بهروز برنا

مشاور معدنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درخصوص پرورش نیروهای متخصص در حوزه معدن و به ویژه زمین‌شناسی گفت: یکی از نیازهای امروز برای پرورش نیروهای متخصص در رشته زمین شناسی تغییر در روش‌های تدریس و آشنا شدن دانشجویان با زمین و معدن به صورت مستقیم و فیزیکی است. چراکه زمین دانشگاهی برای آدمی است.

بهروز برنا در ادامه با بیان این مطلب به "ایراسین" گفت: تقریبا در دانشگاه‌ها هر 3 ساعت یک زمین‌شناس یا مهندس معدن فارغ التحصیل می‌شود؛ درحالیکه بسیاری از آنها نسبت به این رشته شناختی ندارند و صرف اینکه در دانشگاه در این رشته پذیرفته شدند در این زمینه به تحصیل کرده اند. از سوی دیگر بیگانه بودن برخی از استادان با زمین، نیز سبب شده تا فارغ التحصیلان آنچنان که باید با زمین شناسی آشنا نشوند و آثار آن در دوره‌های کارآموزی که در سازمان زمین شناسی برگزار می‌کردیم مشهود بود.

به عقیده وی، باید روش‌های تدریس در دانشگاه‌ها تغییر کند. برای مثال می‌توان دانشجویان خانم در این رشته را که در مطالعات آزمایشگاهی و... دقت بالایی دارند، فعال و هدایت کرد.

برنا افزود: اکنون افراد نسل اول و دوم و سوم در سازمان زمین شناسی کمرنگ شده که خود هشداری است و باید به آن توجه کرد. چون در رشته زمین شناسی تنها به خواندن چند مفروض و مبحث در دانشگاهها نمیتوان بسنده کرد، بلکه هرچه بیشتر فعالیت میدانی و عملیاتی انجام شود بازهم جای کار بسیار برای دانش آموختن وجود دارد و سر آغاز یک فعالیت جدید است.

مشاور معدنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ادامه داد: زمین و خاک ایران نکات بسیاری برای آموختن دارد و تنها با داشتن علاقه است که می توان در رشته زمین شناسی و معدن رشد کرد و نیروهای متخصص پرورش داد.

به گفته برنا، باید کارآموزی بیابانی برای دانشجویان افزایش پیداکند؛ اما این درحالی است که مشاهده می‌کنیم برخی از پایان نامه‌ها به صورت تئوری و شاید برداشت از دستاوردهای قبلی دیگر دانشجویان و ... ارائه می شوند. اما در مقابل برخی از دانشگاه‌ها و اساتید نیز هستند که در سطوح بالایی قرار دارند و باید رتبه بندی و درجه بندی برای آنها انجام شود.

برنا در پایان تاکید کرد: معادن بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان از آن برای پرورش نیروی انسانی متخصص استفاده و رشته های جدید و کاربردی را ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =