تولید فروسیلیس در ایران 160 نیاز بازار داخلیست / تغییرات قیمتی فروسیلیس ناشی از افزایش نرخ ارز است

مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ایران در خصوص تغییرات قیمتی به وجود آمده برای فروسیلیس که مورد نیاز فولادسازان است گفت: اگر تغییر قیمتی در بازار فروسیلیس به وجود آمده به دلیل تغییرات نرخ ارز است. زیرا مواداولیه مورد استفاده برای محصول نهایی نیز با قیمت بالاتری تهیه می شود و با شرایط قبلی نمی‌توان محصول تولید کرد و محصول را به فروش رساند.

خانم مهندس رضایی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: تمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول نهایی تابع ارز است و سنگ سیلیس نیز که گفته می‌شود به وفور در کشور وجود دارد تنها یکی از مواد اولیه بوده که کوچکترین و ارزانترین ماده اولیه مورد استفاده برای محصولات نهایی است. برای مثال پتاس یکی از مواد اولیه ایست که ما مجبوریم آن را با نرخ بالا تهیه کنیم.

وی ادامه داد: قیمت فروسیلیس در بازار تغییرات زیادی ندارد و شاید 2 ماه یکبار آن هم نه همیشه این تغییر قیمتی به وجود می‌آید که به دلیل تغییرات نرخ ارز بوده و اثر مستقیم بر قیمت نهایی محصول دارد.  

به گفته مدیرعامل شرکت فروآلیاژ ایران، اکنون تولید فروسیلیس در داخل کشور 160 درصد نیاز داخل است. یعنی 60 درصد تولید مازاد نیاز بازار داخلی است. بنابراین شرکتهای فولادساز می‌توانند نیاز خود به فروسیلیس را از بازار داخل تامین کنند.

خانم مهندس رضایی ادامه داد: اکنون یکی از  مواردی که موجب می‌شود تا فروسیلیس مورد نیاز فولادسازان به راحتی و به موقع تامین شود، پرداختی این شرکت‌ها برای محصول خریداری شده است، زیرا در این صورت است که تولیدکننده فروسیلیس می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کرده و محصول مورد نیاز فولادسازان را تولید کند.  

وی درباره اینکه قیمت فروسیلیس طی چند ماه گذشته چقدر تغییر کرده است نیز گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز ما وارداتی است که تابع ارز است، اما مابقی مواد اولیه نیزکه از داخل کشور نیز تامین می شود نیز به همین ترتیب تابعی از نرخ ارز و همچنین شمش فولاد خوزستان است. بنابراین اگر قیمت شمش فولاد طی مدتی که نرخ دلار روند افزایشی داشته و منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده شمش شده، مواد اولیه برای تولید فروسیلیس نیز به همین اندازه تغییر و با افزایش همراه شده است؛ اما با همه این اتفاقات رخ داده قیمت فروسیلیس از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز تنها 50درصد افزایش یافته است.

وی گفت: برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مشکلی وجود ندارد، اما مشکل در تامین ارز برای تامین مواد اولیه است. اکنون معادل 100 درصد صادراتی که انجام می‌شود صرف واردات مواد اولیه میگردد. این در حالیست که به تازگی بخشنامه ای مبنی بر اینکه تنها 30درصد از ارز حاصل از صادرات را می‌توان به واردات اختصاص داد صادر شده و باید مابقی ارز صادراتی را به بازار ارز نیما برگردانده و با نرخ نیما آن را به فروش برسانیم که در این صورت امکان تامین مواد اولیه از دیگر کشورها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت فروآلیاژ ایران دارای 3 کوره است و یکی از این کوره ها اکنون در شرایط اورهال قرار دارد در ادامه گفت: تحریم ها از یکسو و شیوع ویروس کرونا نیز در جهان از طرفی دیگر سبب شده تا برای تامین قطعات مورد نیاز و همچنین صادرات محصولات خود دچار مشکل شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =