شکر

درحالی دو روز پیش افزایش قیمت شکر رسما اعلام شد که بسیاری از صنایع وابسته به این ماده اولیه با این چالش روبرو شدند که در شرایط رکود تورمی حال حاضر چطور باید هزینه‌های تولید را مدیریت کنند چون افزایش قیمت شکر قطعا کام تولید کنندگان شیرینی و شکلات را تلخ خواهد کرد.

بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر روز یکشنبه گذشته اعلام کرد: سازمان حمایت قیمت انواع بسته بندی شکر را در مراکز خرده فروشی ابلاغ کرده و این قیمت از تاریخ 19 خرداد ماه اجرایی خواهد شد.

دانایی با اشاره به قیمت 6300 تومان شکر درب کارخانه افزود : بر این اساس قیمت بسته شکر یک کیلوگرمی تحویل مصرف کننده ۸,۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر فله درب مغازه برای مصرف کننده نهایی ۷,۳۰۰ تومان است.

افزایش قیمت غیرقابل اجتناب است

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به خبرنگار ما گفت:  از اواخر سال گذشته بسیاری از مواد اولیه تولید محصولات این صنف روند صعودی قیمت به خود دیده‌اند که در آخرین مرحله هم ابتدای هفته جاری قیمت شکر بیش از 2000 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

مغازه‌ای با اشاره به اهمیت قیمت مواد اولیه تولید در این صنف افزود: قیمت روغن، شکر، آرد و اقلام بسته‌بندی در این صنعت تعیین کننده است و اگر مجموعه اثرگذاری آنها را در قیمت تمام شده کالای مورد نظر در صنف شیرینی، شکلات و بیسکوئیت درنظر داشته باشیم قطعا به ارقامی بالاتر از 50 درصد اثرگذاری خواهیم رسید، حالا سئوال اینجاست که درحالی که اغلب این مواد اولیه روند افزایش قیمتی داشته‌اند چطور باید از قیمت تمام شده کالا حمایت کنیم؟

این مقام صنفی معتقد است امثال با روند فعلی حداقل افزایش 15 درصدی در محصولات مربوطه خواهیم داشت و در برخی موارد این افزایش می‌تواند به 20 درصد هم برسد، این درحالی است که البته بازهم چنین افزایش قیمتی نمی‌تواند از نظر اقتصادی برای تولید کنندگان به صرفه نیست، اما با درنظر گرفتن شرایط بازار باید بین بد و بدتر انتخاب کرد.

وی معتقد است همه‌گیری بیماری کرونا باعث شده تا بازار این صنف نزدیک به یک سوم کاهش داشته باشد و اگر مسئولان نسبت به حمایت در بخش‌های مختلف صنعت سیاست‌گذاری منطقی نداشته باشند به زودی بخشی از تولیدکنندگان علی‌رغم فرصت‌های موجود از بازار خارج خواهند شد و روند بیکاری و تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها آغاز می‌شود.

مغازه‌ای به خبرنگار ما گفت: متاسفانه به دلیل یک تصور اشتباه اغلب تولیدات این صنف در اذهان عمومی بخصوص برخی از مسئولان به عنوان کالای لوکس معرفی شده و به همین دلیل هنگام سیاست‌گذاری در اولویت‌های پایین قرار می‌گیرد، درحالی که نه تنها اشتغالزایی بالا بلکه بازارصادراتی مناسبی هم در اختیار داریم.

وی معتقد است مشکلات قوانین خلق‌الساعه و همچنین مشکلات تحریمی باعث شده در سال گذشته نزدیک به 30 درصد کاهش صادرات در بخش شرینی و شکلات داشته باشیم درحالی که امتیاز صنایع غذایی ایران آنچنان است که می‌توانیم از بازارهای اطراف ایران دستاوردهای بیشتری نسبت به حال حاضر داشته باشیم.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران درباره میزان صادرات سالانه این بخش صنایع غذایی نیز گفت: یک و نیم میلیارد دلار فقط به کشورهای همسایه می‌توانیم صادرات داشته‌ایم ما سال گذشته تنها یک سوم این پتانسیل را به خود اختصاص داده‌ایم و نسبت به سال 1397 نزدیک به 30 درصد کاهش صادرات به بازارهای صادراتی داشتیم.

مغازه‌ای تاکید کرد: در چهارماه اخیر شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان باعث شد تا تمامی صنایع افت صادرات قابل توجهی داشته باشند و صنعت شیرینی و شکلات ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اما بطور کلی نباید فراموش کرد که از دست دادن بازارهای صادراتی منجر به تحمیل هزینه‌های بالایی برای بدست آوردن مجدد آنها خواهد بود که بعضا این مهم نیز محقق نخواهد شد.

نوسان قیمت بلای جان صادرات است

در همین حال،  مهدی کریمی تفرشی،  رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در صنعت غذا به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت‌ها در این صنعت می‌تواند در بسیاری از بازارهای صادراتی به زیان تولیدات با کیفیت ایران تمام شود به این دلیل که در ایران علاوه بر قیمت مواد  اولیه شاهد افزایش سایر هزینه‌های تولید نیز هستیم.

کریمی تفرشی با اشاره به رقابت بالا در بازارهای صادراتی افزود: صنعت غذا در بازارهای بین المللی شاهد رقابت قابل توجهی است که این رقابت در بازارهای صادراتی صنایع غذایی ایران در کشورهای اطراف به دلیل حضور رقبای قدرتمندی مثل ترکیه بسیار سخت‌تر و شدیدتر است که اگر برای محصولات ایرانی نتوانیم قدرت رقابت منطقی ایجاد کنیم بازارها یکی پس از دیگری از دست می‌رود.

وی معتقد است صادرکنندگان در صنایع غذایی برای به دست آوردن یک بازار نیازمند زمینه‌سازی و ایجاد اعتماد محلی به تولیدات وارداتی داشته باشند چون مستقیم با سلامت آنها مرتبط است بنابراین وقتی یک صادر کننده در صنعت غذایی برای خود بازاری ایجاد می‌کند مسئولان باید در بالاترین سطوح از ادامه دار بودن جریان صادرات وی حمایت کنند به این دلیل که اگر محصول مورد نظر از بازار هدف خود به هر دلیل خارج شود یا قدرت رقابتی را از دست بدهد دوباره به دست آوردن آن بازار بعضا غیر ممکن است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی همچنین به خبرنگار ما گفت: ایران با درنظر گرفتن بازارهای بالقوه‌ای که در اطراف خود دارد فرصت بالایی برای ایجاد ارزش افزوده بسیار قابل توجه در صنعت غذایی به دلیل صادرات پیش رو دارد، اما می‌بینیم نوسان‌های قیمتی و تصمیم‌گیری‌های مقطعی باعث افزایش قیمت محصول نهایی و از دست رفتن قدرت رقابت در بازارهای هدف شده است.

کریمی‌تفرشی درباره اهمیت تامین مواد اولیه تولید در صنعت غذا با قیمت‌های ثابت و منطقی اظهار کرد: در صنایع غذایی مواد اولیه سهم بالایی در تعیین قیمت نهایی دارند به عنوان مثال در تولید نبات سهم عمده‌ای از قیمت نهایی مربوط به قیمت ماده اولی یعنی شکر است و در بخش لبنیات قیمت شیر تعیین کننده است بنابراین هرگونه تغییر در این مواد قطعا نوسان قیمتی معناداری در محصول نهایی ایجاد می‌کند که این اتفاق منجر به تغییر جایگاه کالاهای صادراتی ایران در بازارهای هدف بشود.

وی تصریح کرد: در بازاری مثل عراق ایران رقیبی قدرتمند به نام ترکیه در مقابل دارد که درصورت بروز مشکل برای صادرات محصولات ایرانی یا افزایش قیمت به راحتی ترکیه جایگزین می‌شود به این دلیل که قدرت مایل تولیدکنندگان ترکیه بسیار بالاتر است از تولیدکنندگان ایرانی برای تبلیغات و بازاریابی و البته می‌توانند تخفیف ها و مشوق‌های بسیار جذابی به خریداران عراقی ارایه کنند.

کریمی تفرشی درباره افزایش قیمت شکر در صنعت شیرینی و شکلات تاکید کرد: این صنعت یکی از بخش‌های قابل اتکاء در صنایع غذایی ایران است که اتفاقا سالانه ارزآوری بسیار بالایی هم برای ایران ایجاد می‌کند، بنابراین درصورتی که تولیدکنندگان به شکر یا سایر مواد اولیه موردنیازشان نتوانند متناوب و با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند جای تردید نیست که این امتیاز هم از دست خواهد رفت.

به گفته رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی افزایش قیمت شکر در بخش شرینی و شکلات باعث رکود تورمی می‌شود چون با افزایش قیمت‌ها تقاضای کمتری در این بخش تجربه می‌کنم و نتیجه چیزی نیست جز تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری کارگران این واحدهای تولیدی، درحالی که می‌دانیم صنایع غذایی ارزش افزوده بالایی در موضوع صادرات غیر نفتی ایران داشته و دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =