محمد حسین بصیری

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: سیاست تنظیم بازار همواره به گونه ای بوده است که به صنایع ضربه زده و تولید و صادرات را با مشکل روبرو کرده و لازم است تا تدبیری برای این بخش در نظر گرفته شود.

محمد حسین بصیری با بیان این مطلب در ادامه به "ایراسین" گفت:چالش های صادراتی موجود در کشور شامل موارد متعددی هستند که مهمترین آنها تحریم‌های بین المللی و تحریم‌های داخلی است که بعضا تحریم‌های داخلی تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تحریم‌های بین المللی دارند. چرا که بخش خصوصی برای محصولات خود همچون محصولات فولادی به روش های مختلف می تواند مشتری خارجی پیدا کند اما دراین میان سیاست تنظیم بازار که از قدیم نیز در این بخش بوده همیشه به صنایع مختلف ضربه زده و بعد از مدتی فروکش کرده و این دور تسلسل ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: در واقع تجربه ای که از سیاست‌های کشور برای قیمت‌گذاری دستوری محصولات انجام شده، همواره تلخ بوده و باعث کند شدن روند تولید شده و صادرات را با مشکل روبرو ساخته است.

بصیری گفت: برای نمونه، ایران در حوزه تولید مس دارای رنکینگ جهانی بوده و کشور نیز از ذخایر قابل قبول مس برخوردار است اما در این میان، می بینیم که دولت با انگیزه ایجاد ارزش افزوده بیشتر اجازه صادرات کنسانتره مس را به روش های مختلف می‌گیرد، یا به صورت دستوری صادرات را ممنوع اعلام می‌کنندیا با اعمال عوارض صادراتی سنگین، توجیه صادرات این ماده را از بین می برد. البته شاید در برخی موارد صادرات محصول نهایی ارزش افزوده بیشتری داشته باشد، اما می‌بینیم که در کشور به تعداد انگشتان یک دست کارخانه ذوب مس داریم و تمام تولید کنسانتره را نیاز نخواهند داشت. از طرفی دیگر می بینیم که سود کنسانتره مس بسیار بالاتر از شمش است زیرا هزینه هنگفتی را برای ذوب کنسانتره مس صرف میکنیم، در صورتی که با صادرات مستقیم کنسانتره، سود بیشتری عاید تولیدکننده و همچنین کشور می شود.

وی به مورد دیگری نیز اشاره کرد و گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شوراری اسلامی، صادرات ایران در فولاد طی فروردین ماه امسال 25درصد رشد داشته ، اما به ناگهان با تغییر شرایط و صدور بخشنامه‌های جدید مبنی بر عرضه محصولات در بورس و لغو معافیت پیمان سپاری ، با افت صادراتی در اردیبهشت ماه روبرو شد. نکته دیگر در خصوص مواد خام معدنی است که در مواردی در کشور با مازاد تولید روبرو خواهیم شد؛ و صادرات آنها می تواند ارز آوری زیادی داشته باشد لیکن تجویز یک نسخه برای ممنوعیت صادرات تمامی مواد معدنی به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود. چون اینگونه تولیدکنندگان و صادرکنندگان که طی سال‌ها تلاش توانسته اند مشتری خارجی برای محصولاتشان داشته باشند، با قطع شدن روند صادرات، این مشتریان را از دست می دهند.  قیمت گذاری نیز اشتباهی بود که سال‌ها پیش در صنعت سیمان رخ داد و بازارهای صادراتی کشور از دست رفت.

به عقیده این استاد دانشگاه، تمام مشکلات و چالش هایی که در بخش صنایع معدنی کشور وجود دارد می تواند با رمز رقابتی شدن محصولات رفع شود و تولیدکننده برای صادرات رغبت داشته باشد، زیرا در غیر این صورت صنعت نیز رشد نخواهد کرد.  اینکه چه زمانی قرار است به بلوغ فکری رسیده و با مشکلات صنعتگران در کشور آشنا شویم یک نیاز اساسی و مهم بوده و هم اینکه به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =