پورمقدم

مشاور معاون معدنی وزارت صمت و پژوهشگر برتر این وزارتخانه درخصوص جایگاه ویژه گوهرسنگ‌ها در ایران گفت: در سال جهش تولید و در راستای اقتصاد مقاومتی روی پتانسیل گوهرسنگ‌ها که در کشور مغفول مانده برای کمک به درآمد صادرات غیر نفتی می‌توان برنامه‌ریزی و استفاده کرد.

دکتر مجید پورمقدم با بیان این مطلب در گفت و گو با "ایراسین" در ادامه افزود: امیدواریم حرکتی که از سوی سازمان‌های دولتی مانند ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت معدنی وزارت صمت برای گوهرسنگها آغاز شده، به سمت تکمیل شدن به پیش رود.   

وی در ادامه در خصوص میزان ذخایر گوهرسنگ‌ها ( سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی) در ایران نیز گفت: اساسا دو رفرنس در خصوص گوهرسنگها وجود دارد. یکی رفرنسهای جهانی هستند که شامل سازمان زمین شناسی امریکا "USGS" است که مرتبا آمار و گزارش‌هایی را منتشر می‌کند و دیگری سازمان زمین شناسی بریتانیاست، اما آمار دیگری که برای گوهرسنگها وجود دارد، اطلاعات و داده‌های داخلی در کشور است که سازمان زمین شناسی کشور و ایمیدرو بر اساس مطالعاتی که انجام دادند، آن را تهیه کرده اند. همچنین برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند به گوهرسنگ‌ها نیز مطالعات میدانی را انجام دادند.

پورمقدم ادامه داد: بنابراین زمانی که اعلام می شود ایران جزو 8 کشور برتر در جهان در زمینه گوهرسنگهاست بر اساس آمار خارجی و داخلی است. برای مثال در کتاب رکوردهای گینس که ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده فیروزه جهان ثبت شده، یک رفرنس جهانی است. با این حال می‌بینیم برخی موارد برای گوهرسنگها مغفول مانده که می توان به میزان ذخیره شناسایی شده آن در کشور اشاره کرد.

وی افزود: علیرغم اینکه ذخایر بالقوه ای از گوهرسنگها در ایران وجود دارد اما تاکنون بالغ بر 4میلیارد تن از ذخایر گوهرسنگها از 60میلیارد تن ذخایر کل کشور شناسایی شده است که بسیار ناچیز بوده و این درحالیست که در مناطق مختلف کشور همچون خراسان رضوی و خراسان جنوبی مطالعات خوبی در خصوص گوهرسنگها انجام شده است، اما در استانی مانند اردبیل این اتفاق نیافتاده و می‌توان مطالعات خوبی در این استان انجام داد.

 مشاور معاون معدنی وزارت صمت ادامه داد: به نظر می‌رسد باید مطالعات سیستماتیک و جامع در سراسر کشور انجام دهیم. یکی از اقداماتی که در ایران مغفول مانده، برند سازی است و اکنون لازم است مورد توجه قرار گیرد. برای مثال وقتی از قدمت تاریخی معدن فیروزه نیشابور سخن میگوییم که حدود 7هزار سال است اما در نهایت قدمت رسمی برداشت از این معدن به 700 سال می رسد؛ اما نکته اینجاست که به دلیل اینکه صادرات این ماده معدنی ارزشمند به اروپا و کشورهای غربی از طریق تجار ترکیه انجام می‌شد، در نتیجه فیروزه نیشابور در جهان به اسم "ترکیوس" معروف گردیده و اکنون به اسم آنها تمام شده و در ثبت بین الملل نیز به این نام ثبت شده است. اما خوشبختانه معدن فیروزه نیشابور در کتاب گینس به نام ایران است.

پورمقدم در ادامه با تاکید بر اینکه بنابراین لزوم برندسازی برای گوهرسنگ‌ها بشدت در کشور احساس می شود، اظهار کرد: بعد از این اتفاق، برنامه برای برندسازی دیگر گوهرسنگها در کشور آغاز شد که یکی از آنها عقیق نمین در استان اردبیل است که در ابتدا ثبت ابرملی انجام شده و اکنون ثبت جهانی آن در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته وی، با برندسازی ضمن معرفی گوهرسنگ‌های کشورمان به دنیا، برند به نام ایران و گوهرسنگ ایرانی خواهد شد. در نتیجه با این کار، زمانی که در نمایشگاه‌های بین المللی نیز حضور پیدا کنیم سرمایه گذار جذب شده و فرصت اشتغال نیز برای این صنعت ایجاد و در بحث صادرات نیز محصول با برند ایرانی مطرح و معرفی شده و برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

وی پیشنهاد داد که در سال جهش تولید می‌توان با هم اندیشی سازمان ایمیدرو و سازمان زمین شناسی، گوهرسنگها را شناسایی کرد. به این ترتیب جاهایی که قبلا در کشور شناسایی شده، بلوکه و مطالعات ذخایر پنهان و محاسبه ذخیره آنها انجام شود؛ همچنین با تخصیص اعتبار به این کار، در مراحل بعدی با برندسازی برای گوهرسنگ‌های ایران آنها را در بازار بین المللی معرفی کرد. زیرا گوهرسنگها می توانند ارزش افزوده بسیار بالایی داشته باشند؛ همچنین علاوه بر استفاده برای زیورآلات، می‌توان از خواص درمانی گوهرسنگها نیز استفاده کرد.

به گفته وی، اکنون بسیاری از کشورها از خواص درمانی گوهرسنگ‌ها استفاده می‌کنند، ما نیز در ایران می توانیم با همکار وزارت بهداشت و درمان از خواص درمانی گوهرسنگها استفاده بهینه داشته باشیم.

پورمقدم گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید که ترویج صادرات مواد غیر نفتی در حال نهادینه شدن است، می‌توان از پتانسیل بسیار عالی در گوهرسنگها نیز در این راه استفاده کرد.

وی گفت: کشورهای آسیای شرقی مانند هندوستان، تایلند و تایوان هیچکدام ذخیره ای از گوهرسنگ‌ها ندارند اما اشتغالزایی خوبی در صنعت تراش دارند و این سنگها را از ایران و افغانستان تهیه می‌کنند. نکته جالب در خصوص این سنگها استفاده از فیروزه نیشابور و لاجورد افغانستان در اهرام فراعنه مصر است که قدمت تاریخی آن را نشان میدهد.

مشاور معاون معدنی وزارت صمت در پایان تاکید کرد: پتانسیل گوهر سنگها در ایران مغفول افتاده بود اما هم اکنون می بینیم که معاونت امور معادن وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی حرکت خوبی را در این زمینه آغاز کرده اند و امید به تکمیل شدن آن در آینده نه چندان دور داریم.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =