• ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
  • کد خبر: 6305
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگان

امروزه یکی از بزرگترین و پرچالش‌ترین مساله برای صنایع فولادی کشور تامین مواد اولیه است و همه تولیدکنندگان به دنبال ایجاد حاشیه امن برای ادامه چرخه تولید خود در فولاد هستند. هفته گذشته بزرگترین کارخانه کنسانتره شرق کشور در سنگان ( که به عسلویه معدنی کشور معروف بوده و ذخیره آن به طلای سیاه سنگان معروف شده) افتتاح شد و برای فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور، تاحدودی حاشیه امنی را برای تامین مواد اولیه اش به وجود آورد.

به گزارش ایراسین، اگر نگاهی به ذخایر سنگ آهن کشور در نقاط مختلف داشته باشیم، مشاهده می کنیم که در شرقی ترین نقطه کشور یعنی منطقه خواف-سنگان که به عنوان عسلویه معدنی کشور شناخته شده، در معدن سنگ‌آهن سنگان، ذخایر بالای سنگ آهن وجود دارد و طی سال‌های گذشته مجتمع‌های معدنی و فرآوری بسیاری در آن ایجاد شده و به بهره برداری رسیدند.

کارخانه کنسانتره سنگان نیز که به تازگی با دستور رییس جمهوری و به شکل ویدئو کنفرانس به افتتاح رسمی و بهره برداری رسید، ظرفیت ۵میلیون تنی دارد که البته در فاز نخست یک کارخانه ۲.۵میلیون تنی آن افتتاح شد و طی کمتر از ۶۰روز آینده فاز ۲ با ظرفیت ۲.۵میلیون تن دیگرش به بهره برداری می‌رسد.

حضور بسیاری از افراد سرشناس از ائمه جمعه اهل تسنن گرفته تا نماینده دادستان این منطقه در مراسم افتتاحیه در کنار سرپرست وزارت صمت و مدیران فولادی و ... حضور بهم رساندند. چراکه ایجاد واحدهای صنایع معدنی و کارخانه‌ها در این منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال برای بومیان، منجر به افزایش امنیت منطقه نیز شده است. (نکته جالب میزان ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳هزار نفر به شکل غیرمستقیم از مزایای راه‌اندازی این کارخانه است).

اما نکته مهم درخصوص این کارخانه عدم استفاده از توان فنی مهندسین خارجی است. چراکه به گفته مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان این کارخانه که در زمان تحریم استارتش زده شد و در اوج تحریم نیز به راه افتاد.

در واقع این کارخانه با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه اصفهان ساخته شد و در مرحله راه اندازی آن نیز از حمایت مدیریت فولاد مبارکه و اطمینان به این مجموعه سبب شد تا با همت متخصصان داخلی این کارخانه در اوج تحریم‌ها به راه بیافتد و ظرفیت تولید کنسانتره کشور را از ۵۷مسلیون تن به ۶۲میلیون تن افزایش دهد و به تنهایی ۱۰درصد از کنسانتره تولیدی کشور را در اختیار بگیرد.

در این میان مدیریت عامل فولاد مبارکه اصفهان نیز راه اندازی این کارخانه کنسانتره سازی را به عنوان حاشیه ای امن برای فولاد مبارکه در جهت تامین مواد اولیه خود می داند. اما این حاشیه امن تنها برای فولاد نیست. همچنین سرپرست وزارت صمت نیز که مهم ترین ماموریت خود را تامین مواداولیه برای کارخانه های فولادی اعلام می‌کند و می‌گوید اقدامات فولادمبارکه اصفهان در توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه سنگان بی‌نظیر بوده و از هیچ کار و کوششی برای تامین مواد اولیه مبارکه دریغ نخواهد کرد.

اکنون نکته اینجاست که حمایت از بخش تولید که هم اکنون در صف اول برنامه های وزارت صمت قرار گرفته تنها در تامین مواد اولیه آن خلاصه می شود یا باید نقش حمایتی بعد از تولید محصول نهایی نیز برای فعالان این صنعت ادامه پیدا کند؟

همانگونه که بارها گفته شده، میزان تولید فولاد کشور که امسال قرار است از 28 میلیون تن به 32 میلیون تن برسد، تمامش در داخل کشور به مصرف نرسیده و تقریبا 50درصد آن مازاد نیاز داخلی است. در این زمینه نیز رییس جمهوری هم اعلام کرده است که امسال تولید و صادرات ملی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین به نظر می رسد با توجه به سیاستهای در پیش گرفته شده از سوی دولت و همچنین نگاهی که وزارت صمت برای تولید و فروش محصولات فولادی وجود دارد، نیازمند رسیدن به یک نقطه مشترک است. آن هم اینکه تدبیر مشخصی برای چگونگی فروش محصولات فولادی در کشور ارائه شود تا هم برای تولیدکنندگان فولادی و هم مصرف کنندگان آن رضایت بخش باشد و در نهایت نیز منجر به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور شود.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =