ترامپ

تحریم صنایع فلزی ایران که ۵تیرماه از سوی وزارت خزانه داری امریکا اعلام شد، موضوع جدیدی نیست، چراکه از سال‌های گذشته همواره این فشار بر سر صنعت کشور سایه انداخته است و در عین حال این صنعت با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

به گزارش ایراسین، وزارت‌ خزانه‌داری امریکا در تحریم‌های قبلی و در سال ۹۷ به صورت مستقیم نام فولاد مبارکه اصفهان را در لیست تحریم جای داده بود تا به خیال خود اینگونه جلوی فعالیت و درآمدزایی این فولاد ساز بزرگ در خاورمیانه را بگیرد، از همان زمان تیرش به سنگ خورد و این تحریم کارساز نشد؛ اکنون نیز تحریم شرکت‌هایی که همکاری مستقیم با مبارکه دارند را مورد هدف قرار داده تا از این طریق به صنعت فولاد کشور ضربه بزند.

لیست جدید اعلام شده از سوی استیو منوچین، وزیر خزانه داری امریکا تحریم ۸ شرکت را اعلام کرده که ۵ شرکت تنها به دلیل ارتباط و همکاری با فولاد مبارکه اصفهان مورد تحریم قرار گرفته اند.

از سوی دیگر با توجه به گستردگی فعالیتهای این شرکت بزرگ فولادی که هر ساله نقش بزرگی در اقتصاد ملی، همچنین صنعت ایران ایفا می‌کند و گفته می شود که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی دارد، تحریم ها نتوانستند تولید را متوقف کنند و یا ضربه ای به آن وارد سازند.

در واقع تحریم های جدید آمریکا که در آن صنایع فلزی ایران از جمله فولاد و آلومینیوم را مورد هدف قرار داده برای کاهش درآمد این شرکت های بزرگ است و این در حالی است که در دوره ای که تحریم های شدید بر علیه فولادسازان کشور اعمال شده بود صادرات همچنان ادامه دار بود و درآمدهای ارزی قابل قبولی را برای کشور داشت.

طبق آخرین آمار ارائه شده، طی سال گذشته میزان صادرات فولاد مبارکه2 برابر شده و درآمد ارزی قابل قبولی برای کشور داشته است‌.

لازم به یادآوری است که بهانه های امریکا برای اعمال تحریم بر فولاد مبارکه اصفهان در دور قبل یعنی سال ۹۷ به دلیل سهامداری بانک مهر اقتصاد در این مجموعه بود که خود در لیست تحریم‌ها قرار داشت؛ اما تحریم جدید امریکا درست بعد از کلنگ زنی برای احداث واحد نورد گرم ۲ این شرکت که مزین به نام سردار شهید قاسم سلیمانی شده، اتفاق افتاده و ترس از قدرت گرفتن فولادمبارکه در تولید محصول جدید و بی نیازشدن ایران از واردات نورد گرم را نشان می دهد.

در لیست اعلام شده از سوی وزارت خزانه داری امریکا نام شرکتهای تابعه شرکت فولاد مبارکه که شامل شرکت تجاری فولاد تارا مستقر در آلمان (Tara Steel Trading GmbH)، سه شرکت (Pacific Steel FZE, Better Future General Trading Co LLC, and Tuka Metal Trading DMCC) مستقر در امارات و شرکت تولیدی (Metil Steel) مستقر در ایران، آمده است.

همچنین شرکت آلومینویم جنوب، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مستقر در ایران و شرکت Global Industrial and Engineering Supply Ltd که مقر اصلی آن در هنگ کنگ است به دلیل فروش ۳۰۰تن گرافیت به صنایع فلزی ایران از دیگر تحریم شدگان صنایع فلزی هستند.

به جرات می‌توان گفت، در شرایط فعلی که فروش نفت در ایران و بسیاری از کشورها دچار مشکل جدی شده، جایگزینی محصولات دیگر در راستای دورشدن از اقتصاد نفتی در ایران قوت گرفته و خوشبختانه بخش صنایع فلزی ایران نیز توانسته در این مسیر به اقتصاد کشور کمک کند. پس ناگزیر ابرقدرت جهان امریکا نیز برای زدن ضربه نهایی و بیشتر بر ایران تحریم فلزات را سرلوحه کار خود قرارداده است.

اکنون ترامپ ضربات آخر خود را به اقتصاد و صنعت ایران‌ در ماه‌های آخر ریاست جمهوری اش می زند و در تلاش است تا از این طریق به ایران ضربه بزند، غافل از آن است که به مقصود خود نخواهد رسید و به قول شیخ اجل "سعدی" در جوابش باید گفت: این ره که تو می‌روی به ترکستان است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =