مقاطه برنجی

مقاطع برنجی یکی از فلزات پرکابرد در صنایع مختلف است که بی‌نیاز از واردات، در داخل تولید می‌شود. نزدیک به ۶۰ کارخانه برنج در کشور مشغول به فعالیت هستند که با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن علاوه بر اینکه نیاز داخل را تامین می‌کنند، قادر به صادرات نیز هستند.

علی هوشمند رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مقاطع برنجی در گفتگو با ایراسین درباره تولیدات این شرکت و صادرات آن گفت: تا سال ۶۸ ایران مقاطع برنجی مورد نظر خود را از کشورهایی چون آلمان و کره‌جنوبی تامین می‌کرد، اما تولیدکنندگان نه تنها نیاز داخل را تامین می‌کنند، بلکه مبادرت به صادرات نیز می‌کنند. هم‌اکنون نیز بازار مناسبی در کشورهای اطراف ایران وجود دارد و تولیدکنندگان نیز قابلیت صادراتی خوبی را دارند.  

هوشمند در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل ما تولیدکنندگان بیش از آنکه تحریم و محدودیت‌های آن باشد، بخش‌نامه‌های دولتی و بروکراسی‌هایی است که در آن گرفتار شده‌ایم. این در حالی است که ما از دولت هیچ توقع و انتظاری نداریم، دخالت‌های دولت در قالب بخش‌نامه‌های مختلف نه تنها کار را به پیش نمی‌برد، بلکه سبب سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که تولیدکنندگان مقاطع برنجی با آن روبه‌رو هستند، عنوان کرد: بیشترین مشکلات تولیدکنندگان مقاطع برنجی، تهیه مواد اولیه و مالیات بر ارزش‌افزوده است.  از آنجا که مواد اولیه مقاطع برنجی بیشتر از بازار قراضه تهیه می‌شود و با توجه به این موضوع که فعالان بازار ضایعات و قراضه، جزو فعالان رسمی اقتصادی محسوب نمی‌شوند، سبب گم شدن یکی از حلقه‌های مالیاتی می‌شوند. در این بازار از آنجا که خرید و فروش‌ها به صورت غیررسمی و بدون فاکتور انجام می‌گیرد، مالیاتی نیز پرداخت نمی‌شود و پرداخت آن به دوش حلقه‌های بعد در تولید می‌افتد.

این فعال مقاطع برنجی در ادامه یادآور شد: مشکل دیگر در زمینه مالیات ارزش‌افزوده این موضوع است که مالیات ارزش‌افزوده را نباید از تولیدکنندگان بگیرند، بلکه پرداخت آن برعهده مصرف‌کنندگان باشد. موضوع مالیات ارزش‌افزوده یکی از معضلات بزرگ این صنف است به گونه‌ای که بیشتر کارخانه‌های آنها را تا مرز تعطیلی کشانده است.

هوشمند همچنین با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما عنوان کرد: مشکل دیگر تولیدکنندگان بازگشت نرخ ارز به سامانه دولتی است، این در حالی است که تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه خود با ارز آزاد و با گران‌ترین قیمت آن را تهیه می‌کنند، از این رو چرا باید آن را با نرخ سامانه نیما به دولت بازگردانند. با تداوم این شرایط دیگر به هیچ عنوان کالای ما دیگر قابل رقابت با کالاهای خارجی و چینی نخواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، بیان کرد: تولیدکنندگان در این سال به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که آماده برای جهش تولید باشند، ولی برای رسیدن به این جهش باید زیرساخت‌های آن را فراهم کرد. البته برنامه‌های ما برای سال جاری افزایش میزان بهره‌وری و تلاش بیشتر و منعطف کردن خود برای هر گونه شرایطی است؛ چراکه شیوع ویروس کرونا بیماری کرونا به ما آموخت که همواره موقعیت و شرایط ثبات لازم را ندارند و لازم است  که ما منعطف باشیم و هم جهت با رویدادها رو به جلو پیش برویم.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =