قیمت فولاد

صنعت فولاد کشور که به گفته رییس جمهوری در جلوی خط مبارزه با دشمن قرار گرفته، بخش عظیمی از نیاز ارزی کشور را تامین می‌کند. اما در این میان نگاه مسئولان بزرگ کشوری به این صنعت به گونه‌ای دیگر است. به ویژه که اکنون سال جهش تولید نام گرفته، انتظار بیشتری از تولیدکنندگان بزرگ فولادی کشور وجود دارد و شروطی نیز بر تولید آنها گذاشته شده است.

به گزارش ایراسین، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشور، در دیداری که با تولیدکنندگان بزرگ فولادی و پتروشیمی کشور داشت، از آنها خواست تا به گونه ای نیاز داخلی کشور را تامین کنند که علامت نادرستی به ارز داده نشود تا بازار تحت فشار قرار گیرد و در نهایت محصولات را گرانتری داشته باشیم.

در این باره عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است، یک تولیدکننده بر اساس شرایط موجود می‌تواند برای فروش و عرضه محصول خود در بازار داخلی و یا خارجی تصمیم گیری کند. در نهایت می توان اینگونه نتیجه گرفت که در صورتی که تقاضا در بازار داخلی برای محصولات فولادی وجود داشته باشد و اختلاف با قیمت صادراتی آن نیز در کمترین حد ممکن باشد، تولیدکننده تمایل بیشتری به فروش محصولات خود در داخل کشور دارد و در نهایت محصولی ارائه می‌کند که نه به بازار ارز علامت نادرست نشان خواهد داد و نه بازار را ملتهب خواهد کرد.

رضا شهرستانی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: برای حفظ تعادل و ثبات در بازار فولاد، باید عرضه و تقاضا را به حال خود رها کرد و در بورس نیز تولیدکننده نیز محصول خود را به قیمت که در بازار و نرخ‌های بین‌المللی عرضه کند.

وی ادامه داد: فلزات در جهان دارای یک قیمت بین‌المللی هستند. برای مثال قیمت جهانی طلا و نرخ ارز مشخص است که از طریق این دو عدد می‌توان قیمت طلا را تعیین کرد. اما در خصوص فلزات اساسی به این صورت است که اگر ارزش آنها کمتر شود تنها اختلاف قیمتی حمل و نقل و فاصله‌ها روی بهای آن اثر می‌گذارد و نمی‌تواند یک اختلاف فاحش با کل دنیا داشته باشد. بنابراین صادرکننده یا تولیدکننده، هزینه حمل و نقل، گمرک، بارگیری و... را حساب می‌کند و قیمت فروش محصول درب کارخانه مشخص شده و در نهایت بر اساس آن قیمت داخلی مشخص می شود.

وی ادامه داد: حال اگر قیمت در بازار داخلی مناسب و بهتر از نرخ صادراتی باشد، تمایل دارد تا محصول خود را در بازار داخل به فروش برساند اما اگر در بازار داخلی تقاضا وجود نداشت یا قیمت پایینتر بود، ترجیح بر صادرات محصول خود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =