فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: شرکت‌های بزرگ بورسی مانند فولادمبارکه اصفهان که روی شاخص بورس اثرگذار هستند با تغییر در میزان سوددهی شان (که قطعا با تغییر ضرایب این اتفاق می افتد) شاهد ریزش کل بورس خواهیم بود و همه جوره متضرر خواهیم شد. از طرفی با افزایش یک درصد به ضریب کنسانتره، قیمت تمام شده شمش 5درصد افزایش خواهد یافت.

سیدرضا شهرستانی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: قیمت‌گذاری 10 سال گذشته انجام شده بود و از ضرایب تعیین شده همه رضایت داشتند، اما از زمان تغییر معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت که بدون نگاه کارشناسی و اینکه قیمت باید کف بازار باشد سیاستی را اعمال کرد و باعث شد تا قیمتها 30درصد زیر قیمت واقعی شوند. در نتیجه بالادستی ها متضرر شدند و درخواست تغییر ضرایب را دادند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که به ازای هر یک درصد تغییر در ضرایب، قیمت تمام شده 5درصد افزایش خواهد یافت . برای مثال اگر قرار است که قیمت کنسانتره از 16درصد به 19درصد برسد، این 4 درصد باعث می شود تا قیمت فعلی تمام20درصد افزایش یابد؛ این اتفاق منجر به فاجعه ای خواهد شد که در آینده نمی توان آن را کنترل کرد؛

وی افزود: با افزایش قیمت شمش فولاد، ایران به عنوان صادرکننده فولاد، بازار صادراتی اش را از دست خواهد داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درخصوص ثابت ماندن درصدهای فعلی نیز گفت: با درصد ضرایب فعلی می بینیم که سود فولادسازان بجز فولاد مبارکه که ورق هم تولید می کند؛ مابقی فولادسازان در زمینه شمش و اسلب در بهترین شرایط 20درصد سود می‌بینند، اما سود معدنی ها بالای 40درصد است. در نتیجه هر درصدی که در ضرایب تغییر کند از سود فولادی‌ها کاسته و به سمت معدنی ها می رود، اگر این اتفاق بیافتد شاهد خواهیم بود که دیگر نه صادرات توجیه دارد و نه اینکه به اهداف چشم انداز1404 خواهیم رسید و کل بازار به مصرف کننده نهایی منعکس می شود که با توجه به به شرایط تورمی فعلی، اوضاع وخیمتر خواهد شد.

شهرستانی به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرد و گفت: شرکتهای بزرگ بورسی مانند فولادمبارکه اصفهان که روی شاخص بورس اثرگذار هستند با تغییر در میزان سوددهی شان (که قطعا با تغییر ضرایب این اتفاق می افتد) کل بورس ریزش خواهد کرد و همه جوره متضرر خواهیم شد.

به عقیده وی، درخواست برای افزایش و تغییر ضرایب زنجیره فولاد، زیاده خواهی بخش معدن است که متاسفانه به 40درصد سود خود قانع نیستند.

وی ادامه داد: معدنی ها اکنون می‌گویند که سرمایه ای برای توسعه معادن و ذخایر جدید نداریم اما باید در جواب آنها گفته شود که آنها باید به جای فولادساز شدن، بخش معدن را گسترش میدادند.

شهرستانی ادامه داد: متاسفانه سیاست اشتباهی که در استان‌های کشور وجود دارد که باید زنجیره فولاد را کامل داشته باشند و به این موضوع ملی فکر نکرده اند. اکنون با این سیاست غلط که به پیش رفته، عواقبی همچون دخالت در قیمتگذاری را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سیاست‌های غلط درخصوص فولاد ابطال معاملات در بورس بوده در ادامه افزود: در 3 تا 4 ماه اول امسال فشارهای وزارت صمت بر معاملات و ابطال معاملات باعث شد تا عطش بازار بیشتر شود؛ در این مدت حدود یک میلیون تن شمش در بورس عرضه شد که از این میزان 300هزارتن آن توسط وزارت صمت ابطال شد و این درحالی بود که با عرضه این رقم در بازار می توانست عطش بازار را از بین ببرد و اکنون قیمت میلگرد 10هزارتومان شده و شمش هم 9هزارتومان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =