مرغ

درحالی مسئولان با استدلال حمایت از تولیدکنندگان داخلی مبلغ عوارض صادرات مرغ را برای صادرکنندگان از 5000 تومان به 1500 تومان کاهش دادند که برخی کارشناسان براین باورند که نوسان‌های قیمتی گوشت مرغ آتش زیرخاکستری است که به زودی شعله‌ور شده و قیمت‌های نجومی را در مقابل خریداران قرار خواهد داد.

به گزارش ایراسین، از اواخر دی ‌ماه گذشته بود که نوسان‌های ایجاد شده در تامین نهاده‌های خوراک دام و طیور باعث شد تا بسیاری از مرغداران به دلیل عدم توان تامین خوراک دام اقدام به حذف گله کرده یا اینکه بازیان محصول تولیدی خود را روانه بازار کنند. این روندی بود که رفته رفته بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان را نسبت به جوجه‌ریزی مجدد مردد کرد و گروه عمده‌ای از بازار تولید گوشت مرغ خارج شدند.

از سوی دیگر آن گروه از مرغداران که برای بازار شب عید برنامه‌ریزی تولید کرده بودند یکباره با همه‌گیری بیماری کرونا و کاهش قابل توجه تقاضا مواجه شدند و مرزها هم به روی صادرات بسته شد و مشکلات یکی پس از دیگری گریبان تولید کنندگان را گرفت که انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تمامی نهادهای صنفی از دولتمردان تقاضای رسیدگی و کمک کردند.

این روایتی کوتاه از مشکلات عمده تولیدکنندگان گوشت مرغ شد تا اینکه امروز زیر سایه کاهش نرخ عوارض صادراتی گوشت مرغ و هم نزولی شدن قیمت بازار برخی کارشناسان خبر از آتش زیر خاکستر این بازار می‌دهند و احتمال افزایش نجومی قیمت‌ها را دور از واقعیت نمی‌دانند .

زنجیره تولید با چالش مواجه شده است

ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره احتمال افزایش قیمت به خبرنگار ما گفت: نوسان‌های اخیر از سه ماهه پایانی سال گذشته در نرخ خوراک دام باعث شده تا بسیاری از تولید کنندگان زیان کرده و نسبت به ادامه روند تولید مردد کرده باشد.

نبی‌پور در ادامه افزود: افزایش قیمت نهادهای تولید عاملی بوده تا برخی تولید کنندگان کلا تولید را کنار گذاشته باشند به همین دلیل اکنون جمعیت مرغ در سالن‌ها بسیار کاهش یافته باشد و تا جبران این فاصله باید یک یا دو دوره برای تکمیل دوباره ظرفیت تولید چه در بخش مرغ گوشتی و چه در بخش مرغ تخم‌گذار تحمل کنیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران به خبرنگار ما گفت: این اتفاق البته در مراکز تولید تخم مرغ هم روی داده و گرانی خوراک در ماهه‌های گذشته عاملی شد تا تولید کنندگان نزدیک به 6 میلیون قطعه مرغ تخمگذار را روانه کشتارگاه کرده باشند و نتیجه گرانی قابل توجه تخم مرغ در بازار است و همین قاعده در بخش مرغ تخمگذار است.

دومینوی خروج تولیدکنندگان از میدان

در همین حال، حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به مشکلات سه ماهه سوم سال گذشته به خبرنگار ما گفت: از زمستان گذشته تا امروز فراز و فرودهای قیمتی و انباشت محصولات به دلیل کاهش تقاضا باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان صحنه تولید را ترک کرده باشند و با درنظر گرفتن دوره های جوجه‌ریزی جایگزینی و تراز شدن تولید زمانبر است.

اسدالله‌نژاد، در ادامه افزود: البته نباید فراموش کنیم که گرانی‌های اخیر و مشکلات اقتصادی دیگری که تولید کنندگان دارند احتمال فعال شدن برخی از تولید کنندگان را به حداقل رسانده است به همین دلیل کمبود تولید در آینده می‌تواند روند افزایش قیمت را تسریع کرده و مشکلات عمده‌ای به بازار القاء کند.

این مقام صنفی معتقد است سیاست‌های مقطعی و بدون برنامه‌های هدفمند در بخش تولید گوشت مرغ عاملی بوده تا سالانه مشکلات به صورت زنجیره‌ای و دومینو وار تکرار شده و حیات اقتصادی تولید کنندگان را با مشکل مواجه کند؛ درحالی که اگر سیاست‌های میان مدت و دقیقی در بخش تجارت گوشت مرغ داشته باشیم نه تنها امکان تامین نیاز بازار داخلی بدون گرانی هستیم بلکه با توجه به ظرفیت فعلی نزدیک به یک میلیون تن قادر به صادرات گوشت مرغ به کشورهای خریدار بخصوص همسایه‌های ایران هستیم.

وی عدم پایداری سیاست‌های صادراتی را چالش اصلی تولید کنندگان در شرایط فعلی دانست و گفت: در شرایطی که به دلیل سیاست‌های مقطعی تولیدکنندگان نمی‌توانند به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده در بازارهای هدفشان شرکت داشته باشند نمی‌توانیم امید شکل‌گیری صادرات و مدیریت مازاد تولید باشیم به دلیل اینکه تجارت در حوزه غذا و خوراکی کوتاه مدت نیست و باید بازارسازی هدفمندی در این زمینه صورت پذیرد.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی معتقد است اینکه تازه تعرفه صادرات گوشت مرغ کاهش یافته با امید کاهش حجم زیاد گسترده تولید کنندگان نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است و نباید امیدوار باشیم چنین سیاستی به آینده تولید کمک شایان و قابل توجهی داشته باشد.

 اسدالله نژاد با اشاره  به برنامه‌ریزی تولید گوشت مرغ در کشور گفت: براساس برنامه‌هایی برای سال 1400 تدوین شده است ایران باید 7/2 میلیون تن گوشت مرغ تولید کند که البته ظرفیت آن هم موجود است اما نکته اینجاست که باید در این زمینه بازار مصرف را هم لحاظ کنیم چون تولید بدون بازار مصرف تجربه‌ای مشابه حال حاضر خواهد داشت.

 وی معتقد است فرهنگ تولید مرغ سنگین باعث از دست دادن برخی از بازارهای بین المللی شده و بعضا برای مرغ تولیدی ایران بازاری وجود ندارد بنابراین لازم است دراین زمینه و تولید مرغ استاندارد برای جامعه و البته صادرات برنامه‌ریزی شود چون با این کار علاوه بر مدیریت بهینه منابع هزینه تولید نیز کاهش یافته و قدرت رقابت بالاتری برای تولیدکنندگان در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.

منتظر افزایش شگفت‌آوری باشیم

 در همین حال، امین رضایی یکی از فروشندگان مرغ در منطقه 3 تهران به خبرنگار ما گفت: کاهش عرضه مرغ و البته افزایش هزینه‌های تولید عواملی هستند که می‌تواند مستقیم در قیمت تمام شده این محصول پرتقاضا برای مصرف‌کنندگان باشند و با توجه به روند فعلی احتمالا افزایش 50 تا 70 درصدی قیمت مرغ را در آینده نزدیک تجربه می‌کنیم.

رضایی در ادامه افزود: تولیدکنندگان از گرانی نهادهای تولید و کمبود برخی از اقلام آنها گلایه دارند و به همین دلیل نسبت به تولید با ظرفیت‌های پایین‌تر اقدام کرده‌اند. اتفاقی که زمینه عرضه مرغ در بازار را کاهش داده و همین روند افزایش قیمت را به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: به صورت صنتی گوشت مرغ در ایران در موازات بازار گوشت قرمز قرار دارد و هرزمان که قیمت گوشت قرمز افزایش یابد شاهد روند افزایشی مصرف گوشت مرغ خواهیم بود اما اکنون تناسب برهم خورده و گرانی‌های یکی دو ماه اخیر باعث شده تا مرغ هم از سبد خرید برخی افراد و خانوار خارج شده باشد.

به گفته وی تسهیل در امر صادرات اگرچه می‌تواند در کوتاه مدت به نفع تولید کنندگان معادله را تغییر دهد اما نباید فراموش کنیم ناتوانی مدیریت بازار و سیاست‌های مقطعی باعث شده تا بازنده اصلی در این شرایط مردم و خریداران باشند چون احتمال اینکه بیشتر محصولات سر از بازارهای خارجی در آورند و کمبودهایی در بازار داخلی تجربه کنیم.

این فروشنده محصولات پروتئینی تصریح کرد: نشانه‌های گرانی گوشت مرغ از افزایش قیمت بالای تخم مرغ کاملا مشهود است آنهم به دلیل اینکه چند ماه قبل جمعا نزدیک به 6 میلیون قطعه مرغ تخمگذار به دلیل کمبود و گرانی خوراک از مرغداری‌ها روانه کشتارگاه شده‌اند و فعلا تولید تخم مرغ با چالش روبرو شده و بعید نیست واردات در این زمینه صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =