بهرام شکوری

بخش معدن و صنایع معدنی ایران می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی کشور سهم 50میلیارد دلاری داشته باشد اما به شرط اینکه میزان استخراج از ذخایر معدنی کشور به 3 تا 5درصد از کل ذخیره برسد.

به گزارش ایراسین، در راستای تحقق جهش تولید در سال 99، وزارت صمت ماموریت‌های مختلفی برای خود تعریف کرده که یکی از آنها توسعه صادرات و کنترل واردات است. برای دستیابی به این ماموریت نیز صادرات غیرنفتی هدفگذاری 41 میلیارد دلاری در این وزارتخانه تعریف شده است. اکنون سوال اینجاست که بخش معدن و صنایع معدنی تا چه اندازه می تواند در تحقق این عدد به وزارت صمت کمک کند.

در این باره رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به "ایراسین" می‌گوید: آمار و ارقام در سال گذشته نشان می دهد که سهم معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی 33درصد بوده است؛ بنابراین با توجه به این موضوع می‌توان گفت معدن و صنایع معدنی عدد خیلی بالاتری را می‌تواند به خود اختصاص دهد.

بهرام شکوری با بیان این مطلب در ادامه افزود: اکنون در ایران تنها نیم درصد از ذخایر معدنی استخراج می‌شود. البته باید در حوزه اکتشاف نیز باید توسعه پیدا کند و ذخایر کشور را افزایش یابد؛ اما همانگونه که اشاره کردم استخراج در کشور تنها نیم درصد از نُرم دنیا است در صورتی که می‌تواند بین 3 تا 5 درصد باشد که اگر این اتفاق بیافتد، طبیعتا چند برابر درآمدهای نفتی برای کشور درآمدزایی ایجاد خواهد شد و سهمی بالاتر از 50میلیارد دلار  نیز ثبت می‌گردد.

به گفته وی، این امر می تواند محقق شود، البته شاید اکنون شرایط برای رسیدن به عدد 50میلیارد دلار فراهم نباشد اما با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور در خصوص کاهش میزان درآمد نفتی و همچنین فاصله گرفتن از اقتصاد غیرنفتی، باید به سمت و سوی مهیا ساختن شرایط برای افزایش درآمد از بخش معدن و صنایع معدنی برویم و آن را اجرایی کنیم.

به گزارش ایراسین، به نظر می رسد اکنون با توسعه ای که در بخش معدن و همچنین صنایع معدنی از جمله فولاد در کشور داریم، در صورتی که شرایط برای صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی فراهم شود تا حدود بسیار زیادی اهداف کشور را در جهت سوق یافتن به اقتصاد غیرنفتی فراهم می کند و می توان به بستن چاه های نفت و استفاده کمتر از این نعمت خدادادی فکر کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =