بهرامن

رییس خانه معدن ایران گفت: ورود معادن کوچک و متوسط مقیاس به بورس باعث رونق و گشایش بازار بورس می شود و در نهایت معادن نیز سریعتر فعال می‌شوند، همچنین با تجمیع معادن کوچک مقیاس یا تشکیل کنسرسیوم معادن در قالب شرکت بورسی این موضوع امکان پذیر می‌شود.

محمدرضا بهرامن در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب ادامه داد: در واقع می‌توان با فعالان اقتصادی یا شرکت‌های بزرگ معدنی به ویژه پلی متال‌ها همچون مس، سنگ آهن یا سرب و روی در این بخش ورود کرد. به این شکل که اگر به صورت یک کنسرسیوم معادن را در قالب شرکت‌های بورسی آماده کنیم و شرکت‌ها یا اشخاص با اعتباری را در کنار آنها داشته باشیم، قاعدتا می توانیم سرمایه‌های خوبی را در این بخش برای توسعه از اکتشاف تا انتهای زنجیره جذب کنیم.

رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه این کار در تمام دنیا نیز انجام می شود در ادامه گفت: اینکه معادن را به صورت واحد به واحد به توان به بورس وارد کرد درست نیست و باید با تجمیع معادن این اقدام را انجام داد.

به گزارش ایراسین، معدن که به عنوان یکی از مزیت های بزرگ و اثرگذار در صنعت و اقتصاد کشور به شمار می آید، طی چند سال گذشته از سوی مقامات ارشد کشوری مورد توجه قرار گرفته و از معدن و صنایع معدنی که بخش مصرف کننده مواد معدنی در کشور هستند به عنوان جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی کشور نام برده می شود.

از سوی دیگر توجه به این موضوع که از سوی وزیر سابق وزارت صمت نیز مبنی بر همکاری با وزارت اقتصاد در قالب واگذاری هلدینگ صنایع معدنی برنامه ریزی انجام شده تا تا بخشی از سهام قابل واگذاری در این مرحله را واگذار شود، باید دید که با چه روشی می توان این معادن را به بورس وارد کرد. چرا که بسیاری از معادن کوچک مقیاس به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی و مشکلات مختلف با سازمان هایی همچون محیط زیست یا منابع طبیعی عمده فعالیتهایشان یا متوقف شده و یا به کندی پیش می‌رود.

به نظر می رسد که تامین مالی معادن کوچک مقیاس و متوسط اکنون بزرگترین چالش در این بخش بوده و می توان با رفع آن زمینه را هم برای ادامه فعالیت این معادن فراهم کرد و هم اینکه مشکل تامین مواد اولیه صنایع پایین دستیشان را برطرف کرد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =