سبحانی

رییس جمهوری اعلام کرد شرکت‌های فولادی در سال جهش تولید بار سنگینی بر دوش دارند که بخش عمده ای از آن کمک به صادرات غیر نفتی کشور است. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره معتقد است کلیت کلام رییس جمهوری به تولیدکنندگان فولادی کشور این است که باید صادرات هم زمان با جهش تولید به پیش ببرند.

بهرام سبحانی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: این پتانسیل نیز در صنعت فولاد وجود دارد. چراکه با تولید 30میلیون تن فولاد در سال جاری، تقریبا 15 میلیون تن مصرف داخلی است و 15 میلیون دیگر مازاد نیاز بازار داخلی بوده که باید صادر شود. از طرفی ظرفیت تولید فولاد هم اکنون بالای 34 میلیون تن است و اگر ظرفیت‌های خالی نیز وارد مدار تولید شوند تقریبا به راحتی امکان صادرات 20میلیون تن فولاد فراهم می‌شود. البته این امکان به شرطی محقق می شود که بستر صادرات آماده باشد؛ به این شکل که تولیدکننده بتواند مازاد تولید خود را بدون نیاز به گرفتن مجوزهای خاص آن را صادر کند.

به عقیده وی، همه باید در این راستا از بخش خصوصی گرفته تا دولت حمایت و همکاری لازم را برای تحقق دستورات رییس جمهوری در صنعت فولاد داشته باشند.

تامین نیاز واحدهای فولادی برای تکمیل ظرفیت‌های تولید با کمک بورس

یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی رییس جمهوری در خصوص تامین نیاز داخل توسط تولیدکنندگان فولادی به شرط تحت فشار قرار نگرفتن بازار و متناسب بودن قیمت‌ها بود؛ در این باره نیز رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید که اولویت نخست تولیدکنندگان تامین نیاز داخل با یک قیمت منطقی است که هم تولید برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد و هم اینکه به مصرف کننده نهایی فشاری وارد نشود.

سبحانی ادامه داد: یکی از مکانیزم‌های طبیعی برای تحقق این امر، بورس است. زیرا اگر کالا در بورس عرضه و قیمت منطقی برای آن تعیین شود و رقابت‌ها از سوی عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان محصول منطقی باشد، در نتیجه محصول با یک قیمت قابل قبول به دست مصرف کننده خواهد رسید. در این زمینه نیز باز هم نیاز به همکاری از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد.

سبحانی درخصوص یکی دیگر از پیشنهادات رییس جمهوری در خصوص عرضه سهام شرکتهای فولادی در بورس که می‌تواند منجر به بهبود فضای بازار سرمایه و همچنین تامین نیاز شرکت‌های فولادی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام آنها شود نیز اظهار کرد: وارد کردن بخشی از سهام شرکت‌های فولادی که هم اکنون در اختیار دولت است می تواند منجر به رونق در بورس شود؛ برای مثال هم اکنون بخشی از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اختیار ایمیدرو است که اگر این سهام در بورس عرضه شود هم می‌تواند جذب نقدینگی داشته باشد و هم اینکه رونق به بورس و اوراق بهاردار بدهد.

تحقق 100درصدی بازگشت تعهدات ارزی

شرکت‌های فولادی در سال گذشته به تعهدات 100درصدی خود و حتی بیشتر از آن در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات و تامین نیاز بازار نیما به ارز عمل کردند. در سال جاری جدید نیز این موضوع باید بازهم مثل سال گذشته مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ فولادی قرار گیرد. به گفته سبحانی امسال نیز تولیدکنندگان باوجود شرایط تحریمی حاکم بر کشور و محدودیت‌های ایجاد شده، مشکلی برای صادرات ندارند و اگر مساله ای در زمینه صادرات در داخل کشور وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان با توجه به تجربه ای که در این سالها کسب و موانع را شناسایی کرده‌اند، می توانند بازهم مثل قبل به صادرات خود ادامه دهند و در نهایت به تامین نیاز ارز کشور کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =