صادرات فولاد

درحالی آمریکا به‌تازگی چند شرکت ایرانی فعال در زمینه فولاد را تحریم کرده که به گفته کارشناسان این سیاست خصمانه اگرچه می‌تواند در صنعت فولاد ایران اثراتی داشته باشد اما در نهایت منجر به آبدیده شدن صنعت خواهد بود و فولاد ایران زیر بار تحریم‌ها کمر خم نمی‌کند.

به گزارش ایراسین، در تازه‌ترین سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران چند شرکت فعال در زمینه فولاد و صنایع مرتبط به فهرست تحریم‌های یکجانبه آمریکا اضافه شده‌اند و آمریکایی‌ها براین باورند که با چنین رویکردی می‌توانند مبادلات بازرگانی فولاد به عنوان یکی از صنایع تاثیرگذار در توسعه اقتصادی را زمینگیر کنند.

در این زمینه با توجه به رویکرد توسعه صادرات غیرنفتی مسئولان و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه فولادسازی ایران براین باورند که اگرچه چنین سیاستی می‌تواند روند دستیابی ایران به اهداف تعیین شده را کمی با تاخیر مواجه کند؛ اما در نهایت صنعت فولاد ایران به دست توانمند متخصص ایرانی روی پای خود ایستاده و می‌تواند برای خود در این شرایط نیز فرصت‌هایی ایجاد کند.

سیاست محکوم به شکست آمریکا

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان به خبرنگار ایراسین گفت: آمریکا 40 سال است که با استفاده از سیاست‌های خصمانه خود در تلاش است مانع از استقلال صنعتی و خودکفایی کشورمان در بخش‌های مختلف باشد که به همت متخصصان ایرانی تاکنون این سیاست اجرایی نشده و نقشه‌های شوم آمریکا عملی نشده است.

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به روند بومی‌سازی فناوری‌های تولید فولاد افزود: تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت فولاد کشور بیشتر جنبه روانی داشته و تاثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان این بخش ندارد، این درحالی است که  در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از قطعات بخش فولادسازی بومی‌سازی شده است.  به عنوان مثال در حوزه مکانیک و انرژی بالای ۸۰ درصد، در حوزه برق و اتوماسیون نزدیک به ۴۰ درصد و در حوزه مواد مصرفی تکنولوژی و نسوز نزدیک به ۸۵ درصد بومی‌سازی انجام داده‌ایم که این دستاورد موفقیت اهداف شوم آمریکا را قطعا زیرسئوال می‌برد.

حسینی کیا در ادامه افزود: ایران از نظر تنوع مواد معدنی دارای امتیازات بالایی است که نهایتا منجر به تقویت صنایع معدنی بخصوص فولادسازی بوده و از آنجا که این صنعت به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی شناخته می‌شود و آمریکایی‌ها ارزش و جایگاه این صنعت را می‌دانند بنابراین تلاش می‌کنند درموازات صنعت نفت، فولادسازی ایران را هم با چالش روبرو کنند، اما نتیجه‌ای نخواهند داشت.

وی معتقد است شرایط جغرافیایی ایران و مرزهای مشترک باعث می‌شود اصولا آمریکا در اجرای سیاست‌های خصمانه اقتصادی دستاورد بالایی نداشته باشد و همواره با شکست مواجه شود که فولادسازی هم از این قاعده مستثنی نیست، چون کشورهای همسایه ایران به فولاد ایران نیاز دارند چون قدرت رقابت ایران در این بازارها بسیار بالاست.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار ما گفت: در ایران خوشبختانه هزینه‌های تولید در این صنعت بسیار پایین است و قیمت تمام شده فولاد ایران می‌تواند نقشی تعیین کننده در بازارهای عراق، افغانستان، آسیای میانه و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس داشته باشد بنابراین از همین امروز باید بدانیم این سیاست آمریکا هم با شکست روبرو می‌شود.

حسین‌کیا تاکید کرد: البته این شیطنت آمریکایی‌ها را باید به فال نیک گرفت و به جای اینکه به فکر صادرات فولاد خام باشیم در زمینه تجهیز و توسعه صنایع پایین دستی اقدام کنیم و فولاد با کیفیت ایرانی را تبدیل به کالای تمام شده با ارزش افزوده بالاتر کرده و آن را بدور از شیطنت‌های آمریکا روانه بازارهای صادراتی کنیم به عنوان مثال تولید لوازم خانگی و تولیداتی از این دست می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس معتقد است البته راهکار دیگری در مقابل ایران وجود دارد که آنهم صادرات خدمات فنی مهندسی است به این ترتیب که ایران در کشورهای عراق و سوریه با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که دارد می‌تواند برای بازسازی این کشورها نقش‌آفرینی داشته و هنگام عقد قرارداد این شرط را لحاظ کند که برای اجرای این پروژه‌ها مثلا فولاد و مصالح ساختمانی ایران بکار گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: عملکرد صنعت فولاد ایران از سه دهه پیش تا امروز نشان می‌دهد که می‌تواند شرایط را مدیریت کند چون تحریم‌های این دوره آمریکا علیه صنعت فولاد ایران باعث شده تا خودکفایی‌های بالایی به دست آوریم به عنوان مثال در فناوری‌های نوین و همچنین تولید محصولات خاص یا حتی راه‌اندازی خطوط تولیدی توانسته‌ایم میزان وابستگی خارجی را به حداقل برسانیم.

حسینی‌کیا با اشاره به موضوع صادرات بنزین به ونزوئلا در چندماه اخیر به خبرنگار ما گفت: مدیریت شرایط تحریمی برای مسئولان و تصمیم‌گیرندگان ایران کار ساده‌ای و همانطور که توانستیم در مقابل چشم‌جهان تحریم‌های نفتی را دور زده و بنزین ایرانی را به ونزوئلا تحویل دهیم قطعا می‌توانیم فولاد و محصولات جانبی آن را هم به کشورهای خریدار تحویل دهیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین اظهار کرد صنایع دیگری مثل مس یا آلومینیوم که مورد تحریم‌های جدید قرار گرفتند اتفاقا در داخل کشور بازار مناسبی برای تولید محصولات تکمیلی دارند و جای نگرانی نداریم که محصول صنایع مورد نظر را به عنوان مواد اولیه در اختیار صنایع پایین دستی قرار می‌دهیم تا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید از آنها استفاده شود.

وی درباره احتمال چانه‌زنی خریداران محصولات فولادی ایران در این شرایط نیز تصریح کرد: اصولا چانه‌زنی یکی از سیاست‌های اقتصادی است اما همانطور که قبلا اشاره کردم هزینه تمام شده فولاد ایران آنقدر نسبت به تولیدکنندگان دیگر جهان پایین است که می‌توانیم این موضوع را هم پوشش دهیم و جای نگرانی نیست تنها نیاز صنعت فولاد ایران در شرایط فعلی تسهیل قوانین است که مجلس یازدهم در این شرایط آمادگی کامل دارد تا به صنعت فولاد ایران کمک کند.

فولاد ایران به نمایش ترامپ بی‌توجه است

از سوی دیگر نصیرالدین ضویی مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانیلی در ایران با اشاره به تحریم‌های اخیر صنعت فولاد ایران به خبرنگار ما گفت: بررسی تحریم‌ها جدید نشان می‌دهد اتفاق تازه‌ای نیافتاده و با توجه به کارشکنی‌های قبلی صنعت فولاد ایران به نمایش ترامپ بی‌تفاوت است.

ضویی در ادامه افزود: اصولا آمریکایی‌ها در سه بخش توسعه‌، تولید و فروش تلاش کردند صنعت فولاد ایران را زمینگیر کنند که خوشبختانه تاکنون موفق به اینکار نشدند، صنعت ایران اگرچه کمی با کندی در بخش توسعه‌ای روبرو شد اما در سایر بخش‌ها به راه خود ادامه داد و اکنون هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

این کارشناس صنعت فولاد معتقد است صنعت فولاد ایران در بخش توسعه‌ای با موضوع بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد اما کمی با زمان بیشتر اما در بخش تولید و صادرات مشکل ایجاد نمی‌شود و احتمالا بهبود شرایط هم خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: فولاد ایران در بخش‌هایی برای خریداران خارجی بسیار جذاب است و قطعا این خریداران خود برای مدیریت شرایط برنامه‌ریزی می‌کنند درحالی که تولیدکنندگان وطنی بیکار ننشسته‌اند و برای آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ضویی ادامه داد: امروز چالش تامین قطعات و فروش داریم که شرکت‌های تجاری خارج از ایران به‌خوبی با استفاده از شیوه فروش تهاتری در این زمینه گام برداشته و می‌توانند محصولات ایران را به بازارهای هدفش تحویل دهند.

به گفته وی امروز ترکیه، عراق و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای ایران می‌تواند حکم سکوی صادرات مجدد داشته باشد و محصولات ایران از طریق شرکت‌های مستقر در این مناطق به مقاصد اصلی صادر شود بدون اینکه مشکلی در این روند ایجاد شود.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت دانیلی در ایران تصریح کرد: مبادلات تجاری تهاتری فرصتی در اختیار تولیدکنندگان ایران قرار داده تا تجهیزات مورد نیاز را در مقابل محصولات تامین کنند ضمن اینکه ایجاد شرکت‌های خارجی که قرار است محصولات ایران را به خریداران تحویل دهد کار سختی نیست و آمریکا برای شناسایی هر یک از این شرکت‌ها زمان از دست می‌دهد که همین موضوع پاشنه آشیل برای سیاست‌های خصمانه این کشور علیه ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =