ورق

مدیرعامل پروفیل فولادی اصفهان عنوان کرد: مشکل اصلی صنعت لوله و پروفیل، تامین مواد اولیه است. به عبارت دیگر گران بودن مواد اولیه کار را برای تولیدکنندگان این صنعت بسیار مشکل کرده است، مواد اولیه این صنعت ورق فولاد است که در داخل قابل تولید است و هم می‌تواند کل نیاز کشور را تامین کند. البته موضوع هم‌اکنون بر سر قیمت ورق است.

علی جباری در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: اگر قیمت زنجیره فولاد را یک بار مرور کنیم، از سنگ آهن که حلقه نخست زنجیره فولادسازی است، نگاهی داشته باشیم،  قیمت هر کیلو سنگ آهن 1200 تومان تمام می‌شود و پس از عبور از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش و اسلب به کیلویی 4900 تومان می‌رسد و زمانی که تبدیل به ورق می‌شود، قیمت آن به 4900 تومان می شود که این محصول در بورس کالا به کیلویی 9 هزار تومان خواهد رسید که آن هم در بورس کالا به‌صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود که همه تولیدکنندگان نمی‌توانند آن را از بورس کالا خریداری کنند و همین محصول در بازار آزاد به کیلویی بین 12 تا 13 هزار تومان می‌رسد.

عضو سندیکای لوله و پروفیل با اشاره به این موضوع که مشکل ورق فولاد نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالاست، گفت: اگر نحوه دستوری بودن قیمت‌گذاری در بورس کالا از سوی دولت، برداشته شود، قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد و فاصله بین بورس کالا با قیمت بازار آزاد نیر کاهش می‌یابد. 90 درصد مشکل بورس فلزات، تصمیم‌های غیرکارشناسی است که سبب افزایش قیمت ورق در بازار می‌شود. 
جباری در پایان بیان کرد: پیشنهاد ما این است که قیمت‌گذاری ورق فولادی را به خود شرکت فولاد مبارکه که عمده‌ترین تولید ورق فولادی در کشور است، بدهند. این شرکت مدعی است که اگر قیمت‌گذاری در بورس کالا را داشته باشد هم نیاز کل بازار را تامین می‌کند و هم قیمت‌ها به صورت کشف قیمت در بازار، قیمت‌ها را به تعادل خواهند رسید.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =