و گاز به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از صنایع امروز می‌بینیم خودکفایی و کاهش نیاز به خارج ایجاد شده اما این به معنی آن نیست که بگوییم هیچ کاری با خارج نداریم بلکه تجارت و تولید همواره باید با سایر نقاط جهان ارتباط داشته باشد تا شکوفا باشد، از این رو اجازه دهیم بخش خصوصی براساس قاعده و اصول تایید شده خود فعالیت کند و منافع آن را در اقتصاد کشورمان بهره‌برداری کنیم.

حائری با اشاره به بازارهای همسایه ایران تاکید کرد: خوشبختانه موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه یکی از امتیازات قابل توجه برای تولیدات و صنایع کشورمان است که باید از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم و روابط نزدیک و قابل اعتماد میان ایران و کشورهای همسایه را فرصتی در بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =