خودرو

درحالی که روند صعودی قیمت انواع خودرو داخلی و خارجی در بازار طی چند ماه اخیر باعث بروز مشکلاتی شد و حتی وزیر صنعت را هم خانه نشین کرد؛ می‌بینیم در مدیریت جدید این وزارت خانه سخن از فروش ویژه با شرایطی خاص از جمله قرعه کشی به میان آمده است. قرعه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این‌بارهم به نام آشفتگی بازار در خواهد آمد.

به گزارش ایراسین، هنوز بسیاری از هموطنان شیوه تحویل خودروهای ثبت‌نامی دو خودروساز بزرگ کشور در اوایل دهه شصت شمسی را فراموش نکرده‌اند، ثبت‌نامی که معمولا با فاصله تحویل یکساله و قرعه‌کشی‌ همراه بود که از میان خریداران پیکان و رنو 5 آن دوره تنها تعداد انگشت شماری را صاحب خودرو  می‌کرد.

امروز هم با گذشت نزدیک به چهار دهه از آن تاریخ دوباره سیاست‌های اشتباه خودرویی در ایران باعث شده تا صحبت از قرعه‌کشی خودرو برای تحویل به متقاضیان با بهانه مدیریت بازار  مطرح شود و برخی مسئولین با استناد به دستاوردهای مثبت این شیوه به قول خودشان برای کوتاهی دست دلال‌ها از بازار این شرایط ویژه را برای رفاه حال خریداران واقعی برنامه‌ریزی کرده باشند.

اما سئوال اینجاست که آیا واقعا این شیوه در مدیریت بازار آشفته خودرو  کشورمان موثر است؟ یا اینکه چندماه بعد باید دوباره شاهد دستگیری‌های گسترده در این زمینه باشیم که حکایت از فسادی بزرگ دارد؟

مقطعی عمل نکنیم

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار ما گفت: آشفتگی بازار طی چندماه اخیر ناشی از اخبار متناقضی بود که از روند تولید در کشور مطرح شده بود و از آنجا که خریداران احتمال گرانی خودرو را می‌دادند وارد بازار شدند و گروهی هم از فرصت استفاده کرده به این تقاضا دامن زدند.

مؤمتنی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان ایران توان تامین نیاز بازار را نداشته باشند قطعا شرایط به همین صورت خواهد بود و خبری از آرامش در بازار نیست و حتی قرعه‌کشی یا نظارت‌های فعلی هم نمی‌تواند برای طولانی مدت بازار را مدیریت کند.

وی معتقد است قرعه‌کشی در واقع یک اثرگذاری مقطعی در بازار خواهد داشت و پس از پایان دوره ثبت‌نام دوباره شرایط به حالت عادی و حتی ممکن است آشفته‌تر بشود چون در این قرعه‌کشی‌ها گروهی از خرید باز مانده و ناچار سراغ بازار آزاد می‌روند که در آن بازار خبری از عرضه مناسب محصول متناسب با تقاضا نیست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به خبرنگار ما گفت: این چندمین دوره است که خودروسازان به دلیل سوء مدیریت‌هایی که داشته‌اند در سنوات اخیر دست به دامن دولت شده و برای بقاء خود تلاش می‌کنند و این‌بار هم موضوع ثبت‌نام ویژه مطرح شد با قرعه‌کشی که فقط می‌تواند بین یک تا دو ماه التهاب بازار را کاهش دهد. بنابراین نه خبری از بهبود اوضاع تولید کنندگان است و نه خبری از ثبات قیمتی در بازار برای دوره طولانی که بخواهیم از آنها به عنوان دستاوردی یا راهکار مناسب یاد کنیم.

به گفته این مقام صنفی تنها راهکار مدیریت بازار تعادل در عرضه و تقاضا است و  سیاست‌های دیگری که منجر به دخالت در بازار باشد قطعا با شکست مواجه می‌شود و دستاوردی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر کاهش قیمت‌ها از ابتدای هفته جاری در بازار به خبرنگار ما گفت: ببینید زمانی که دولت اعلام می‌کند  قرار است از طریق ثبت‌نام به برخی خریداران خودرو محصول مورد نظرشان را تحویل دهد؛ کاملا طبیعی است که بخشی از تقاضا خودشان را  واجد شرایط این مرحله از ثبت‌نام دانسته و منتظر رسیدن زمان ثبت نام می‌شوند. پس تقاضا کاهشی شده و قیمت‌ها هم سیر نزولی به خود می‌گیرند. اما آیا این روند بعد از اتمام پایان دوره ثبت‌نام ادامه خواهد داشت؟ نکته مهم پاسخ این سئوال است که باید جوابی قانع کننده برای آن داشته باشیم.

این شیوه مدیریت اشتباه است

فربد زاوه ، کارشناس خودرو درباره شیوه ثبت نام اخیر که مسئولان وزارت خانه از آن حمایت می‌کنند به خبرنگار ما گفت: ببینید بیایید واقعیت را بپذیریم این نوع تبلیغات گسترده برای ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو صورت گرفته است دقیقا به این بازار و صاحبان سرمایه این نکته را یادآوری می‌کند که اوضاع خودروسازان مساعد نبوده و خبری از تولید انبوه خودرو در آینده نزدیک نیست.

زاوه در ادامه افزود: خوب حالا با پیامی که به‌بازار ارسال می‌شود آیا واقعا انتظار مدیریت داریم یا اینکه باید منتظر فساد، نا بسامانی و نارضایتی خریداران در آینده نزدیک باشیم؟

وی تاکید کرد: بطور کلی وقتی اینگونه برای مدیریت بازار برنامه‌ریزی می‌کنیم به معنی این است که واقعا هیچ برنامه‌ای نداریم و تنها به دنبال مدیریت مقطعی یا کوتاه مدت رفته‌ایم تا حداقل بگوییم کاری انجام شده است و دیده‌ایم چنین تصمیم‌هایی نه تنها دستاوردی نداشته بلکه بعضا مشکلاتی به بازار تحمیل کرده که هزینه بالاتری داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو درباره ضوابط ثبت‌نام خودرو در این دوره به خبرنگار ما گفت: همه می‌دانیم هرچه تبصره و دستورالعمل برای این شرایط ارایه کنیم باز راه فساد و سوء‌استفاده وجود دارد و نهایتا فردی که قصد سوء استفاده داشته باشد وارد میدان شده و اتفاقا بعضا با استفاده از ابزار قانونی موجود سوء استفاده می‌کند.

زاوه معتقد است مشکلات صنعت خودروسازی ایران با استفاده از این راهکارها برطرف نمی شود و بازار به آرامش نخواهد رسید بلکه تنها برای یک یا دو هفته تقریبا بلاتکلیفی در بازار حاکم می‌شود و بعد از این دوره دوباره شاهد بروز آشفتگی هستیم.

فروش‌وکالتی و بروز مشکلات

محمد فولادیان؛ یکی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب تهران به خبرنگار ما گفت: اینکه در تبصره‌های ثبت‌نام فعلی قید شده مالک خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را ندارد هیچ مانعی برای معامله نیست چون فروش وکالتی قبلا هم در طرح قبلی بسیار دیده شد.

فولادیان در ادامه افزود: این تبصره فقط تعداد پرونده‌های شکایت در دادگستری را زیاد می‌کند و مانعی برای سوء استفاده گروهی خاص نیست و هیچ کنترلی هم برای بازار به حساب نخواهد آمد، چون همه می‌دانیم که تولیدکننده خودرویی برای عرضه ندارد.

این فعال بازار خودرو تصریح کرد: مردم ایران هرگز فراموش نکرده‌اند وقتی دولت اینگونه برای فروش خودرو تبلیغ می‌کند و سروصدا به راه می‌اندازد یعنی کار خراب است و مردم کاملا متوجه می‌شوند که باید با استفاده از هر شرایطی که دارند از این فرصت استفاده کنند تا حداقل سرمایه‌ای که دارند را حفظ کنند.

فولادیان معتقد است وقتی آمارهای تولید خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود می‌بینیم که افت چشمگیر تولید داشته‌اند بنابراین کاملا طبیعی است که علاوه بر افزایش قیمت سالانه یک موج گرانی از کاهش عرضه نیز داشته باشیم و صاحبان سرمایه دقیقا این نکته را می‌دانند پس قطعا شاهد این هستیم که دوباره مانند موضوع فروش دلار با کارت ملی اینبار هم ثبت‌نام با اطلاعات افراد مختلف رونق خواهد گرفت و خبری از مدیریت بازار نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =