لاستیک

سال 99 درحالی آغاز شد که برخی از نشانه‌ها انتظار افزایش قیمتی در اقلام مختلف را به بازار القاء کرد؛ این روند افزایشی در بخش کالاهای اساسی آغاز شد و رفته رفته در بخش‌های دیگر هم جای خود را باز کرد و اکنون سایه سنگین افزایش قیمت بالای سر بازار تایر خودرو کاملا مشهود است و این سئوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا این بازار زیربار گرانی می‌رود؟

به گزارش ایراسین؛ برآوردها نشان دهنده این است که ایران در بخش تایرهای خودرو سواری وابستگی کمتری نسبت به تایر خودروهای سنگین دارد به صورتی که در بخش خودروهای سنگین وابستگی 80 درصدی و در بخش خودروهای سواری تقریبا 30 درصد وابستگی وجود دارد.

اما نگرانی برخی از تولیدکنندگان و البته فعالان بازار در این است که احتمالا به دلیلی بروز مشکلاتی مثل عدم تخصیص ارز به واردکنندگان تایر و همچنین کارخانه‌ها جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز این تناسب برهم خورده و روند گرانی در آینده نزدیک آغاز شود.

در این زمینه سید محمد میرعابدینی چندی پیش ضمن گلایه از عدم تخصیص ارز به واردات به خبرگزاری‌ها گفته بود به دلیل تحریم‌ها بسیاری از واردکنندگان ناچارند تایرهای خریداری شده را از کشورهای واسط که معمولا امارات متحده عربی است دریافت کنند و موضوع عدم تخصیص ارز منجر به بلاتکلیفی واردکنندگان می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر همچنین گفت: عدم فعالیت واردکنندگان قطعا تاثیر منفی بر بازار تایر خواهد گذاشت؛ در صورتیکه این رویه تداوم داشته باشد در ماه های آینده و از اردیبهشت 99 شاهد تاثیر منفی عدم تخصیص ارز واردات بر بازار تایر خواهیم بود.

چهار ماه است که خبری از ارز نیست

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی تایر در این زمینه به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در زمینه تولید تایر صورت گرفته که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی تایر خودروهای سواری امکانات صادراتی هم برای کشور به ارمغان آورد.

تنها در ادامه افزود: در بسیاری از مدل‌های معمول و پرمصرف تایر خودروهای داخلی ایران توان تامین نیاز بازار داخلی را دارد و تنها در برخی از تایرها باید واردات صورت پذیرد بنابراین مدیریت واردات فرصتی برای تقویت تولید داخلی خواهد بود.

این مقام صنفی تصریح کرد: علی‌رغم تمام مشکلات خوشبختانه در ماه گذشته روند افزایش 7 درصدی تولید نسبت به زمان مشابه سال قبل در انواع محصولات تجربه شده اما نکته اینجاست که برای ادامه این روند کارخانه‌ها نیازمند مواد اولیه هستند و باید در این زمینه سیاست‌گذاری دقیقی انجام شود.

به گفته تنها از اوایل بهمن گذشته تا امروز تقریبا ارزی به تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه داده نشده و روند افزایشی تولید به نوعی موجودی مواد اولیه انبار آنها را به صفر نزدیک کرده که این روند می‌تواند منجر به کمبود محصول در بازار باشد.

وی به خبرنگار ما گفت: امروز برخی سودجویی‌ها در بازار عاملی بوده تا اختلاف قیمت 50 درصدی میان قیمت بازار و قیمت کارخانه داشته باشیم این نکته تقاضای کاذب را به بازار تحمیل کرده و درصورت بی‌توجهی جهش قیمتی به دلیل عرضه و تقاضای نا مناسب ایجاد می‌شود.

تنها با اشاره به میزان مصرف 320 هزار تنی سال گذشته انواع تایر اظهار کرد: آمارهایی که در اختیار داریم، نشان می‌دهد علی‌رغم واردات 205 هزار تنی و تولید بیش از 250 هزار تن انواع تایر خودرو بازهم روند افزایشی در بازار تجربه شده که این موضوع نشان دهنده سودجویی گروهی خاص در این بازار است.

سایه سنگین قاچاق در نبود مدیریت بازار

در همین حال، سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره احتمال افزایش قیمت تایر در بازار به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن توان تولیدی داخل در اغلب تایرهای مورد نیاز خودروهای سواری نباید افزایش قیمت داشته باشیم و در بخش خودروهای باری هم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ اما نکته اینجاست که برخی سیاست‌ها اکنون تولید را با مشکل روبرو کرده است.

حسینی‌کیا، در ادامه افزود: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و برخی کاغذبازی‌ها در مواردی ترخیص مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده و به همین دلیل شاید کارخانه‌ها نتوانند رشدتولید خود را ادامه دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: ابزار تعرفه‌ اگرچه بهترین شیوه حمایت از تولیدکنندگان است اما فراموش نکنیم هرگونه نا هماهنگی و سوء مدیریت می‌تواند مستقیم در افزایش قاچاق این کالا اثرگذاری داشته باشد کما اینکه قبلا درباره قاچاق تایر خودروهای سنگین مواردی سال گذشته مطرح شد.

وی معتقد است، در سال جهش تولید و با توجه به توانمندی تولیدی در بخش عمده‌ای از تایرهای مورد نیاز بهترین گزینه این است که روند تولید را تسهیل کنیم به این معنی که مواد اولیه مورد نیاز تولید را در اختیار تولید کننده قرار دهیم تا بتواند با عرضه محصولات زمینه سوء استفاده برخی افراد را از بین برد.

این نماینده مجلس همچنین به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی با توجه به کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشور وقتی کارخانه‌ها و تولید کنندگان با استفاده از ارتباطات خود می‌توانند نیازهای مواد اولیه خودشان را تا محوطه گمرک برسانند دستگاه‌های داخلی نباید برای آنها مانع تراشی کنند و اجازه دهند تولید کننده واقعی به سادگی ترخیص کالا را انجام داده و محصول نهایی را برای بازار داخلی و خارجی توزیع کند.

حسینی‌کیا تصریح کرد: البته وظیفه دولت و دستگاه‌های نظارتی اینجا بسیار تعیین کننده است چون اگر نظارت دقیق نداشته باشیم و با تسهیلات مواد اولیه به دست تولید کننده برسد آنگاه ممکن است روند قاچاق از داخل به خارج شکل گرفته و گرفتاری‌های دیگری به بازار تحمیل شود پس درعین تسهیل شرایط تولید باید نظارت دقیق و سختگیرانه‌ای هم داشته باشیم که هم تولیدکننده و هم مصرف کنندگان منافع داشته باشند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت تایر اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت باید براساس قانون با اجازه و دستورالعمل انجام شود؛ بنابراین تا زمانی که مجوزی صادر نشده نباید تغییر قیمت داشته باشیم و با متخلفان هم باید قاطعانه برخورد شود، اما فراموش نکنیم اصولا عرضه و تقاضا تعیین کننده خواهد بود و بهتر است عرضه آنقدر منطقی و دقیق صورت بگیرد که درگیر مشکلات حاشیه‌ای نباشیم.

کرونا و قاچاق بلای جان بازار شده است

فرهاد نجفی یکی از فروشندگان تایر خودرو در تهران به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال جاری در بسیاری از تایرها حدود 30 درصد افزایش قیمت تجربه شده و احتمالا بازهم شاهد گرانی هستیم.

نجفی همچنین افزود: قبل از سال به دلیل عدم واردات و کمبود عرضه روند افزایش قیمت در تایر آغاز شد که برخی راهکارهای دولتی و پلیسی شدن بازار کمی التهاب را بهبود بخشید ولی بیماری کرونا دوباره مشکلات را به بازار تحمیل کرد.

به گفته وی بیماری کرونا علاوه براینکه واردات را تحت تاثیر خود قرار داد روند تولید کارخانه‌ها را نیز کاهش داد که این روند با درنظر گرفتن مشکلات ارزی می‌تواند منجر به جهش قیمت تا سطوح بالاتری باشد.

این فروشنده تایر خودرو در تهران تاکید کرد: کمبودهای مشهود در بازار تایر عاملی بوده برای افزایش قاچاق بخصوص از مرزهای غربی کشور و این موضوع علاوه بر زیان اقتصادی از نظر ایمنی نیز نگرانی ایجاد خواهد کرد.

نجفی همچنین به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال جاری برخی از فروشندگان به دلیل عدم اطمینان از توان جایگزینی کالاهایشان تا جایی که ممکن باشد محصولی نمی‌فروشند چون یقین دارند برای جایگزین کردن موجود انبار با کالای گرانتر روبرو می‌شوند.

وی درباره تاریخ انقضاء تولیدات موجود در بازار تصریح کرد: تایر خودرو کالایی تاریخ‌دار است که اتفاق فعلی در بازار ایران احتمال تخلف و سوء استفاده را در برخی موارد افزایش می‌دهد و دستگاه‌های نظارتی باید بگونه‌ای وارد شوند که احتکار و سوء استفاده به حداقل خود برسد.

این فعال بازار تایر در تهران اظهار کرد: تولیدات داخلی برای بسیاری از خودروهای وطنی مناسب است و تقریبا خودروهای پرتیراژ ایران با لاستیک‌های داخلی حرکت می‌کنند اما مالکان اغلب خودروهای وارداتی تمایل به استفاده از لاستیک‌های خارجی دارند و به همین دلیل نباید روند واردات خودرو برای سواری‌ها مختل بشود در بخش لاستیک‌های خودروهای سنگین نیز اصولا واردات تعیین کننده است و درصورت قطع افزایش تصاعدی خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =