صنعت خودرو

درحالی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از افزایش تولید خودرو در کشور می‌دهند و نهایتا خودروسازان مجوز افزایش قیمت در فصول مختلف را دریافت کردند می‌بینیم نه تنها آشفته بازار خودرو آرام نگرفته بلکه قیمت‌ها هم همچنان روند صعودی به خود گرفته‌اند.

به گزارش ایراسین، هفته گذشته بود که همه مسئولان از مدیریت بازار خودرو سخن گفتند و قرار براین شد تا با هماهنگی خودروسازان و افزایش تولید آنها این بازار آشفته کمی سروسامان گرفته و قیمت‌ها تحت کنترل قرار گیرند، اما ناگهان علی‌رغم تمام برآوردها دیدیم با صدور مجوز شورای رقابت مبنی برافزایش قیمت در محصولات خودروسازان یکباره همه محاسبات بهم ریخت و بجای ارزان شدن خودرو شاهد جهش قیمتی بین 5  تا 30 میلیون‌تومانی برای محصولات مختلف بودیم.

دوماهه بیش از 50 درصد افزایش قیمت؟!

سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش بیش از 50 درصدی خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه امسال به خبرنگار ما گفت: شرایطی که در بازار خودروی ایران ایجاد شده مبتنی بر سیاست‌های گذشته و عملکرد تولیدکنندگان داخلی است.

مؤتمنی در ادامه افزود: گروهی براین باورند که افزایش نرخ ارز عامل اصلی گرانی خودرو در بازار است درحالی که نرخ ارز تنها یک عامل است و اصلی‌ترین نکته تعیین کننده در بخش عرضه و تقاضا است و متاسفانه اکنون این تراز به هیچ عنوان همسو نیست و همین مشکل باعث بروز سفته‌بازی در بازار خودرو است.

این مقام صنفی معتقد است دلیل اصلی تقاضای بالای ثبت‌نام خودرو در شرایط افزایشی قیمت دقیقا همین است که بازار کاملا متوجه شده که عرضه و تقاضا همسو نیست و همین روند انتظار افزایشی قیمت را ایجاد می‌کند و همه می‌خواهند به نوعی از این بازار سود ببرند.

به گفته وی تنها راه مدیریت و کنترل بازار خودرو افزایش عرض است که فعلا خبری از آن نیست و آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صمت هم نتوانسته به بازار این سیگنال را بدهد که در آینده تهیه انواع محصولات ساده و در کوتاه مدت انجام می شود.

مؤتمنی با اشاره به طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان به خبرنگار ما گفت: ببینید نباید چشم خودمان را به‌روی واقعیت ببندیم وقتی خریداران آگهی‌های پیش‌فروش یکساله را می‌بینند خوب کاملا می‌توانند برآورد کنند که در بازار چه‌خبر است.

وی تاکید کرد: بازار ایران سالانه نزدیک به یک میلیون دویست هزار دستگاه خودرو نیاز دارد که قبلا از طریق تولید داخل یا واردات تامین می‌شد اما اکنون یک بخش که واردات باشد کلا حذف شده و تولید کنندگان هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توانند 700 هزار دستگاه خودرو تولید کنند خوب حالا من از شما سئوال می‌کنم آیا در این شرایط باید انتظار کاهشی داشته باشیم؟

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اظهار کرد: مجوز افزایش قیمت فصلی شورای رقابت برای خودروسازان هم دردی از تولید دوا نخواهد کرد چون مشکلات عمده و بدهی‌های انباشته‌ای از گذشته وجود دارد که اجازه بهبود شرایط را نداده و تنها عامل گرانی محصول در بازار خواهیم بود.

چهارسال پیش امروز را می‌دیدیم

در همین حال مهدی دادفر، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سیاست‌های خودرویی در دوران وزارت نعمت‌زاده به خبرنگار ما گفت: قبل از اینکه به هر اظهار نظری درباره صنعت خودرو ایران بپردازیم باید قبول کنیم هرچه که گذشته کاشته‌ایم را اکنون برداشت می‌کنیم.

دادفر در ادامه افزود: اواخر دوران وزارت آقای نعمت‌زاده بود که سیاست‌های خودرویی باعث برهم خوردن شرایط بازار و آغاز روند افزایشی قیمت‌ها بود و بخش خصوصی از همان دوره به مسئولان هشدار داد که در آینده نزدیک اوضاع از چه قرار خواهد بود اما هیچ توجهی نشد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است عدم هماهنگی میان نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره صنعت خودروی ایران و بطور کلی بی‌توجهی به نظرات کارشناسی بخش خصوصی اکنون این شرایط را برای بازار خودرو ایران ایجاد کرده که با ارایه مجوز افزایش قیمت قرار نیست به حالت عادی برسد.

به گفته دادفر: اگر خودروسازان قصد عرضه خودروهای جدید به بازار دارند و برای همین موضوع افزایش قیمت را تقاضا کرده‌اند باید ببینیم این پروژه‌ها اصولا اقتصادی بوده و قرار است چه محصولی با چه امکاناتی را عرضه کنند آیا واقعا خودروهای تولیدی می‌تواند در بازار رقابتی موفق باشد یا اینکه بازهم قرار است برای موفقیت پروژه‌های مربوطه انحصار را گسترده‌تر کنیم؟

وی تصریح کرد: مطالبات قیمتی خودروسازان ناشی از مدیریت اشتباه و همچنین سیاست‌های غلط مسئولان تصمیم گیرنده در این صنعت است و باید روزی بپذیریم که این سیاست نخ‌نما شده و نمی‌توانیم با این شیوه انحصاری بازار را مدیریت کنیم.

دادفر درباره موضوع داخلی‌سازی خودرو به خبرنگار ما گفت: هیچ فرد یا کارشناسی نیست که بگوید این‌کار اشتباه است اما نکته اصلی اینجاست که باید ببینیم اصولا نقشه راه رسیدن به هدف صحیح برنامه‌ریزی شده است؟ آیا از تجارب کشورهای موفق استفاده کرده‌ایم یا اینکه همان انحصار بازهم نقشه را به بیراهه برده و تنها به مشکلات بازار دامن زده‌ایم.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: تنها راهکار مدیریت بازار و متعادل شدن قیمت‌ها در بازار ایجاد شرایط تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار است چون به هیچ عنوان نمی‌توانیم عرضه وتقاضا را نادیده بگیریم.

وی معتقد است با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا نه تنها قیمت‌ها کاهش می‌یابد بلکه تقاضای کاذب و سفته بازی هم از بازار خودرویی ایران برای همیشه رخت برخواهد بست و در دوره‌ای میان مدت خودروسازان اگر اصلاح مدیریتی را بپذیرند شرایط بهبود نسبی خواهد یافت.

بازار با توجه به سیگنال‌ها تصمیم‌گیری می‌کند

در همین حال، بابک‌ وفایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت: یک نکته درباره بازار خودرو تقریبا از نگاه سیاست‌گذاران صنعت دور مانده که اتفاقا این نکته نقش تعیین کننده دارد و آن هوشمندی بازار و واکنش به سیگنال‌هاست.

وفایی در ادامه افزود: از اواخر سال گذشته که بازار خودرو روند آشفتگی خود را آغاز کرد شاهد اجرای سیاست‌های مختلف از سوی سیاست‌گذاران اصلی صنعت خودرو بودیم تا بلکه این بازار آشفته تحت کنترل درآیند که نتایج را دیدیم و نه تنها مدیریت نشد بلکه هربار روند افزایشی قیمت‌ها سرعت گرفت.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو معتقد است، مسئولان باید بپذیرند تمام سیاست‌هایی که در صنعت خودرو داشتند دقیقا سیگنال افزایش قیمت در آینده نزدیک را به بازار القاء کرد و صاحبان سرمایه هم برهمین اساس تصمیم‌گیری کردند و نمی‌توانیم هیچ خرده‌ای به آنها بگیریم.

وی تاکید کرد: افزایش تقاضا برای ثبت‌نام خودرو هنگام اعلام شرایط پیش‌فروش خودرو تاکید این مدعاست و تنها راهکار این است که با فروش فوری دوباره به این بازار نشان دهیم که نه تنها مشکلی در تولید خودرو نیست بلکه در نهایت هرتعداد خودرو بازار مطالبه کند آماده تحویل است.

وفایی به خبرنگار ما گفت: روزی که اعلام شد از طریق قرعه‌کشی قرار است خودرو تحویل داده شود تمام مردم متوجه اوضاع نابسامان خودروسازان و عدم توانایی تولید آنها شدند خوب دیدیم که یکباره نزدیک به هفت میلیون تقاضا برای استفاده از این امتیاز وارد بازار شد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: امروز علی‌رغم افزایش 18 درصدی تولید باید ببینیم نسبت به دوسال قبل چه تعداد خودرو روانه بازار می‌شود با این مقایسه می‌بینیم تولید خودرو نسبت به دوسال قبل کاهش قابل توجهی داشته و خبری از افزایش تولید نیست.

وی تصریح کرد: زمانی که سفته‌بازان ببینند خریداران می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها خودروی مورد نظرشان را در کوتاه‌ترین مدت خریداری کرده و استفاده کنند اصولا تمایلی به ادامه روند فعالیت خود در این بازار ندارند و خود به‌خود شاهد آرامش بازار می‌شویم، اما تاکنون حداقل طی 3 سال گذشته چنین روندی را تجربه نکردیم و هرچی دیدیم تنها ایجاد تنش بیشتر و ارسال سینگال‌های افزایشی به بازار بوده که عامل اصلی آشفتگی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =