صفوی فرخی

سرپرست دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هرساله نیازهای پژوهشی بخش صنعت، معدن و تجارت استخراج شده و دانشگاه های کشور از آن استفاده می‌کنند؛ برای امسال نیز 600 پروژه شناسایی و استخراج شده اند.

مهرداد صفوی فرخی در پاسخ به سوال خبرنگار ایراسین با بیان این مطلب در ادامه گفت: سال گذشته 1220 پروژه نیازسنجی و شناسایی شده و امسال نیز این نیازسنجی انجام گرفته است. حال برای اینکه بتوانیم این حرکت را پایدار سازیم طرح "تاپ" را راه اندازی کردیم تا با اجرایی ساختن "تاپ"  ارتباط بین صنعت و دانشگاه را سیستماتیک کنیم و بنگاه‌ها بتوانند نیاز خود را در سامانه اعلام کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید توانمندی خود را اعلام کنند تا لینک بین صنعت و دانشگاه برقرار شود، افزود: در این زمینه وزارت علوم از سامانه هایی برخوردار است که پروژه‌های مشترک بین صنعت و دانشگاه را به یکدیگر وصل می کند.  

صفوی فرخی افزود: امسال 600 پروژه استخراج و شناسایی شده و در سامانه تاپ گذاشته می‌شود، البته این تعداد پروژه جدا از نیازهایی است که بنگاه ها خواستار آن بودند.

وی ادامه داد: یکی از حوزه های پررنگ در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، آموزش‌های کاربردی است. یعنی باید آموزش در دانشگاه‌ها به گونه ای ارائه شود که جوابگوی نیازهای بخش صنعت، معدن و تجارت باشد؛ به این نوع از آموزش، آموزش مهارتی گفته می شود؛ در این زمینه کار مشترک وزارت صمت با وزارت علوم از سال‌های گذشته در حال انجام است.

وی به نقطه اتصال صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: محل اتصال این فعالیت‌ها دانشگاه صنایع و معادن است که لینک ارتباطی برای حوزه بخش معدن صنعت و تجارت در حوزه آموزشی با دانشگاه های داخلی و خارجی را برقرار می کند.

به عقیده سرپرست دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید این کار ادامه دار باشد و تامین نیاز در بخش های مختلف را تضمین کند. البته طی 3سال اخیر، در بخش آموزش‌های کاربردی با همت تمام دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور، کار منسجمی انجام و نزدیک به 11 میلیون نفر ساعت آموزش هرسال دوره دیدند که در مجموع 33 میلیون نفر ساعت مشمول آموزش‌های کوتاه مدت و بروز شدند که تا حدودی توانسته پاسخگوی نیاز بخش صنعت ، معدن و تجارت شود.

وی در ادامه گزارشی از تعداد دوره های برگزار شده ارائه کرد و گفت: 1538دوره HSE ، 777 دوره انرژی، 1956 دوره تخصصی ، 1142 دوره بازاریابی و فروش ، 1872 دوره تحقیق و توسعه، 408 دوره مدیریت ریسک و 198دوره در زمینه انقلاب چهارم صنعتی برگزار شده است.

صفوی فرخی با اشاره به اهمیت انقلاب چهارم صنعتی گفت: برگزاری دوره آموزشی در این زمینه می تواند بهره‌وری از انقلاب صنعتی چهارم را افزایش دهد.  

وی ادامه داد: 1469 دوره نیز در زمینه بهره وری برگزار شده است. چراکه یکی از پروژه های منتخب در سال جدید، چرخه مدیریت بهره وری خواهد بود. توانمندسازی در این پروژه نیز با کمک برگزاری دوره های تخصصی میسر خواهد شد. البته در سال گذشته حدود 1470 دوره در زمینه بهره وری برگزار شده و این ارتباط به شکل منسجم، زمینه ساز اجرایی شدن پروژه ها گردیده است. 

به گفته وی، منابع برای برگزاری دوره ها بسیار محدود بوده و بیشتر از منابع داخلی سازمان استفاده می شود.

سرپرست دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش بهره وری اظهار کرد: چرخه مدیریت بهره وری در سال گذشته نهایی و به شکل‌های مختلف انجام شده و اکنون نیز با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فنی مهندسی کشور  به شکل گسترده اجرا می شود.

وی به ساماندهی واحدهای فنی مهندسی و نقش مشاوره ای تخصصی این معاونت اشاره کرد و گفت: برای 14هزار واحد فنی و مهندسی جواز داده شده و آنها خدمات ارائه می کنند. همچنین 25 انجمن فنی مهندسی در 22 استان داریم که خدمات را به بخش های مختلف ارائه می کنند. در واقع هدف از این کار، استفاده از این ظرفیت‌ها برای چرخه بهره وری است.

گفتنی است که مدیریت آمار و ارقام ارائه شده در خصوص برگزاری دوره‌ها و همچنین قراردادهای منعقد شده بر عهده معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت بوده و عمده اجرای آن توسط دانشگاه‌ها، مراکز علمی و ... انجام می شود. به این شکل که وزارت صمت از ظرفیت‌ها موجود برای عملیاتی ساخت پروژه ها استفاده می‌کند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =