خداداد غریب پور رئیس ایمیدرو

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان اصفهان شناسایی و در دستورکار اکتشافی قرار گرفته است و پیش بینی می شود تا پایان سال به ذخایر مطمئنی در اصفهان برسیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو در گفت و گو با "ایراسین" گفت: سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جزء ظرفیت پنهان بخش معدن است که کاراکتشافی مفصلی باید روی آن صورت گیرد. ما در آغاز راه هستیم و در زمینه بازار، صادرات و فرآوری کار زیادی انجام نداده ایم و این ظرفیت اخیرا در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفته است.

خداداد غریب پور به فعالیت هایی که تا به امروز روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی صورت گرفته اشاره کرد و افزود:  فعالیت هایی که تاکنون روی این صنعت صورت گرفته به صورت غیر سازمان یافته و در بخش خصوصی بوده است و با ورود ایمیدرو به این بخش امیدواریم تا سال 1405 حداقل 500 هزار شغل در این صنعت ایجاد کنیم. فعلا تمرکز اصلی ما روی بحث اکتشاف و شناسایی این معادن در کشور است تا آنها را به بخش خصوصی معرفی کنیم.  

معاون وزارت صمت در ادامه به روند اصلاح تعرفه های گمرکی در بخش جواهر اشاره کرد و افزود: در ستاد تدوین سیاست های سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جلسات مشترکی با بانک مرکزی و گمرک داشته ایم تا روند صادرات این سنگ ها به شکل قانون مند ایجاد شود و ایجاد بازراچه های مرزی در همین راستاست.  همچنین از طریق دفاتر خارجی در زمینه صادارت این محصولات در حال مذاکره هستیم.

غریب پور به پتانسیل اصفهان در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی پرداخت و گفت: تاکنون  ۱۳۰ اندیس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در استان اصفهان شناسایی کرده ایم و آنها در دستورکار اکتشافی ما قرارگرفته اند و پیش بینی می شود تا پایان سال به ذخایر مطمئنی در اصفهان برسیم. البته نباید فراموش کرد که اکتشاف کار زمانبری است.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به تشکیل شورای سیاستگذاری این صنعت اشاره کرد و افزود: طی 5 ماه گذشته کمیته های تخصصی این شورای سیاستگذاری تشکیل شده است و حمایت های ایمیدرو در زمینه اکتشاف، تأمین مالی برای فعالان این حوزه، تأمین ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز، ایجاد بازارچه‌های مرزی، واردات مواد خام موردنیاز این صنعت، تسهیلات صادراتی برای محصولات فرآوری شده، ایجاد بازارچه‌ها و آزمایشگاه اختصاصی و تعیین استاندارد مورد نیاز این صنعت است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =