صادرات فولاد

به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیدکنندگان شمش و مقاطع طویل را موظف کرده که ابتدا ۶۰ درصد محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند. همچنین تولیدکنندگان بیلت، مجبور هستند که هر ماه ۶۶۳ هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، در حالی که تا پیش از این عرضه شمش فولادی تنها ۲۹۵ هزار تن در ماه بود.

زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در گفت‌وگو با ایراسین عنوان کرد: برخی مواقع سرعت‌گیرهای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را شاهد هستیم، دولت گویی قصد دارد که بیشتر برای تولیدکنندگان مانع ایجاد کند تا  زمینه تولید را فراهم کند. یک روز معامله بورس را ابطال می‌کنند و یک روز با بخش‌نامه‌های مختلف برای صادرات محدودیت ایجاد می‌کند.

برخی کارشناسان و فعالان بازار فولاد معتقد هستند که سختگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت درقالب بخشنامه‌های مختلف بدتر از تحریم‌های آمریکا دست و پای تولیدکنندگان را بسته است.

نایبی با اشاره به این موضوع که آمریکا با سه بار تحریم مستقیمی که برای صنعت فولاد کشور ایجاد کرد، قادر نشد که برای این صنعت مشکل ایجاد کند، اما وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با اقدام‌های غیرکارشناسانه خود و محدودیت در تهیه مواد اولیه یا صادرات بیشتر از تحریم‌های امریکا به تولید ضربه زده است.

وی در پاسخ به این پرسش که محدودیت‌های صادراتی فولاد آیا در جهت تامین نیاز داخلی نیست، عنوان کرد: در حال حاضر شمشی که در ایران تولید می‌شود، 50 درصد مازاد مصرف داخل است. این در حالی است که مصرف سرانه فولاد در 5 سال گذشته کاهش یافته است. در سال 95 مصرف سرانه مصرف فولاد 220 کیلو بر نفر بود اما هم‌اکنون به 190 کیلو بر نفر رسیده است، زیرا در وضعیت کنونی بازار در رکود به‌سر می‌برد و رونقی ندارد.

این کارشناس فولاد با اشاره به این موضوع که بودجه عمرانی دولت هر سال در حال کاهش است، عنوان کرد: زمانی که بودجه‌های عمرانی کشور کاهش پیدا می‌کند، مصارف آهن‌آلات نیز کاهش می‌یابد. این در حالی است که بودجه‌های عمرانی بین 70 تا 80 صنعت را مانند لکوموتیو با خود یدک می‌کشد، از این‌رو کاهش بودجه عمرانی به صنایع آلارم رکود را می‌دهد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =