عسکرزاده

دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن ایران گفت: اگر موانع و مشکلات داخلی حل و فصل ‌شود و صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به واردات اختصاص دهند مشکل زیادی نخواهیم داشت. بنابراین هدف اول رفع موانع مربوط به تامین ارز حاصل از صادرات مجموعه های تحریم شده است.

سعید عسکرزاده در گفتگو با ایراسین گفت: عموما موضوع تحریم مثبت نیست و همیشه تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت و فرآیند صادرات را برای شرکت‌های تحریم شده سخت می کند. به این صورت که محصولات صادراتی فولاد مبارکه اصفهان و یا شرکت سنگ آهن مرکزی و دیگر شرکتهایی که اسمشان در لیست تحریم آمده با آغاز مجدد تحریم‌ها دچار مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار تاثیرات منفی تحریم بر صادرات، بخش دیگری که از تحریم متاثر می‌گردد، تامین تجهیزات و ماشین آلات در حوزه معدن است که بیشتر ضربه را همواره از موج تحریم‌ها دیده است. چراکه به دلیل وجود محدودیت‌های داخلی برای تامین ارز، زمانی که صادرات محدود شود و دولت نیز با توجه به سیاست‌های خود اعلام کند که برای مصارف ارزی غیر از کالاهای اساسی همچون دارو، بقیه کالاهای مجاز تامین کننده ارز باشند، در شرایط فعلی اگر محدودیتی برای صادرات ایجاد شود، در تامین ارز تولیدکنندگان و صادرکنندگان دچار مشکل خواهند شد.

دبیر اجرایی انجمن سنگ آهن ایران در ادامه با اشاره به این مطلب افزود: موارد یادشده عمده مشکلات برای کل مجموعه معدنکاران و صنعتگران است.

وی درباره راهکاری که می‌توان برای مقابله با تحریم‌ها در پیش گرفت نیز اینگونه اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای تمامی مشکلاتی که از خارج کشور به مجموعه بنگاه‌های داخلی ما وارد می‌شود به هر شکل و نوعی اگرچه آزار دهنده و ضربه زننده هستند اما برایشان راه چاره ای پیدا خواهد شد و آنچنان دچار مشکل نخواهیم شد. برای مثال یکی از راه‌ها افزایش هزینه‌های صادراتی است. زیرا کسانی که ریسک همکاری با شرکت‌های تحریم شده را می‌پذیرند ( به عنوان عامل سوم در تامین قطعات و ماشین‌آلات و ... می شوند) هزینه بیشتری از صادرکننده محصول دریافت می کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بعد از انجام معاملات، صادرکنندگان مشکل انتقال ارز به داخل کشور را دارند که برایشان پرهزینه خواهد شد. اما با وجود تمامی این مشکلات و هزینه های اضافه، صادرکنندگان مجددا فعالیت خود را بهتر از قبل ادامه خواهند داد و نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =