نشست خبری قبادیان

برات قبادیان معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه عملکرد این معاونت در سال ۹۸ و برنامه های معاونت آموزش در سال ۹۹، همچنین پروژه های تعریف شده در سال جهش تولید پرداخت.

به گزارش ایراسین برات قبادیان اظهار کرد: معاونت آموزش و پژوهش فناوری وزارت صمت چهار حوزه تخصصی دارد.

به گفته وی، در دنیای پیچیده و شگفت آور امروز آموزش، پژوهش و فناوری در همه کشورها مورد توجه است. در واقع توسعه بدون دانشگاه علم و فناوری بدون مفهوم است و محور توسعه نیز انسان است که بتوانند توسعه ساز شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه های نسل اول هستند که نیروی انسانی متخصص تربیت می‌کنند.

وی به مباحث مربوط به توسعه علم و فناوری و به نقش پررنگ پژوهش‌ها اشاره داشت و گفت: دانشگاه های نسل دوم نیز که در محور آموزش و پژوهش کار می‌کنند، اکنون بوجود آمده اند.

به گفته وی، کارآفرینی و ایجاد ثروت و علم نیز از طریق دانش توسط نسل چهار دانشگاه با عنوان کارآفرینانه به وجود آمدند و امروز هم دانشگاه نسل چهار که صنعتگرانه هستند، ایجاد شدند.

به گفته وی، یک سوم اقتصاد ایران توسط آموزش و پژوهش تامین می‌شود. همچنین در کنار ماموریت‌های معمول در خدمت جامعه پروژه‌های فناورانه در دو بخش رسوب فناوری و نفوذ فناوری و بهره وری ایجاد شدند.

وی به انقلاب صنعتی چهارم و حیاتی بودن اشاره کرد و گفت: باید به دنبال مسائل علمی و پژوهشی و فناوری و رقابت و فناوری باشیم.

وی به فرهنگ صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: ایمیدرو و ایدرو نیز در بحث ایجاد فرهنگ صنعتی نقش دارند.

قبادیان گفت: حمایت از تولید محصولات بومی در سال۹۷ انجام شد و در سال ۹۸ رونق تولید مورد توجه قرار گرفت و امسال نیز پروژه های روبه آینده در جهت جهش تولید است.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها، اجرای مدل‌های چرخه بهره وری در قالب ۲۰ پروژه در کشور است و دیگری نیز توامند سازی تولید و اشتغال پایدار است که ۹۸ ازمایشی اجرا شده و امسال نیز به صورت کلی در کشور و تحت نظارت سازمانهای صمت در حال اجراست.

قبادیان اظهار کرد: شعار همکاری صنعت و دانشگاه سالهاست داده می‌شود، اما اینکه ارتباط بین آنها ایجاد شود در حد شعار مانده است.

وی افزود: ما بهره گیری از ظرفیت‌های علمی و فناوری را در ۳ بخش اساتید و دانشجویان و پایان نامه ها بر اساس نیازهای صنعت معدن و تجارت اجرا خواهیم کرد.

به گفته وی، طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال ۹۷ شروع شده، در سال ۹۸ آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال ۹۹ به صورت وسیع در حال اجرا است.

وی گفت: تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود. همچنین رفع موانع و مشکلات موجود فناورانه و علمی و بهره گیری از ظرفیت‌های علمی و فناورانه دانشگاه در بخش‌های اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ است.

قبادیان ادامه داد: در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می‌آیند.

به گفته وی، اکنون بخشی از محصولات فناورانه از خارج کشور تامین می‌شود. از این رو میزهای ساخت داخل برای این امر ایجاد شد و بومی سازی فناورانه در کشور انجام گردید. لازم به ذکر است که در سال ۹۷و ۹۸ حدود ۴۳ میلیارد دلار از کشور خارج شد.

به گفته وی، به کارگیری دانشجویانی که در راستای طرح تاپ با یک بنگاه همکاری فناورانه و علمی دارند در همان بنگاه، از اهداف طرح تاپ است.

قبادیان گفت: ظرفیت سازی اشتغال با ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت از اهم اهداف طرح تاپ است.

وی ادامه داد: هدفگذاری برای ثبت نام ۱۷ هزار و ۱۷۷ بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در طرح تاپ انجام شد که تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ بنگاه ثبت نام کرده اند که ۶۰ درصد اهداف محقق شد.

قبادیان ادامه داد: هدفگذاری برای ثبت نام تعداد ۸ هزار و ۵۸۹ پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است.

به گفته وی، تاکنون ۵۱۱ دانشجو، ۵۳۳ استاد و ۱۳۶ سرباز در سامانه طرح تاپ ثبت نام کرده اند. همچنین مجوز برای بکارگیری ۲۰۰ سرباز نخبه در بخش صنعت، معدن و تجارت را در چارچوب طرح سرباز تاپ از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته ایم.

وی افزود: بومی سازی فناوری از پروژه های بسیار مهمی است که از دو سال گذشته این پروژه را دنبال کرده ایم و وزارت صمت تصمیم به بومی سازی محصولات وارداتی گرفته است.

به گفته معاون وزیر صمت، وزارت صمت از دو سال پیش ۱۴۰۶ محصول را برای بومی سازی و کاهش ارزبری و قطع وابستگی هدفگذاری کرده است.

وی ادامه داد: وزارت صمت نزدیک به ۲۰۰ طرح ملی بزرگ با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری عمدتا با فناوری های داخل را در دستور اجرا و تکمیل دارد.

قبادیان گفت: وزارت صمت هر هفته چند طرح بزرگ را در قالب پویش تولید، تداوم امید مورد بهره برداری قرار می دهد.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفاده از اساتید و دانشجویان در طرح تاپ خبر داد.

قبادیان گفت: موضوع کارآموزی دانشجویان با تفاهم‌نامه ای با وزارت علوم و راه اندازی یک سامانه تقاضا محور برای به کارگیری دانشجویان کارآموز در مقطع کاردانی به کارشناسی اجرایی شده است.

قبادیان به اثرات کرونا بر روند برخی فعالیتها نیز اشاره داشت و گفت: کرونا روی اجرای طرح دانشجو تاپ و استاد تاپ تاثیری نداشته است، استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در دوران قرنطینه و کرونا به کمک طرح تاپ آمده است.

به گفته وی، طرح کارورزی مخصوص فارغ التحصیلانی است که سربازی رفته اند و اکنون دنبال شغل می گردند، ارایه مهارتهای لازم به این قشر برای ورود به بازار کار در این طرح دنبال می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: جلسه مشترکی میان وزارت صمت و معاونت علمی،فناوری ریاست جمهوری انجام شد، آقای مدرس خیابانی برای همگرایی دستگاه های زیرمجموعه داخل وزارتخانه و بیرون از وزارتخانه در راستای فناوری های نوین حرکت خوبی را آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =