فولاد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: یکی از مهمترین موضوعات در هر بازاری تاکید بر این موضوع است که عرضه و تقاضای کالا به نحو متعادل وجود داشته باشد و با این روال قیمت‌ها به درستی کشف می‌شوند.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با ایراسین خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در هر بازاری تاکید بر این موضوع است که عرضه و تقاضا بتوانند خود را پیدا کنند با این روال قیمت‌ها به درستی کشف می‌شوند.  شاهد اتفاق‌های خوبی در بورس کالا بوده‌ایم، چراکه طی هفته گذشته شاهد عرضه 600 تنی شمش و ورق فولادی بودیم.  همچنین قیمت‌ها نیز تا 5 درصد روند کاهش به خود گرفتند. 
وی با تاکید بر این موضوع که نباید قیمت‌ها دستوری باشد، تاکید کرد: دخالت دولت در قیمت‌گذاری و دستوری کردن آن همواره یکی از سیاست‌های غلطی بوده است که شاهد آن بوده‌ایم، این در حالی است که دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها سبب التهاب بیشتر در بازار می‌شود و گویی بخواهید که به آدم تشنه آب شور بدهید. 
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه یادآور شد: طی زمان های مختلف، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بارها پیشنهاد داده بود که روند قیمت‌گذاری را به ما بسپارید که با این کار شاهد به بار نشستن نتیجه آن به تازگی هستیم. با افزایش عرضه‌ها در بورس کالا، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها هم بوده‌ایم و تمام این اتفاق‌ها طی یک هفته روی داد، حتی قیمت‌های داخلی به زیر قیمت‌های صادراتی نیز خواهد رسید.
شهرستانی در ادامه با اشاره به وظایفی که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید انجام بدهد، عنوان کرد: کار وزارت صمت، قیمت‌گذاری نیست، این وزارتخانه باید به سمت طرح‌های توسعه‌ای و رفع موانع تولید پیش برود و سیاست‌های خود را به سمت توسعه صادرات به پیش ببرد. 
به گزارش ایراسین دخالت‌هایی که تا پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار فولاد در پیش گرفته بود، به گونه ای که خرید و فروش این محصول را در بورس کالا ابطال می‌کرد و خواهان قیمت‌گذاری‌های دستوری به منظور کنترل بازار بود، سبب ایجاد التهاب در بازار فولاد در ماه‌های اخیر شده بود که با واگذاری این بازار به دست خود تولیدکنندگان به نظر می‌رسد که بازار پس از آن همه التهاب سرانجام با آرامش رسیده است.

کارشناسان این حوزه همواره معتقد هستند که بورس کالا یک مکانیسم و روش  دقیق برای کشف قیمت‌ها است که در فرآیند عرضه و تقاضا و با رضایت تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام می‌گیرد و دولت حق ندارد که با دستوری کردن آن این فرآیند را بر هم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =