• ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
  • کد خبر: 6279
  • readingTime: ۷ دقیقه
فرهنگ پهلوانی

برنامه نمادین به مناسبت روز بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای با حضور سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار گردید.

به گزارش ایراسین، اداره کل ورزش و جوانان و سازمان بسیج ورزشکاران استان اصفهان با همکاری هیأت پهلوانی و زورخانه ای، به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای برنامه نمادین در قالب آذین بندی سه دستگاه ایسوزو و استقرار مرشدها در این خودروها برگزار نمودند، در این برنامه که به شیوه تردد خودروها همراه با پخش سیستم صوتی در خیابان های شهر اصفهان صورت گرفت، سید محمد طباطبایی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان، عباس مرادیان سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان، وحید رجبی رئیس سازمان بسیج ورزشکاران، رضا اخروی مسئول هیأت پهلوانی و زورخانه ای استان اصفهان و دیگر مسئولین حضور داشتند.

سید محمد طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: در روز 17 شوال سال پنجم هجرت، حضرت علی(ع) اسوه جوانمردی و شجاعت در جنگ خندق بر نماد کفر عمربن عبدو غلبه کرد. تلاش برای کسب رضایت پروردگار، کشتن نفس اماره و تواضع و فروتنی این امام بزرگوار در این نبرد باعث شد تا بعدها 17 شوال به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شود.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره به برنامه نمادین مذکور گفت: خوشبختانه امروز در روز فرهنگ پهلوانی همکارانم با همکاری سازمان بسیج ورزشکاران و هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای برنامه خوبی را در سطح شهر اصفهان به اجرا گذاشتند. با توجه شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این چنین برنامه ای ایده و فکر خوبی بود که می تواند در راستای بحث اشاعه فرهنگ در بین آحاد جامعه موثر باشد.

وی ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و روز سازمان بسیج ورزشکاران به وحید رجبی و رضا اخروی، گفت: امیدوارم در سایه تعامل و همفکری موجود بین سازمان بسیج ورزشکاران و جامعه ورزش به ویژه اداره کل ورزش و جوانان بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی روحیات پهلوانی و جوانمردی در ورزش باشیم.

طباطبایی تاکید کرد: اعتقاد راسخ دارم که سازمان بسیج ورزشکاران استان در حوزه های فرهنگی کارهای مثبت و ماندگاری انجام داده و باز ایمان دارم که در سایه همکاری با برادران و خواهران زحمتکش در سازمان بسیج ورزشکاران می توان روز به روز شاهد رشد اخلاق در ورزش، رشد فرهنگ پهلوانی، ایثار و رشد فرهنگ روحیه جوانمردی باشیم.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با بیان اینکه موضوع فرهنگ و اخلاق حلقه مفقوده در ورزش می باشند، بیان داشت: متاسفانه زمانی که به مباحث مختلف نگاه می کنیم نقش فرهنگ و اخلاق را کمرنگ شده می بینیم و به نظر بنده ماموریت اصلی بسیج ورزشکاران در بین اهالی ورزش اشاعه فرهنگ پهلوانی، اخلاق مداری و ولایت مداری می باشد.

وی افزود: سازمان بسیج ورزشکاران در همه حوزه یار و یاور اداره کل ورزش و جوانان بوده است که جا دارد از وحید رجبی رییس این سازمان و همکارانش تشکر و اعلام کنم که ما هم در کنار سازمان بسیج ورزشکاران هستیم و در سایه هم افزایی و همگرایی می توان هر روز شاهد رشد و نمو اخلاق در ورزش بوده و استعدادهای ورزشی ابتدا با روحیه اخلاق و روحیه جوانمردی و پهلوانی آشنا و سپس به سمت حوزه قهرمانی گام بردارند.

طباطبایی با بیان اینکه سازمان بسیج ورزشکاران همچون زمان جنگ تحمیلی در جنگ نرم نیز نقش آفرینی می کند، گفت: این سازمان در مباحث اعتقادی، مذهبی و اجتماعی که رسالتش است بسیار مطلوب عمل کرده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان با اشاره سخنان مقام معظم رهبری پیرامون ورزش پهلوانی اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه ای از این ورزش به عنوان فرهنگ ملی مذهبی یاد کرده اند، زمانی که از یک رشته ورزشی به عنوان فرهنگ یاد می شود دیگر نقش ما نقش ورزش نیست بلکه نقش ما ترویج این فرهنگ در بین آحاد جامعه است، ورزش پهلوانی برگرفته از فرهنگ ملی ایران است که در اعماق دین، دیانت و ولایت ریشه دارد.

وی در پایان به حضور اصحاب رسانه در این مراسم اشاره کرد و افزود: از این قشر تشکر می کنم که همواره در کنار مباحث فرهنگی و ورزشی حضور دارند و اگر اصحاب رسانه نباشند فعالیت های فرهنگی انعکاس پیدا نکرده و آن فرهنگ سازی مغفول خواهد ماند و در آن سو اگر ما مسیر اشتباهی را طی نماییم که شکل و شمایل کار، شان ورزشی نداشته باشد این قشر باید با نقد منصفانه ما را راهنمایی کنند تا بتوانیم در راستای اهداف عالی ورزش گام های موثری برداریم.

پس از صحبت های طباطبایی، وحید رجبی رییس سازمان بسیج ورزشکاران استان اصفهان گفت: 17 شوال امسال مصادف با 20 خرداد یادآور روز مبارزه پهلوان حضرت علی (ع) با پهلوان نامی عرب در جنگ خندق است، روزی که امام اول شیعیان عمربن عبدود را شکست داد و پرچم اسلام را سرافراز کرد.

وی تصریح کرد: برای نسل امروز آگاهی از جوهره راستین پهلوانی بسیار سودمند و بهره جویی از آنها مایه آسایش است، چرا که پهلوانی و پهلوان مداری ارزش های فرهنگی و اخلاقی بسیار فراوانی دارند که می تواند این نسل را از ارزش های غلط و کاذب دور سازد و آنها را به خیرخواهی و رشد و تعالی بکشاند.

رییس سازمان بسیج ورزشکاران استان اصفهان ادامه داد: هر زمان که نام پهلوان و قهرمان می آید اذهان متوجه ورزشکارانی می شود که در یک میدان نبرد کسب افتخار می کنند اما اگر بخواهیم برای منش پهلوانی یک مثال بیاوریم نام جهان پهلوان تختی به یاد می آید، تختی اگر ماندگار شد به دلیل کسب عنوان های ورزشی نبود بلکه مرام پهلوانی این ورزشکار بود که این بزرگوار را همچنان در ذهن مردم ماندگار کرده است.

رجبی با قدردانی از جامعه پزشکان و پرستاران ایران در اوضاع کرونا، گفت: اگر بخواهیم در این برهه زمانی پهلوانانی را مثال بزنیم به جامعه پزشکان و پرستاران می رسیم، کسانی که از جان خود گذشتند و چندین ماه درگیر شفای بیماران کرونایی هستند و اگر این فرهنگ پهلوانی در میان آنان نبود به طور حتم تلفات بیشتری در کشور رخ می داد.

وی با اشاره به پهلوانان دوران جنگ تحمیلی اعم از شهدا، جانبازان و ایثارگران گفت: در سال گذشته پهلوانی به نام شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی از میان ما پر کشید کسی که امنیت و آسایش را برای ملت ما بدون اینکه نگاهی به جایگاه و منصبی داشته باشد فراهم کرد و مردم ما با آن تشییع جنازه باشکوه قدردان پهلوان خود بودند.

رییس سازمان بسیج ورزشکاران استان اصفهان در پایان به برنامه نمادین مذکور اشاره کرد و افزود: به دلیل بیماری کرونا و رعایت موازین بهداشتی تصمیم گرفتیم در سطح شهر نام پهلوان حضرت علی (ع) طنین انداز شود تا مردمی که در شهر تردد می کنند روز فرهنگ پهلوانی را به یاد آورند، امیدوارم در جامعه اخلاق مداری در بین ورزشکاران بیش از گذشته مطرح شود.

رضا اخروی نیز در ادامه این دیدار با اشاره به نبرد حضرت علی (ع) و عمربن عبدود اظهار داشت: در این داستان بحثی که کمتر به آن پرداخت شده این است که در زمان گذشته فرماندهان لشکر زره، کلاه خود، شمشیر و کمربند بسیار قیمتی داشتند و زمانی که کشته می شدند آنها را از بدنشان جدا می کردند و به غنیمت می بردند اما زمان به هلاکت رسیدن عمربن عبدود به دست حضرت علی (ع)، امام اول شیعیان دستور داد که چون این بزرگ طایفه اش می باشد برای حفظ آبروی وی جسدش را سالم به عشیره اش تحویل دهند.

رییس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای گفت: ورزش پهلوانی دارای دو بعد است که بعد اول مربوط به جسم و بعد دوم در برگیرنده فرهنگ است، در سده های گذشته کشور ما با بعد فرهنگی اداره می شد به این معنی که قواعد حاکم بر کشور مرام پهلوانی بود. در حال حاضر شورای عمومی فرهنگی کشور دستورالعملی صادر کرده که 40 وزارتخانه موظف به رعایت در چارچوب این مرامنامه هستند.

وی تاکید کرد: اگر واقعا فرهنگ پهلوانی در کشور ما نهادینه شود بیش از 50 درصد پرونده های قضایی کاهش یافته و پرونده هایی همچون طلاق، چک و ... با کدخدامنشی مانند ایام قدیم حل می شود متاسفانه امروزه برای هر موضوعی به کلانتری، دادگاه و در نهایت زندان ختم می شود.

اخروی در پایان با بیان اینکه فرهنگ پهلوانی را می توان به صورت پایلوت در محله یا شهر به اجرا گذاشت و پس از آن به سطح کشور تعمیم داد، افزود: در سال های گذشته روز 17 شوال را در زورخانه های سطح شهر گرامی داشته می شد اما به دلیل کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی این برنامه ها در قالب آذین بندی سه دستگاه ایسوزو و استقرار مرشدها در این خودروها برگزار شد، این برنامه ها به شیوه تردد خودروها همراه با پخش سیستم صوتی در خیابان های شهر اصفهان صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =