• ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
  • کد خبر: 7047
  • readingTime: ۲ دقیقه
شرط حمایت سامانه توانمندسازی تولید از دانشگاه‌ها

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف)، گفت: دانشگاه‌هایی که برای اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی از پروژه‌های درج شده در سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) استفاده کنند، مشمول مشوق‌هایی خواهند شد.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، دکتر مسعود برومند در حاشیه یکصد و نود و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف که به صورت فوق العاده در محل این شورا برگزار شد، موضوع مورد بحث و بررسی در این جلسه را بررسی طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح تاپ) دانست و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامات حمایتی انجام شده برای توسعه این طرح از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت و چالش‌های اجرایی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی درباره عملکرد سامانه تاپ خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۷۲ درصد شرکت‌ های ثبت شده در این سامانه از بخش خصوصی هستند.
برومند با بیان اینکه از بخش اجرای فرصت مطالعاتی استادان در صنایع استقبال خوبی به عمل آمده است، افزود: در بخش «سرباز تاپ» این سامانه، هماهنگی‌های مناسبی با ستاد کل نیروهای مسلح صورت انجام شد.

دبیر کل شورای عالی عتف یکی از چالش‌ های اجرای طرح تاپ را پشتیبانی از طرح‌ های تحقیق و توسعه‌ای ثبت شده در طرح تاپ دانست و گفت: این طرح‌ها به دلیل نداشتن پشتوانه مالی نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها است که در این جلسه درخواست شد دانشگاه‌های بزرگ کشور پس از بررسی به طرح تاپ توجه بیشتری داشته باشند.
به گفته برومند، علاوه بر این از دانشگاه‌ های بزرگ درخواست شد اعضای هیأت علمی خود را برای تعریف برخی از پروژه‌ های پایان نامه‌ ها و رساله‌ های دکتری در چارچوب طرح تاپ ترغیب کنند.

وی با تاکید بر ضرورت مذاکره با استادان دانشگاه‌ های بزرگ کشور، افزود: در این جلسه روسای دانشگاه‌ های تهران و اصفهان، مذاکره با استادان را برای بهره مندی از مزایای طرح تاپ پذیرفتند.

برومند درباره مزایای بهره مندی از طرح تاپ، خاطرنشان کرد: پروژه های دانشگاه‌ هایی که از طرح‌ های درج شده در این سامانه برای تعریف پایان نامه‌ های تحصیلات تکمیلی استفاده کنند، در قالب پایان نامه‌ های تقاضا محور تعریف و از مشوق‌ های این نوع طرح‌ ها بهره مند خواهند شد.
دبیرکل شورای عالی عتف، اجرایی کردن این بسته های حمایتی را نیازمند حمایت مالی دانست و تاکید کرد: طرح یاد شده علاوه بر تسهیل گری، نیازمند حمایت مالی، لجستیکی و تقویت بنیه‌ های اجرایی است.

برومند، بررسی نقش سازمان برنامه و بودجه در حمایت از اهداف تاپ را از دیگر موضوعات طرح شده در این جلسه فوق العاده اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس دیگر مصوبات این جلسه، مذاکراتی با صندوق نوآوری و شکوفایی صورت گیرد تا چگونگی حمایت‌ صندوق‌ های پژوهش و فناوری استانی در قالب سرمایه گذاری VC برای اجرای پروژه‌ های طرح تاپ، مشخص شود.

وی شرکت‌های ثبت نام کرده در این طرح را تولیدی اعلام کرد و ادامه داد: توسعه، رونق تولید و ارتقا کیفیت محصولات این شرکت ها موجب توسعه کسب و کارها و اشتغال می شود.

برومند، اختصاص عوارض واردات کالا به تحقیق و توسعه را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه دانست و افزود: بر اساس یکی از پیشنهادهای این جلسه، در سال ۱۴۰۰ بخشی از عوارض یا تعرفه‌ های ناشی از واردات کالا به بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ ها به ویژه شرکت‌ های بخش خصوصی اختصاص داده شود و از این طریق بخشی از منایع تحقیق و توسعه شرکت‌ های کوچک و متوسط تامین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =