قراضه

یک کارشناس فولاد عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقود شده در مالیات ارزش افزوده، بازار ضایعات آهن‌آلات است.

بابک نظری در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: مالیات ارزش افزوده نوعی مالیات‌گیری است که اگر به درستی گرفته شود، موجب می‌شود که هم مصرف‌کننده نهایی که پرداخت مالیات برعهده اوست، مالیات ارزش‌افزوده را پرداخت کند و هم تولیدکننده درگیر پرداخت مسائل مالیات نشود. بنابراین اگر زنجیره پرداخت مالیات به درستی پیش برود می‌توان امیدوار بود که عملکرد آن به درستی اجرا خواهد شد. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یکی از حلقه‌های آن مفقوده شده و پرداخت آن برعهده حلقه بعدی که تولیدکننده است، می‌افتد. 
وی در ادامه تاکید داد: در فرآیند تولید محصولات فولادی یک زنجیره مفقوده وجود دارد که زنجیره مالیات ارزش‌ افزوده را دچار نقص کرده است و آن هم خرید و فروش ضایعات یا قراضه آهن است. 
این کارشناس فولاد در ادامه با توضیح این موضوع که بازار ضایعات آهن یک بازار سنتی به‌شمار می‌رود، گفت: از آنجا که نظارت رسمی بر بازار قراضه آهن وجود ندارد و این بازار بدون رد و بدل کردن هیچ گونه فاکتور رسمی مبادلات انجام می‌گیرد، مالیاتی نیز پرداخت نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌شود که یک حلقه مفقوده ایجاد شود که پرداخت آن را برعهده حلقه بعد می‌اندازد. 
نظری همچنین در ادامه یادآور شد: در زنجیره تولید فولاد، بازار قراضه در رده نخست حلقه تولید قرار دارد و اگر این حلقه مفقود شود، پرداخت آن برعهده تولیدکننده می‌افتد. 
وی با اشاره به اهمیت این موضوع که قراضه و ضایعات آهن در جزو حلقه‌های نخست برای تولید آهن به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: از آنجا که قراضه در زنجیره تولید فولاد جزو حلقه‌های نخستین به‌شمار می‌رود، پرداخت مالیات ارزش‌ افزوده از اهمیت برخوردار است، بنابراین با ناقص شدن این حلقه بار ارزش‌افزوده به مرحله بعد منتقل می‌شود و در نهایت به تولیدکننده نهایی می‌رسد که باید آن را پرداخت کند و این فشار بیشتری را بر تولیدکننده وارد می‌کند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =