کاهش قیمت

یک کارشناس بازار در خصوص وضعیت سنگ‌آهن و فولاد در بازار جهانی گفت: مهم ترین موضوعی که امروز در جهان وجود دارد موج دوم کرونا است که ایران امریکا و حتی ژاپن را در برگرفته و اصلا بعید نیست که اتحادیه اروپا نیز این موضوع خودنمایی بیشتری داشته باشد. در نتیجه به صورت ناخودآگاه پتانسیل ریزش قیمت را در بازارهای جهانی وجود دارد؛ کما اینکه در فاز اول کرونا نیز این اتفاق افتاد.

محمد حسین بابالو در گفت و گو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما در گذشته ریزش قیمت‌های بزرگ را در بازار فولاد را تجربه کرده ایم که به مرور زمان سعی کرد این عقب افتادگی خود را جبران کند. اما در بازار سنگ‌آهن این موضوع متفاوت است، زیرا سنگ‌آهن متاثر از کرونا بود؛ چراکه شیوع وسیع این ویروس در برزیل و اثرگذاری مستقیم آن بر معادن سنگ‌آهن این کشور باعث شد تا تولید با وقفه و ریسک بالایی همراه شود. حال با توجه به جایگاه برزیل در تولید سنگ‌آهن با عیار بالا، این شوک به سرعت به بازار چین نیز رسید.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: چینی ها به دلیل توجه جهت رعایت مسائل زیست محیطی استفاده از سنگ‌آهن با کیفیت و عیار بالا توجیه بیشتری برای آنها دارد. در نتیجه شیوع کرونا موجب رشد قیمت در بازار سنگ آهن شد.

به گفته این کارشناس بازار، اکنون در شرایطی هستیم که نمی‌دانیم موج دوم کرونا دقیقا چه اثری خواهد داشت. اما با بروز نشانه هایی از این ویروس در بازار نفت و مواد اولیه، باید افت نرخ را در نظر گرفت.

بابالو ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار داریم که قیمت‌ها نسبت به 4 ماه گذشته در سطوح بالاتری قرار دارند. این بالا بودن قیمت‌ها ناخودآگاه پتانسیل تعدیل نرخ را در بردارد. اما اینکه بتوان ادعایی در زمینه آغاز کاهش قیمت مطرح کرد، امکانپذیر نیست زیرا با مسائل پیچیده ای در این زمینه روبرو هستیم.

 وی افزود: به عنوان مثال می‌توان به بهای نفت خام به عنوان لیدر قیمتی یا محرک در بازار توجه کرد که البته آن نیز با تعدیل قیمت همراه بوده و نمی توان به شکل کامل روی آن تمرکز کرد.

به گفته این کارشناس بازار، اکنون در زمانی هستیم که تغییرات زیرپوستی آغاز شده و نمی توان پیش بینی برای قیمت‌ها داشت. اما شواهد نشان می‌دهد پتانسیل تعدیل نرخ فولاد و دیگر فلزات ، محصولات پتروشیمی و شیمیایی به دلیل کرونا وجود دارد. زیرا بازارهای کالایی معمولا از یک روند تبعیت می‌کنند. البته شاید فولاد یک مقدار رفتار منطقی‌تر داشته باشد و تغییرات دیرتر به بازار این فلز برسد.

بابالو ادامه داد: اکنون در یک دو راهی جدی قرار گرفتیم. به این صورت که یا کاهش نرخ را خواهیم داشت و یا ثبات قیمتها را. البته پیش بینی برای افزایش نرخ در بازار محصولات فلزی را نمیتوان رد کرد که آن هم از 2 طریق یکی عدم کاهش قیمت سنگ‌آهن و شاید رشد نرخ و دومی نوسانات پیش روی بازار قراضه است که می تواند منجر به افزایش قیمت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =