مجمع شرکت ملی مس

مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران با حضور 72درصد از سهامداران برگزار شد و در آن به ازای هر سهم فملی 25 تومان سود تقسیم گردید.

به گزارش ایراسین، اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه مجمع اظهار کرد: ویروس کرونا تاثیراتی در بازار مس در سطح جهانی داشته و باعث کاهش تولید جهانی این فلز شده است؛ اما خوشبختانه در ایران این موضوع کنترل شده است .

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، رشد اقتصادی جهان منفی سه درصد پیش بینی شده است.

به گفته سعدمحمدی، چین با 9 میلیون و 227 هزار تن در سال 2019 بالاترین تولید مس پالایش شده داشت و برای سال 2024 این تولید 12 میلیون و 459 هزار تن پیش بینی شده است. همچنین متوسط سرانه مصرف مس پالایش شده در دنیا 3.3 کیلوگرم به ازای هر نفر برآورد و این روند افزایشی پیش بینی شده است. در واقع می توان گفت عنصر مس یکی از استراتژیک ترین عناصر در جهان محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه در ایران همسو با دنیا سرمایه گذاری ها در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که  بتوانیم بخشی از تقاضای جهانی را پوشش دهیم. چراکه در حال حاضر1.5 درصد از ذخایر دنیا مختص ایران است و جایگاه پانزدهم در دنیا را داریم.

وی ادامه داد: در سال 2018 تنها یک درصد از واحدهای معدنی مس دنیا حاشیه سود منفی داشته اند .

وی همچنین با اشاره به اینکه بالاترین رکورد تولید مس کاتدی به میزان 250133 تن از زمان راه اندازی شرکت را در این سال داشته اند افزود: بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان 1180124تن و بالاترین رکورد تولید کنسانتره مولیبدن  به میزان 8210 تن از زمان راه اندازی شرکت را در این سال داشته ایم و در تولید کنسانتره مس 7 درصد جلوتر از برنامه جلوتر هستیم.

سعدمحمدی در مجمع این شرکت در گزارش عملکرد شرکت ملی مس مطرح کرد که این شرکت در تولید سنگ سولفوری برنامه 51 میلیون تنی داشته و 53 میلیون تن را محقق کرده و 5 درصد جلوتر از برنامه است  و در تولید کنسانتره برنامه 1101 هزار تنی داشته و 1189 هزار تن را محقق کرده و 7 درصد جلوتر از برنامه است.

وی افزود: شرکت مس در تولید مس آندی برنامه 261 هزار تنی داشته و 304 هزار تن را محقق کرده و 16 درصد جلوتر از برنامه است. همچنین در تولید مس پالایش شده برنامه 220 هزار تنی داشته و 250 هزار تن را محقق کرده و 14 درصد جلوتر از برنامه است.

به گفته سعدمحمدی، در تولید مس محتوای معدنی برنامه 280  هزار تنی داشته و 295 هزار تن را محقق کرده و 5 درصد جلوتر از برنامه است.

وی در این مجمع، خبری در خصوص اکتشاف اخیر مس اعلام کرد و گفت: با اکتشافات اخیر 528 میلیون تن با عیار 0.5 درصد به ذخایر مس اضافه شده است. همچنین طرح جامع مس تا افق 1410 تدوین شده و در مجمع از آن رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران همچنین خبر داد که به میزان 2میلیارد و 198 میلیون یورو و 28 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های شرکت ملی صنایع مس سرمایه‌گذاری می‌شود و روند تولید کاتد مس به 550 هزار تن در سال خواهد رسید.

به گفته وی، شرکت ملی مس در همه بخش ها از برنامه جلو بوده و تولید بیش از برنامه ریزی داشته و ایران می‌تواند در تولید مس، رتبه ششم جهان را از اندونزی گرفته و از آن خود کند.

سعدمحمدی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در این شرکت نیز اشاره کرده و گفت: میزان برداشت سالانه سنگ سولفوره در مس سرچشمه 29 میلیون تن، مس میدوک 7 میلیون تن و مس سونگون 14 میلیون تن می باشد. ذخایر مس سرچشمه با احتساب قطعی و احتمالی 2800 میلیون تن ، مس میدوک 900 میلیون تن و مس سونگون 1600 میلیون تن است. همچنین ظرفیت تولید کنسانتره در هر کدام از این مجتمع ها شامل مس سرچشمه 650 هزار تن، مس میدوک 140 هزار تن و مس سونگون 310 هزار تن است.

وی گفت: ذوب سرچشمه توانایی تولید 350 هزار تن آند را دارد و برای تولید میزان آند یک میلیون و 240 هزار تن کنسانتره نیاز است. همچنین ذوب خاتون آباد با ظرفیت تولید 150 هزار تن آند به 510 هزار تن کنسانتره و ذوب سونگون با ظرفیت 135 هزار تن آند 450 هزار تن کنسانتره نیاز دارد.

به گفته سعدمحمدی، این شرکت در سال جاری احداث کارخانجات تغلیظ اندیس های درحال اکتشاف چهارگانه، احداث فاز چهارم توسعه تغلیظ سونگون تا سال ۱۴۱۰، احداث کارخانه محصولات فسفاته را در برنامه دارد. همچنین توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران تدوین و احداث این کارخانجات با سرمایه بیش از  ۵۱۱۹ میلیارد تومان و 275 میلیون یورو برآورد شده است.

در پایان مجمع شرکت مس، با تقسیم 25 تومان سود به ازای هر سهم موافقت کرد و  قرار بر افزایش سرمایه به میزان 90 تا 95 درصد از محل سود انباشته گذاشته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =