فیفا

در صورتیکه اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تا روز 16 خرداد اصلاح نشود شاید فوتبال کشورمان تعلیق شود.

به گزارش ایراسین، مدتی است در محافل فوتبالی بحث تعلیق فوتبال کشورمان از سوی فیفا فدراسیون جهانی، به دلیل عدم اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال مطرح است، اما منابع آگاه می گویند خطر تعلیق در حال دور شدن از فوتبال ایران است. این ادعا هیچ ارتباطی به بیانیه یا تکذیبیه فدراسیون فوتبال ندارد. ماجرا به شهریور سال 1398 بر می گردد. همان زمان که رئیس وقت فدراسیون فوتبال به فیفا تضمین داد اساسنامه طبق خواسته آن ها اصلاح شود. این تضمین خیلی زود به فراموشی سپرده شد و حالا فیفا با استناد به همان نامه، اساسنامه اصلاح شده را از ایران می خواهد. فیفا اعلام کرده اگر حداکثر تا جمعه 16 خرداد این کار انجام نشده باشد، از روز دوشنبه آینده کنترل فوتبال ایران در دست کمیته انتقالی یا کمیته عادی سازی خواهد بود. البته تشکیل این کمیته چند روزی طول می کشد و حداقل برای دو هفته فوتبال ما از مراوده بین المللی محروم می شود. فیفا شهریورماه 98 یک اساسنامه به زبان انگلیسی برای ایران فرستاد و به رئیس وقت فدراسیون دستور داد این اساسنامه را به عنوان سرمشق در نظر بگیرد و متن فارسی و انگلیسی آن را روی سربرگ فدراسیون فوتبال ایران به عنوان اساسنامه جدید به تایید و ثبت برساند. وزارت ورزش وقتی با این خواسته فیفا روبرو شد، موضع گرفت. نظر وزیر این بود که فیفا حق ندارد برای ما سرمشق بگیرد. وزیر حتی در نشست قبلی خود با اعضای هیات رئیسه فدراسیون تاکید کرد:

فیفا به کدام فدراسیون در دنیا چنین دستوری می دهد؟ کدام فدراسیون حاضر است دقیقا خواسته های فیفا را مو به مو تبدیل به اساسنامه خودش کند.

استدلال فیفا اما چیز دیگری است. آن ها می گویند فدراسیون ایران از فرصتی که برای اصلاح اساسنامه داشته، استفاده نکرده و آن ها مجبور شدند در نهایت دست به چنین کاری بزنند. خودشان یک اساسنامه بنویسند و از فدراسیون ایران بخواهند فقط این متن را روی سربرگ خود امضا، تایید و ثبت کند. اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز دوشنبه گذشته به دیدار وزیر رفتند و گویا به سلطانی فر اعلام کردند در حال حاضر فرصتی برای چانه زنی با فیفا ندارند و اگر می خواهند کمیته انتقالی یا کمیته عادی سازی کنترل فوتبال ایران را در دست نگیرد باید سرمشق فیفا را پیاده کنند.

اگر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال حداکثر تا جمعه ۱۶ خرداد (برابر با پنجم ژوئن) کاری که فیفا خواسته را انجام بدهند و متن ارسالی از فدراسیون جهانی را روی سربرگ فدراسیون فوتبال امضا شده به فیفا تحویل بدهند سایه تعلیق از بالای سر فوتبال ایران برداشته می شود و خبری از تشکیل کمیته عادی سازی هم نخواهد بود. شنیدیم اعضای هیئت رئیسه پس از ملاقات با وزیر برای تامین خواسته فیفا دست به کار شدند.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =