مدرس خیابانی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قطار توسعه کشور در حال حرکت بوده و با وجود تحریمها متوقف نشده است؛ اکنون شاهدیم که اداره کشور نیز با اقتصاد نفتی فاصله گرفته است.

به گزارش ایراسین، حسین مدرس خیابانی در مراسم کلنگ زنی خط نورد گرم دو فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب افزود: خدا را شاکرم که امروز در فولادمبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور که نماد کار و تولید و تلاش و توسعه کشور است حضور دارم و ایستگاه دوم پویش تولید در کشور را در این استان زدیم. 

وی گفت: هفته گذشته راه اندازی و افتتاح بزرگ صنعتی و معدنی را به دست ریاست محترم جمهوری در سنگان انجام دادیم و در اینجا قول می‌دهیم مجموعه بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت تا قبل از پایان دولت دوازدهم و شهریور سال 1400، 200 طرح بزرگ صنعتی را با حجم سرمایه گذاری 170هزار میلیارد تومان افتتاح کند؛ امروز نیز در هفته دوم از این پویش بزرگ ایستادیم و 2 طرح بزرگ افتتاح و یک طرح نیز کلنگ زنی آن انجام شد.

به گفته سرپرست وزارت صمت، قطار توسعه کشور توقف ناپذیر بوده و علیرغم اینکه تمامی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را کردند تا کشور را با مشکل و اداره آن را با دشواری روبرو کنند اما خوشبختانه با وجود فشار تحریمهایی که بر مردم وجود دارد قطار توسعه هم اکنون در حال حرکت است.

وی ادامه داد: اکنون حدود 12500طرح با پیشرفت بالای 60درصد پیشرفت و 3800 طرح نیز با پیشرفت بالای 80درصد در کشور وجود دارد که 200طرح اشاره شده از این 3800طرح بوده و روند راه اندازی آنها متوقف نمی شود. چراکه این طرحها جزو طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور هستند و هر هفته با حضور رییس جمهور یا معاونت اول رییس جمهوری و مقامات استانی افتتاح خواهند شد.

مدرس خیابانی گفت: استان پهناور و شهیدپرور اصفهان که سهم بزرگی در دفاع مقدس کشور دارد به عنوان یک قطب صنعتی شناخته شده و به تعداد نیمی از تعداد واحدهای صنعتی استان اصفهان، هم اکنون طرح در حال اجرا وجود دارد. به این شکل که از 8600 واحد صنعتی اصفهان ، 4600 طرح نیز در حال اجراست که از این تعداد 600 طرح پیشرفت بالای 80درصد و حدود 1600 طرح نیز پیشرفت 60درصدی دارند.

وی ادامه داد: طرح‌هایی که امروز افتتاح شدند 2 هدف اصلی را دنبال می کنند که نخستین هدف تحول عظیم در رونق و توسعه کشور درخصوص قطع وابستگی است. چرا که تا به امروز ما واردکننده ورق گرم هستیم و باید برای برخی از صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل و کشتی سازی و ... ورق گرم از خارج کشور تامین شود، اما امروز با کلنگ زنی واحد 4.2 میلیون تنی نه تنها نیاز کشور تامین خواهد شد بلکه مازاد آن نیز صادر خواهد گردید. بنابراین اولین عایدی این طرح‌ها، تحول در وابستگی به دیگر کشورها بوده و همان چیزی که مقام معظم رهبری به آن بارها اشاره کرده و آرزوی آن را داشتند که روزی فرا برسد که درب چاه های نفت بسته شود و ما اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: کما اینکه اکنون این اتفاق رخ داده و از سال 98 اداره کشور روز به روز از اقتصاد نفتی فاصله میگیرد و سال 99 عمده امورات کشور از ارز حاصل از صادرات انجام می شود.

وی ابراز امیدورای کرد که این طرح در موعد خود راه اندازی شود و مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز که از مدیران پرتوان فولاد مبارکه از توان ساخت داخل استفاده برای این ابر پروژه استفاده کنند؛ کما اینکه اکنون 54درصد آن محقق شده و هرچه این عدد بیشتر شود و اتکاء بر تامین تجهیزات و ساخت خارجی کمتر گردد، مجوز هیات نظارت بر توان داخل نیز به راحتی گرفته می شود.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد : امید است این طرح با 60درصد توان داخل به پیش برود و پروژه به دست متخصصان و دانشمندان توانمند کشورمان ساخته و برقرار شود. چراکه ایران در این حوزه به اندازه کافی توانمند و متکی به خود شده و اکنون زمانش رسیده تا به فناوری و ساخت تجهیزات و ماشین آلات نیز ورود کند.

وی به دومین دستاورد و هدف راه اندازی این طرح اشاره کرد و گفت: دومین دستاورد ایجاد اشتغال است، چرا که امروز بزرگترین هدف دشمن ایجاد ناامیدی و بیکاری جوانان ماست. اما اینکه ما در یک منطقه همچون فولاد مبارکه اصفهان طرح‌های عظیم که در مجموع 1000میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آنها انجام شده و برای طرح نورد گرم 2 با ظرفیت 4.2 میلیون تن، سرمایه‌گذاری با حجم 7هزار میلیارد تومان صورت گرفته، نشان می دهد که سرمایه گذاری عظیمی برای اشتغال در کشور در حال انجام است و انتظار می رود این عایدی و اشتغال نصیب ساکنان منطقه شود. زیرا به گفته مقام معظم رهبری، جهش تولید باید بر رفاه مردم اثر کند، زیرا در غیر این صورت به اهداف اصلی خود نرسیدیم.

وی در خصوص درخواست برای راه اندازی سریعتر الکترود گرافیتی که در استان یزد قرار دارد نیز گفت: این طرح در شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت آن در فاز نخست 15هزارتن و در فاز بعدی 3هزارتن خواهد بود و می توان گفت که نیمی از نیاز کشور به الکترود گرافیتی را تامین می کند.

به گفته مدرس خیابانی، سیاست وزارت صنعت؛ معدن و تجارت قطع وابستگی و استقلال صنعتی همانند آنچه که در صنایع نظامی و دفاعی اتفاق افتاده و برای بهره برداری از الگوهای مناسب برای قطع کردن تک تک وابستگی ها تلاش می شود.

وی افزود: طی بازدیدی که امروز از یک واحد لوازم خانگی در استان اصفهان خواهیم داشت این نوع از قطع وابستگی را به چشم خواهیم دید چرا که در این مجموعه، پنل تلویزیون در کشور بومی سازی می شود که اتفاق بزرگی است. زیرا 20سال گذشته ایران مزیت نسبی در تولید لوازم خانگی نداشت اما امروز تحریم‌ها به ما یاد داد که نباید وابسته به آن سوی مرزها باشیم.

وی تاکید کرد : وزارت صمت در حوزه قطع وابستگی به شدت به دنبال محدودیت کنترل و حتی ممنوعیت واردات است و تا کنون 2500 ردیف تعرفه ممنوع شده را تعریف کرده و این روند برای هرکالایی که قابلیت تولید در کشور همچون ورق رنگی که امروز فولاد مبارکه در تولید آن گام برداشته را داراست.

به گفته مدرس خیابانی، امروز فرصت خوب و طلایی است که تولید روی پای خود بایستد. چراکه اکنون از درآمدهای نفتی کاملا در حال فاصله گرفتن هستیم و درآمد کشور حاصل از درآمد محصولات بومی کشور شده و موقعیت خوبی است که تولیدکنندگان کارآمدی و حقانیت خود را به مجموعه کشور ثابت کنند؛ به نظر می رسد این فرصت تکرار نشود و باید در این مقطع جهش تولید تحقق پیدا کند.

به گفته وی، جهش تولید در کشور اتفاق افتاده است. برای مثال در بحث اقلام کرونایی کشور رشد داشته و در زمانی که کرونا در کشور شیوع یافت 190هزار ماسک در روز تولید می شد، اما امروز این رقم به 6میلیون ماسک رسیده است. چرا که واردات صفر و ممنوع شد و اکنون تجهیزات پزشکی و ماسک و... صادر می شود.  همچنین 144 درصد رشد تولید ماشین لباسشویی، 50درصد رشد تولید تلویزیون، 18 تا 20درصد خودرو، 5 تا 7درصد رشد تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد و تمام فشارهای حاصل از تحریم نتیجه عکس داشته است.

وی افزود: از روزی که فولاد و فلزات تحریم شد صادرات از 700هزار تن به 1.5میلیون تن رسیده و ارزآروی 700میلیون دلاری داشته است. اینکه فولاد مبارکه مسیر رشد و توسعه را انتخاب کرده و در آن گام برمیدارد جای خداقوت دارد، چراکه توسعه و تحول کار هرکسی نیست و اینکه فولاد مبارکه و ایمیدرو با اتکا به منابع خود و بدون استفاده از فاینانس خارجی و تسهیلات رو به توسعه حرکت می کند کار بزرگی انجام داده اند.

وی در پایان گفت: این قول داده می‌شود که پروژه نورد گرم 2 فولادمبارکه در بهترین زمان و بهترین شکل ممکن بدست توانمند سازندگان داخلی و کمترین اتکا به تجهیزات خارجی و کارشناسان به بهره برداری برسد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =